Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-847/10/WM
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-847/10/WM
Data
2010.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
rozpoczęcie działalności gospodarczej
rozpoczęcie działalności gospodarczej


Istota interpretacji
Czy wydatki, inne niż wydatki na środki trwałe, sfinansowane w całości ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowią koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 998 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca uzyskał na rozpoczęcie działalności gospodarczej wsparcie finansowe w wysokości 40.000 zł brutto w ramach Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. Kwota ta została wydatkowana w części na środki trwałe (ok. 18.000 zł) oraz wyposażenie lokalu użytkowego, zakup materiałów dydaktycznych, a także promocję i reklamę (ok. 22.000 zł). Przyznano Wnioskodawcy również wsparcie pomostowe w 6 transzach na wydatki związane z prowadzeniem nowopowstałej firmy (ZUS oraz koszty wynajmu lokalu) przez pierwsze 6 miesięcy działalności.

Na mocy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Rozdział 3 – zwolnienia przedmiotowe, art. 21 ust. 1 pkt 137, środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1540 ze zm.), są zwolnione z podatku dochodowego. Działalność gospodarcza rozliczana jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki, inne niż wydatki na środki trwałe, sfinansowane w całości ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowią koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej...


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uzależniają zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych od źródeł jego finansowania. Wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu gdy spełnią kryteria zawarte w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie zostały wymienione w art. 23. W związku z czym, wydatki na wyposażenie lokalu użytkowego i zakup materiałów dydaktycznych oraz promocję i reklamę, a także koszty wynajmu lokalu sfinansowane w całości ze środków przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowią koszt uzyskania przychodu, który należy zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 jako „Inne wydatki”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż na rozpoczęcie działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymał wsparcie finansowe oraz wsparcie pomostowe w ramach Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. W ramach otrzymanej dotacji inwestycyjnej zakupił m. in. wyposażenie lokalu użytkowego, materiały dydaktyczne, a także poniósł wydatki promocji i reklamy. Wsparcie pomostowe wydatkowano natomiast na koszty związane z prowadzeniem nowopowstałej firmy, tj. ZUS oraz koszty wynajmu lokalu przez pierwsze 6 miesięcy działalności.

W części wniosku dotyczącej przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał ponadto, że uzyskane wsparcie finansowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Stosownie do treści tego przepisu, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:


  • musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;
  • musi być należycie udokumentowany.


W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem sfinansowane z otrzymanego w 2010 r. wsparcia finansowego zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na zakup wyposażenia lokalu, materiałów dydaktycznych, a także na promocję i reklamę oraz wydatki związane z prowadzeniem nowopowstałej firmy, tj. ZUS oraz koszty wynajmu lokalu, nie mogą być zaliczane - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreślić należy, że – zgodnie z treścią wniosku – niniejsza interpretacja nie dotyczy zastosowania zwolnienia przedstawionego na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwestia ta może być przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej, po złożeniu stosownego wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj