Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-480/10-3/DS
z 24 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-480/10-3/DS
Data
2010.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
osobowość prawna
osobowość prawna
podatnik
podatnik
podmiot
podmiot
podmiotowość podatkowa
podmiotowość podatkowa
stowarzyszenia
stowarzyszenia
zakład opieki zdrowotnej
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej X jest w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnikiem tego podatku?



Wniosek ORD-IN 551 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony o brakującą opłatę w dniu 31.05.2010 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • podmiotowości podatkowej Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej,
  • kwestii prowadzenia przez Stowarzyszenie oddzielnych ksiąg rachunkowych dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organem założycielskim Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej X (zwanego dalej: NZOZ). Stowarzyszenie nadało statut NZOZ. NZOZ został wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.

Celem działania NZOZ jest udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. NZOZ jest kierowany i reprezentowany przez Kierownika NZOZ.

W celu realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, NZOZ gospodaruje mieniem Stowarzyszenia, przekazanym do używania na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia. Zobowiązania i należności powstałe po likwidacji NZOZ staną się zobowiązaniami i należnościami Stowarzyszenia.

Zysk NZOZ jest przeznaczony na działalność statutową Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, natomiast NZOZ działający w strukturze organizacyjnej Stowarzyszenia osobowości prawnej nie posiada. Zgodnie z postanowieniami statutu NZOZ, organem założycielskim NZOZ jest Stowarzyszenie.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego powstała wątpliwość natury prawno – podatkowej, dotycząca opisanego stanu faktycznego, a mianowicie, czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej X jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych... Czy w związku z powyższym, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej X jest zobowiązany do prowadzenia oddzielnych ksiąg rachunkowych...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej X jest w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikiem tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992 r. Nr 21, poz. 86 ze zm.) stanowi, że „ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych”.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 2 cyt. ustawy, „przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej …”.

Stowarzyszenie uważa, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408 ze zm.), definiuje „zakład opieki zdrowotnej” jako „wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia”.

W myśl art. 2 ust. 2 cyt. ustawy, „zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej”.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności.

Z kolei, zgodnie z art. 35b ust. 3 cyt. ustawy, tylko samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej z chwilą obowiązkowego zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym uzyskują osobowość prawną, w przeciwieństwie do niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, któremu cyt. ustawa przymiotu osobowości prawnej nie daje.

Zgodnie z przywołanymi przepisami nie można uznać NZOZ, utworzonego przez Stowarzyszenie, za byt prawny od niego niezależny. NZOZ jest bowiem wyodrębnioną jedynie pod względem organizacyjnym formą działalności Stowarzyszenia, które go utworzyło. Wyodrębnienie takie nie czyni NZOZ samodzielnym uczestnikiem obrotu prawnego obdarzonego zdolnością do czynności prawnych, zdolnością sądową, czy zdolnością procesową. NZOZ nie jest więc niezależną od podmiotu założycielskiego Stowarzyszenia jednostką organizacyjną, funkcjonującą samodzielnie w obrocie prawnym. Z tego względu, nie może być także, odrębnym od Stowarzyszenia, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, pomimo ogólnego odwołania wynikającego z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy bowiem mieć na uwadze, że jednostkami tymi są z pewnością jednostki wyodrębnione nie tylko organizacyjnie, ale także finansowo i prawnie. A to oznacza, że NZOZ nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższych wywodów, zasadne jest przyjęcie, że z tytułu dochodów NZOZ nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a jest nim jedynie podmiot założycielski, czyli Stowarzyszenie.

Księgi rachunkowe prowadzone są dla Stowarzyszenia i NZOZ wspólnie, jednakże operacje gospodarcze dotyczące tylko NZOZ ujmowane są na wyodrębnionych kontach księgowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Natomiast w części zasadności postępowania Stowarzyszenia w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane zostało postanowienie z dnia 24 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-480/10-4/DS odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj