Interpretacja Ministra Finansów
PK4/AP/8012/294/LJO/08/511
z 20 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
PK4/AP/8012/294/LJO/08/511
Data
2010.01.20



Autor
Minister Finansów


Temat
Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
decyzja
decyzja
decyzja deklaratoryjna
decyzja deklaratoryjna
niezapłacone składki ZUS
niezapłacone składki ZUS
przedawnienie
przedawnienie
przerwanie biegu przedawnienia
przerwanie biegu przedawnienia
składki ZUS
składki ZUS
upływ terminu
upływ terminu
zobowiązanie podatkowe
zobowiązanie podatkowe


Istota interpretacji
Zastosowania przepisów ustawy Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek zus określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych odsyła do przepisów ustawy Ordynacji podatkowej).



Wniosek ORD-IN 628 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów dla Pana Zbigniewa N. w ten sposób, iż stwierdza, że interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES:


  1. jest nieprawidłowa, gdyż została wydana bez podstawy prawnej,
  2. nie wywołuje skutków prawnych.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2007 r. Pan Zbigniew N. złożył do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wniosek z dnia 17 grudnia 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa do należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne ponoszonych na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.).


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym postawiono następujące pytania:


  1. Czy przepisy art. 70 § 2 pkt 1 i § 3-5 Ordynacji podatkowej wymienione w art. 118 § 2 Ordynacji podatkowej mają zastosowanie do należności z tytułu składek w oparciu o ustawę dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998 r., Nr 137, poz. 887 ze zm.)...
  2. Czy decyzja organu I instancji wydana przez Oddział ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) orzekająca o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne przerywa bieg przedawnienia zobowiązania z tytułu składek ZUS, czy też przerwanie biegu terminu przedawnienia ma miejsce tylko w sytuacjach, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 70 § 1 pkt 1 i § 3-5 (ogłoszenie upadłości i zastosowanie środka egzekucyjnego)... Czy wygaśnięcie zobowiązania podatkowego z tytułu składek ZUS jest poza tymi przypadkami uzasadnione jedynie od samego upływu czasu i czy jakikolwiek upływ ma na tą sytuację doręczenie decyzji...
  3. Czy termin pięcioletni przedawnienia zobowiązań z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne przenoszonych decyzją Oddziału ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dotyczy również decyzji wydawanych w II instancji...
  4. Czy decyzja organu I instancji wydana przez Oddział ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) orzekająca o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek jest decyzją deklaratoryjną, co oznacza, że nie tworzy nowego stanu prawnego... Czy w tym przypadku ma zastosowanie rozumowanie potwierdzone uchwałą składu 7 sędziów NSA z 6 października 2003 r. (sygn. akt FPS 8/03)...

W interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał przedstawione we wniosku stanowisko Pana Zbigniewa N. za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważa, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu błędnie uznał, że przepis art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi podstawę do wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne ponoszonych na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W trybie powołanego przepisu, właściwy organ podatkowy wyraża stanowisko jedynie w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ww. ustawy, w odniesieniu do przedstawionego przez przedsiębiorcę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w jego indywidualnej sprawie.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Z kolei ustawy podatkowe, w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Oznacza to, że aby daną ustawę uznać za ustawę podatkową, w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, w ustawie takiej powinny być uregulowane wszystkie istotne elementy stosunku daninowego.

Mając na uwadze zakres uregulowań ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, należy stwierdzić, że powołana ustawa nie spełnia kryteriów ustawy podatkowej, w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Ponadto należy podkreślić, że z treści art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że do należności z tytułu składek stosuje się odpowiednio: art. 12, art. 26, art. 29 § 1 i 2, art. 33, art. 33a, art. 33b, art. 51 § 1, art. 55, art. 59 § 1 pkt 1, 3, 4, 8 i 9, art. 60 § 1, art. 61 § 1, art. 62 § 1, 3-5, art. 72 § 1 pkt 1 i 4 i § 2, art. 73 § 1 pkt 1 i 5, art. 77b § 1 i 2, art. 91, art. 93, art. 93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1, art. 98 § 1 i 2 pkt 1, 2, 5 i 7, art. 100, art. 101, art. 105 § 1 i 2, art. 106 § 1 i 2, art. 107 § 1, 1a, i 2 pkt 2 i 4, art. 108 § 1 i 4, art. 110 § 1, § 2 pkt 2, § 3, art. 111 § 1-4 i 5 pkt 1, art. 112, art. 113, art. 114, art. 115, art. 116, art. 116a, art. 117, art. 118 § 1 i 2 oraz art. 119 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, może polegać na zastosowaniu tych przepisów wprost lub zastosowaniu z odpowiednimi modyfikacjami. Ocena, które rozwiązanie jest możliwe w odniesieniu do składek na ubezpieczenie społeczne wymaga dokonania wykładni systemowej i funkcjonalnej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Z kolei przedmiotem interperatacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa mogą być przepisy Ordynacji podatkowej, stosowane wprost. Na mocy powołanego przepisu nie mogą być interpretowane przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z przewidzianym w art. 31 tej ustawy odesłaniem do odpowiedniego stosowania do należności z tytułu składek wymienionych w nim przepisów Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia także wymaga, iż powołany przepis art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów działu II ORGANY PODATKOWE I ICH WŁAŚCIWOŚĆ rozdziału 1a Interpretacja przepisów prawa podatkowego.

Oznacza to, że na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa nie można wydać interpretacji indywidualnej dotyczącej stosowania przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa do składek na ubezpieczenie społeczne.

Interpretacja przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w zakresie odpowiedniego stosowania przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa na mocy art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych powinna być wydana przez właściwy organ, w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym w dniu złożenia wniosku), przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywidualnej sprawie. W związku z tym, wniosek o wydanie interpretacji powinien być przekazany do organu właściwego dla wydania interpretacji przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze powyższe, interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES jest nieprawidłowa, gdyż została wydana bez podstawy prawnej, a w związku z tym nie wywołuje skutków prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj