Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1224/09/MS
z 12 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1224/09/MS
Data
2010.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
faktura
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
stwierdzenie czy Wnioskodawca zasadnie nie odlicza podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących premie pieniężne za zrealizowanie określonego poziomu obrotów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009r. (data wpływu 2 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 23 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca zasadnie nie odlicza podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących premie pieniężne za zrealizowanie określonego poziomu obrotów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy Wnioskodawca zasadnie nie odlicza podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących premie pieniężne za zrealizowanie określonego poziomu obrotów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 23 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1224/09/MS z dnia 8 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się produkcją wędlin. Współpracuje z licznymi firmami z którymi są zawierane umowy handlowe.

Umowy te są tworzone na podstawie standardowych wzorów umów, gdzie podlegają negocjacji wyłącznie warunki dostawy i promocji, ceny jednostkowe, terminy płatności, kwoty wynagrodzenia za usługi świadczone dla Wnioskodawcy.

Parametry te opisywane są w umowach wartościami liczbowymi. Wnioskodawca przedstawia przykładowe zapisy umów w tym zakresie. W paragrafie 7 pkt 1 umowy handlowej (...) Premia pieniężna za osiągnięcie poziomu sprzedaży.

Dostawca zobowiązuje się do uiszczenia na rzecz odbiorcy miesięcznego wynagrodzenia:

  • w przypadku osiągnięcia miesięcznego obrotu ze sprzedaży wędlin w kwocie przekraczającej 100.000 zł (sto tysięcy złotych) - 1% od wartości miesięcznego obrotu netto ze sprzedaży wędlin,
  • w przypadku miesięcznego obrotu ze sprzedaży wędlin powyżej 350.000 zł (trzysta pięćdziesiąt tysięcy złotych) - wynagrodzenie wyniesie 2% od wartości obrotu,
  • w przypadku wygenerowania obrotu ze sprzedaży wędlin w kwocie przekraczającej 600.000 zł (sześćset tysięcy złotych) wynagrodzenie wyniesie 3% od wartości obrotu (...).

Biorąc pod uwagę fakt, że wskaźniki dla obliczenia wysokości premii są obliczane w okresach miesięcznych, kwartalnych, natomiast ilość dostaw do kontrahentów Wnioskodawcy (odbiorców) dochodzi czasami do kilkuset miesięcznie z jednym kontrahentem, Wnioskodawca nie ma możliwości każdorazowego ustalenia, do której konkretnie dostawy dana premia jest przyporządkowana. Na fakturze dokumentującej spełnienie obrotu wg umowy w miejscu, gdzie znajduje się nazwa towaru lub usługi kontrahenci (odbiorcy towarów Wnioskodawcy) wykazują że jest to: usługa marketingowa bądź premia pieniężna i jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT ze stawką 22%. Otrzymywana od kontrahenta faktura VAT nie jest związana z żadną konkretną dostawą a mimo to przysługuje kontrahentowi po zrealizowaniu określonego w umowie poziomu obrotu.

Podstawową cechą tych premii pieniężnych jest to, że wysokość jest uzależniona od wartości sprzedanych towarów co oznacza że w razie wzrostu wskaźnika wartości, wzrasta wartość wypłacanej w danym okresie rozliczeniowym premii rozliczanej jako procent od obrotu.

Wypłacone premie nie mają związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy. Otrzymując premię pieniężną Wnioskodawca nie świadczy na rzecz kontrahenta żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego.

Wnioskodawca i jego kontrahenci są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Faktury dokumentują zakup usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Kontrahenci (nabywcy) nie wykonują na rzecz Wnioskodawcy żadnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy ani jakichkolwiek innych usług.

Istnieją umowy pomiędzy nabywcą a Wnioskodawcą określające od jakich pułapów obrotów naliczane będą poszczególne % określające wysokość premii pieniężnych. Wskaźniki dla obliczenia wysokości premii są obliczane w okresach miesięcznych, kwartalnych, natomiast ilość dostaw do kontrahentów (odbiorców) Wnioskodawcy dochodzi do kilkuset miesięcznie z jednym kontrahentem.

Obroty ustalane są pomiędzy firmami (czyli Wnioskodawcą a nabywcami towarów Wnioskodawcy) na podstawie faktur sprzedaży Wnioskodawcy wystawionych w danym miesiącu lub kwartale i zgodnie z zawartą umową handlową Wnioskodawca otrzymuje od nabywców fakturę VAT za usługę marketingową, za którą Wnioskodawca uiszcza płatność na rzecz firmy wystawiającej fakturę VAT.

Z istniejących umów pomiędzy nabywcą a Wnioskodawcą nie wynikają uzależnienia otrzymania lub udzielania premii pieniężnych od dodatkowych działań, jedynie wysokość obrotów stanowi o wysokości premii pieniężnej i nie można jej przyporządkować do konkretnej faktury lecz do wysokości obrotów w danym miesiącu lub kwartale. Firma wystawiająca fakturę marketingową dotyczącą premii pieniężnych nie świadczy na rzez Wnioskodawcy żadnych usług i w związku z tym nie można przyporządkować symbolu PKWiU dla świadczonej usługi, ponieważ nie jest wymieniona w art. 5 ustawy o VAT, a pieniądz przekazywany nabywcy nie jest towarem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest, że Wnioskodawca otrzymując fakturę VAT z wykazanym podatkiem 22% za premię pieniężną dotyczącą zrealizowania określonego poziomu obrotów nie odlicza VAT naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne za realizację założonego poziomu obrotów nie stanowią przedmiotu żadnej nowej usługi, tylko wchodzą w zakres dostawy towarów, jako jeden z jej elementów.

Dla prawidłowej kwalifikacji podatkowej premii pieniężnych podstawowe znaczenie ma art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto premia pieniężna jako forma rozliczeń wzajemnych nie jest wymieniona w art. 5 ustawy o VAT, a pieniądz przekazywany nabywcy przez sprzedającego nie jest towarem.

Z powyższego, zdaniem Wnioskodawcy wypłata premii pieniężnej nie podlega przepisom podatku od towarów i usług.

Należy przy tym pamiętać, że uznanie, iż otrzymywanie premii pieniężnej nie jest usługą, wywiera określone skutki. Jeżeli bowiem nabywca towaru, który otrzymuje premię, wystawia fakturę VAT, to u wypłacającego tę premię czyli Wnioskodawcy, VAT wykazany w tej fakturze nie podlega odliczeniu. Zastosowanie bowiem znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT z którego wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Podsumowując należy wskazać, że zrealizowanie przez nabywcę określonego poziomu obrotu nie stanowi odrębnej usługi opodatkowanej VAT i tym samym nie podlega dokumentowaniu fakturą VAT, wypłata premii zdaniem Wnioskodawcy powinna być dokumentowana notami księgowymi. W związku z czym Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury VAT dokumentującej usługę marketingową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją wędlin. Współpracuje z licznymi firmami z którymi są zawierane umowy handlowe.

Umowy te są tworzone na podstawie standardowych wzorów umów, gdzie podlegają negocjacji wyłącznie warunki dostawy i promocji, ceny jednostkowe, terminy płatności, kwoty wynagrodzenia za usługi świadczone dla Wnioskodawcy.

Parametry te opisywane są w umowach wartościami liczbowymi. Wnioskodawca przedstawia przykładowe zapisy umów w tym zakresie. W paragrafie 7 pkt 1 umowy handlowej (...) zawarte są warunki udzielania Premii pieniężnych za osiągnięcie poziomu sprzedaży.

Dostawca zobowiązuje się do uiszczenia na rzecz odbiorcy miesięcznego wynagrodzenia:

  • w przypadku osiągnięcia miesięcznego obrotu ze sprzedaży wędlin w kwocie przekraczającej 100.000 zł (sto tysięcy złotych) - 1% od wartości miesięcznego obrotu netto ze sprzedaży wędlin,
  • w przypadku miesięcznego obrotu ze sprzedaży wędlin powyżej 350.000 zł (trzysta pięćdziesiąt tysięcy złotych) - wynagrodzenie wyniesie 2% od wartości obrotu,
  • w przypadku wygenerowania obrotu ze sprzedaży wędlin w kwocie przekraczającej 600.000 zł (sześćset tysięcy złotych) wynagrodzenie wyniesie 3% od wartości obrotu (...).

Biorąc pod uwagę fakt, że wskaźniki dla obliczenia wysokości premii są obliczane w okresach miesięcznych, kwartalnych, natomiast ilość dostaw do kontrahentów Wnioskodawcy (odbiorców) dochodzi czasami do kilkuset miesięcznie z jednym kontrahentem, Wnioskodawca nie ma możliwości każdorazowego ustalenia, do której konkretnie dostawy dana premia jest przyporządkowana. Na fakturze dokumentującej spełnienie obrotu wg umowy w miejscu, gdzie znajduje się nazwa towaru lub usługi kontrahenci (odbiorcy towarów Wnioskodawcy) wykazują że jest to: usługa marketingowa bądź premia pieniężna i jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT ze stawką 22%. Otrzymywana od kontrahenta faktura VAT nie jest związana z żadną konkretną dostawą a mimo to przysługuje kontrahentowi po zrealizowaniu określonego w umowie poziomu obrotu.

Podstawową cechą tych premii pieniężnych jest to, że wysokość jest uzależniona od wartości sprzedanych towarów co oznacza że w razie wzrostu wskaźnika wartości, wzrasta wartość wypłacanej w danym okresie rozliczeniowym premii rozliczanej jako procent od obrotu.

Wypłacone premie nie mają związku z odpowiednim eksponowaniem towaru, zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy.

Kontrahenci (nabywcy) nie wykonują na rzecz Wnioskodawcy żadnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy ani jakichkolwiek innych usług.

Obroty ustalane są pomiędzy firmami (czyli Wnioskodawcą a nabywcami towarów Wnioskodawcy) na podstawie faktur sprzedaży Wnioskodawcy wystawionych w danym miesiącu lub kwartale i zgodnie z zawartą umową handlową Wnioskodawca otrzymuje od nabywców fakturę VAT za usługę marketingową, za którą Wnioskodawca uiszcza płatność na rzecz firmy wystawiającej fakturę VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku, gdy premia jest przyznawana w oparciu o wartość dokonanych przez kontrahenta (odbiorcę) zakupów towarów handlowych Wnioskodawcy (wyroby wędliniarskie), bez świadczenia przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy dodatkowych czynności, nie występują czynności związane ze świadczeniem usługi opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem otrzymana przez kontrahenta premia pieniężna nie jest w żaden sposób związana z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać dokonania przez kontrahenta zakupów.

W przedmiotowej sytuacji brak jest działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy w zakresie dotyczącym otrzymywania premii. W takich okolicznościach działania kontrahenta nie wypełniają dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym nie mogą być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie powinny być dokumentowane fakturą VAT.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej fakturze VAT z wykazanym podatkiem 22% za premię pieniężną dotyczącą zrealizowania określonego poziomu obrotów stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności. Na podstawie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej od kontrahenta fakturze VAT dotyczącej premii pieniężnej, bowiem faktura ta nie dokumentuje dokonania zakupu żadnych towarów ani świadczenia usług przez Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturach wystawionych przez kontrahenta dotyczących opisanych we wniosku premii pieniężnych należało uznać za prawidłowe, jednakże przyczyną braku prawa do odliczenia podatku naliczonego jest nie jak wskazuje Wnioskodawca konieczność dokumentowania wypłacanych premii notami, lecz fakt, że premia przyznana przez Wnioskodawcę stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., należy wystawić faktury korygujące, odnoszące się do faktur dokumentujących wartość dokonanych przez kontrahenta zakupów w określonym czasie, uprawniających go do uzyskania przedmiotowego rabatu, uwzględniające wymogi wynikające z § 13 ust. 2 wskazanego rozporządzenia.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż w stanie faktycznym Wnioskodawca twierdzi, iż nie ma możliwości każdorazowego ustalenia, do której konkretnej dostawy dana premia jest przyporządkowana i że premii pieniężnej nie można przyporządkować do konkretnej faktury lecz do wysokości obrotów w danym miesiącu lub kwartale. Należy jednak stwierdzić, iż skoro premia pieniężna przyznawana jest za zakupy zrealizowane przez kontrahenta, któremu wypłacono premię, w ściśle określonym czasie oraz wyliczana jest w oparciu o wartość ogólną dostaw zrealizowanych w danym okresie, to jest możliwe powiązanie przedmiotowej premii pieniężnej z konkretnymi dostawami, a w konsekwencji z konkretnymi wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych za dokonane przez kontrahenta zakupy w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premia pieniężna ustalana jest na podstawie obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych otrzymania opisanej premii pieniężnej przez kontrahenta Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj