Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-432c/10/DK
Data
2010.11.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki
Słowa kluczowe
deklaracje
dochód
korekta
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
port
przeznaczenie
warunki zwolnienia
zmiana przeznaczenia
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Który moment jest momentem powstania obowiązku podatkowego: moment podjęcia uchwał zmieniających brzmienie uchwał Zgromadzenia Wspólników dotyczących podziału zysków za poprzednie lata, czy też moment wypłaty dywidendy?
Wniosek ORD-IN
815 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym w dniu 11 października 2010 r. – dotyczącej ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w związku ze zmianą przeznaczenia dochodu zwolnionego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego – uzupełniony w dniu 11 października 2010 r. – dotyczącej ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w związku ze zmianą przeznaczenia dochodu zwolnionego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę z dnia 20 grudnia 1996 roku o portach i przystaniach morskich. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie portem morskim. Dochody Spółki osiągane w poszczególnych latach korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który to brzmi „Wolne od podatku są: dochody podmiotów zarządzających portami lub przystaniami morskimi w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9 poz. 44 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1999 r. Nr 62, poz. 685). Zgodnie z uchwałami Zgromadzenia Wspólników zysk za poszczególne lata przeznaczany był w całości na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. W ostatnim czasie pojawiła się koncepcja większościowego udziałowca spółki o zmianie przeznaczenia zysków za lata 2005, 2006, 2007 2008 i 2009 na dywidendę. Decyzja powyższa będzie skutkowała zmianą uchwał Zgromadzenia Wspólników w sprawie przeznaczenia zysku za poszczególne lata, o których mowa wyżej, w taki sposób że zyski zostaną przeznaczone na wypłatę dywidendy dla Wspólników. Spółka w latach 2005, 2006, 2007 2008 i 2009 poniosła wydatki na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Były to wielkości w roku 2005 -19.000,00 zł, w roku 2006 - 74.100,00 zł, w roku 2007 - 18.732.00 zł, w roku 2008 - 481.511,18 zł, w roku 2009 - 862.114,65 zł. Łączna suma wydatków wyniosła 1.455.457,83 zł.
W związku z powyższym, zadano następujące pytania.
- Czy należy dokonać otwarcia poprzednich lat podatkowych, dokonać korekt deklaracji CIT-2 (do końca 2006 roku) i CIT-8...
- Czy w takiej sytuacji powstanie zaległość podatkowa za poprzednie lata podatkowe...
- Który moment jest momentem powstania obowiązku podatkowego: moment podjęcia uchwał zmieniających brzmienie uchwał Zgromadzenia Wspólników dotyczących podziału zysków za poprzednie lata, czy też moment wypłaty dywidendy...
- Czy obliczając dochód do opodatkowania za każdy kolejny rok Spółka powinna pomniejszyć go o kwotę wydatków już poniesionych na inwestycje...
- Czy ustalając zmianę i przypis podatkowy w deklaracjach CIT-8 za lata 2005-2009 wystąpią odsetki od tego przypisu...
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie przedstawione we wniosku, natomiast w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnymi pismami.
W odniesieniu do pytania trzeciego wskazano, że moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z treścią przepisu art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nastąpi w miesiącu faktycznego wydatkowania zysków na inny cel, tj. w momencie wypłaty dywidendy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są: dochody podmiotów zarządzających portami lub przystaniami morskimi w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1999 r. Nr 62, poz. 685). Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Przytoczone przepisy statuują zwolnienie od podatku polegające na tym, iż uzyskiwany przez dany podmiot dochód może korzystać ze zwolnienia, o ile dochód ten zostanie przeznaczony i wydatkowany na określone cele. Przy czym dzięki przeznaczeniu danego dochodu na wskazane cele podatnik nie płaci od niego podatku dochodowego od osób prawnych, co jednakże nie zwalnia go z obowiązku odpowiedniego wydatkowania dochodu. Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego w zdarzeniu przyszłym należy zauważyć, iż Spółka w latach w których uzyskała dochód przeznaczyła go na cele podlegające zwolnieniu, deklarując jednocześnie chęć dokonania tego przeznaczenia w złożonych deklaracjach podatkowych. W związku z powyższym Spółka nabyła prawo do korzystania ze zwolnienia z tymże bez spełnienia warunku wydatkowania przeznaczonych na stosowne cele dochodów. Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 4 omawianej ustawy w brzmieniu obecnie obowiązującym, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Innymi słowy z uwagi na fakt, iż Spółka zadeklarowała przeznaczenie w pierwotnie składanych deklaracjach, bez znaczenia dla korzystania ze zwolnienia jest to, że później zmieniła to przeznaczenie, na tym etapie bowiem istotne jest to w jaki sposób Spółka wydatkuje dochody uprzednio zadeklarowane jako dochody przeznaczone na cele skutkujące zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż to moment niezgodnego z przeznaczeniem wydatkowania wskazanych dochodów będzie skutkował koniecznością uiszczenia podatku w terminie i na podstawie art. 25 ust. 4 ww. ustawy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.
|