Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1482/10/KG
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1482/10/KG
Data
2010.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biblioteki
biblioteki
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia


Istota interpretacji
Biblioteka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze stworzeniem systemu i punktów e-informacji kulturalnej w sieci miejskich bibliotek publicznych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010r. (data wpływu 7 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2010r. (data wpływu 24 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2010r. (data wpływu 24 listopada 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1482/10/KG z dnia 12 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury wchodzącą w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej. Biblioteka i jej zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Instytucja organizuje i zapewnia dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej.

Podstawą prawna funkcjonowania Biblioteki jest:

  • ustawa o bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997r. (Dz. U. Nr 85, poz. 539),
  • ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991r. ( Dz. U. z 1997r. Nr 110, poz. 721 ze zm.),
  • ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminny (Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz. 74 ze zm.),
  • ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 508),
  • ustawa z dnia 13 października 1998r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872),
  • ustawa z dnia 24 lipca 1998r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668),
  • statut Biblioteki Publicznej.

Organizatorem Biblioteki jest Rada Miasta C. Biblioteka Główna wraz z filiami tworzą sieć biblioteczną na terenie Miasta. Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru prowadzonego przez Organizatora (Rejestr Instytucji Kultury KS.4011 – 6).

Biblioteka Publiczna jest ośrodkiem informacji biblioteczno-bibliograficznej. Służy rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy i nauki oraz promocji kultury. Zgodnie ze statutem Biblioteki do jej podstawowych zadań należy m. in.:

  • gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych (książek, czasopism, zbiorów specjalnych-płyt CD, kaset, map itp.) oraz dokumentów życia społecznego,
  • udostępnianie zbiorów na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz, prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,
  • prowadzenie działalności informacyjnej (w tym upowszechnianie informacji kulturalnych),
  • kształtowanie kultury czytelniczej na terenie miasta i regionu, prowadzenie środowiskowej działalności kulturalno-edukacyjnej (m. in. promocja książki, przysposobienie czytelnicze, spotkania autorskie),
  • działalność instrukcyjno-metodyczna, prowadzenie szkoleń i praktyk bibliotekarskich

C. Biblioteka świadomie gromadzi i aktualizuje własny zasób zbiorów książkowych oraz zbiorów specjalnych i tworzy własną bazę danych o zbiorach on-line. Dzięki dostępności przez internet do katalogu on-line czytelnik może szybko wyszukać poszukiwaną pozycję oraz sprawdzić jej dostępność na poszczególnych placówkach. W ten sam sposób może również przeszukiwać bazy innych bibliotek oraz instytucji Polski, Europy i świata.

W wyniku uchwały Zarząd Województwa wybrał projekty kwalifikujące się do dofinansowania w zakresie Działania 4.2. – Systemy informacji kulturalnej RPO W na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt pt. „…” realizowany przez Wnioskodawcę. Projekt zakłada zakup sprzętu komputerowego (serwery, skaner, zestawy komputerowe, UPS, Switch, Router, notebooki, programy antywirusowe), instalacje internetu, zakup sprzętu meblowego (biurka komputerowe, krzesła), zatrudnienie 2 informatyków oraz działania promocyjne i informacyjne (druk ulotek, tablice i nalepki pamiątkowe).

Celem głównym projektu jest utworzenie przez Bibliotekę Główną i zakwalifikowane filie e-systemu informacji kulturalnej. W ramach realizowanego zadania zostanie utworzona ogromna baza „…” podzielona na wiele tzw. „kieszonek”, w których zostaną zgromadzone informacje o wydarzeniach z zakresu kultury i edukacji w mieście i poza nim, na bieżąco aktualizowane. Użytkownik korzystając z tej strony będzie mógł przeczytać najświeższe informacje z galerii, teatrów, muzeów, bibliotek, filharmonii, oper i innych instytucji kultury działających w C., powiecie i województwie.

Wydarzenia będą również pogrupowane na wybrane informacje dla dzieci, dla młodzieży i dla dorosłych. Niektóre zakładki będą podawać pełną zapowiedź o określonym wydarzeniu, inne będą przekierowywać na adresy stron domowych różnych instytucji.

Dzięki realizacji projektu finalnie powstanie baza o informacjach kulturalnych, którą dotychczas nie dysponowała żadna biblioteka województwa. Dzięki bazie użytkownik będzie mógł zdecydować, czy chce uczestniczyć w imprezach najbardziej „masowych”, czy w wydarzeniach o charakterze ekskluzywnym i selektywnym. Dzięki realizacji projektu (m.in. zakupowi sprzętu dla filii) czytelnik będzie mieć bezpłatny dostęp do tych informacji, które aktualnie poszukuje, w swojej własnej bibliotece dzielnicowej. Biblioteki wyposażone w nowy sprzęt będą działały w sieciowym środowisku informacyjnym. Rosnąca tendencja do kontaktowania się za pomocą środków elektronicznych, a także idea społeczeństwa informacyjnego powodują że dostęp do różnorodnych informacji staje się sprawą priorytetową dla użytkowników.

Projekt przyczyni się do realizacji usług publicznych świadczonych przez Bibliotekę Publiczną. Wszelkie zmiany i działania w organizacji mają na celu uczynienie z niej placówki przyjaznej i otwartej na oczekiwania mieszkańców.

Biblioteka oprócz działalności statutowej (92.51.11 – Usługi bibliotek – PKWiU 1997; 91.01.11 – Usługi biblioteki – PKWiU 2008) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • wynajmu pomieszczeń,
  • usług introligatorskich,
  • usług kserograficznych,
  • usług reklamowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Bibliotekę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 listopada 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 22 listopada 2010r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. „…” dofinansowany w zakresie Działania 4.2. – Systemy informacji kulturalnej RPO W na lata 2007-2013.

Dzięki realizacji projektu, czytelnik będzie miał bezpłatny dostęp do informacji, które aktualnie poszukuje w swojej bibliotece dzielnicowej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Bibliotekę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Bibliotekę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania do czynności opodatkowanych powstałego systemu i punktów e-informacji kulturalnej do działalności gospodarczej generującej podatek należny, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj