Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-371/10-4/AM
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-371/10-4/AM
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Zeznania podatkowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
dochód
dochód
szkoła niepubliczna
szkoła niepubliczna
zaliczka na podatek
zaliczka na podatek
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy dochody Niepublicznego Studium będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 432 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Studium, przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2010 r. (data wpływu 17.06.2010 r.) oraz piśmie z dnia 28.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r., data nadania 23.08.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 12.08.2010 r. (data doręczenia 16.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca został utworzone przez Wyższą Szkołę. Działa na podstawie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szkoła rozpocznie działalność 01.10.2010 r. i będzie kształciła w dwóch zawodach: plastyk technik scenograficznych (specjalność: charakteryzacja) oraz plastyk technik graficznych (specjalność: grafika multimedialna). Jako wyodrębniona jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, utworzona przez osobę prawną, szkoła będzie prowadziła pełne księgi rachunkowe oraz będzie podlegała pod ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody szkoły będą stanowiły wpływy z czesnego. Dochody Studium w całości będą wydatkowane na cele szkoły i działalność edukacyjną.

W uzupełnieniu z dnia 20.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r.) Wnioskodawca wskazał, iż statut Studium w § 1 pkt 3 przewiduje, iż Studium ma na celu przede wszystkim:

  • wszechstronne przygotowanie absolwentów szkół średnich do wykonywania zawodu artystycznego,
  • przekazanie niezbędnej wiedzy w zakresie artystycznych, technicznych i ekonomicznych aspektów medialnego rynku pracy,
  • wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnej wiedzy,
  • prowadzenie samodzielnej pracy twórczej, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych informacji i wiedzy dla osiągnięcia sukcesu w twórczości artystycznej oraz na rynku pracy,
  • kształcenie w dziedzinie sztuk plastycznych, prowadzenie twórczej pracy artystycznej, w tym także działalności projektowej,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej,
  • kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
  • wychowywanie słuchaczy w duchu poszanowania praw człowieka, patriotyzmu, zasad demokracji i odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, rozwijanie i pogłębianie szacunku do kultury narodowej, poczucia obowiązku i dyscypliny oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Studium będzie prowadzić zawodową działalność dydaktyczna, pracownie dokształcające oraz przygotowujące przyszłych kandydatów na studia w uczelniach artystycznych, a przede wszystkim w Wyższej Szkole.

Ponadto Studium będzie niezbędne w procesie dokształcania zawodowego studentów Wyższej Szkoły.

Szkoła realizuje swoje zadania poprzez:

  • prowadzenie zajęć edukacyjnych w zakresie obowiązującego programu nauczania,
  • zapewnienie realizacji niezbędnych zajęć praktycznych w zakresie obowiązującego programu nauczania,
  • zapewnienie realizacji praw słuchacza określonych w Statucie szkoły,
  • zapewnienie wspomagania słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju,
  • tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska artystycznego, dydaktycznego i wychowawczego.

Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny stwierdzając, iż obecnie Studium nie posiada swojego odrębnego majątku i jako jednostka organizacyjna WS bazuje na majątku Wyższej Szkoły.

Szkoła posiada wykształconą strukturę organizacyjną powiązaną z Wyższą Szkołą. Studium jest włączone w strukturę organizacyjną Wyższej Szkoły i jako jednostka organizacyjna posiada własną strukturę organizacyjną na czele której stoi wyznaczony Dyrektor Studium i podlegające mu pracownie artystyczne prowadzące zajęcia w specjalizacjach charakteryzacji i grafiki.

Ponadto Studium jest związane z założycielem - Wyższą Szkołą i do wszystkich działań decyzyjnych dotyczących reprezentacji zewnętrznej, np. finansów, umów najmu itp., potrzebuje zgody Kanclerza Wyższej Szkoły, dlatego Studium nie może być niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Niepublicznego Studium będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Pismem z dnia 20.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r.) Wnioskodawca doprecyzował pytanie poprzez wskazanie, iż intencją pytania było określenie, czy dochody Niepublicznego Studium będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe oraz czy Niepubliczne Studium będzie zwolnione od obowiązku uiszczania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W opinii Wnioskodawcy, Szkoła będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie będzie osiągała przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 ustawy oraz nie będzie dokonywać wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, ma zastosowanie w opisanym przypadku zwolnienie z obowiązków wynikających z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa oraz kulturalna, z zastrzeżeniem, że wolne od podatku są jedynie dochody w części przeznaczone na te cele oraz że dochody te nie są uzyskiwane z działalności określonej w art. 17 ust. 1a, tj. polegającej w szczególności na produkcji alkoholi, wyrobów tytoniowych, z metali szlachetnych i in.

Niepubliczne Studium, zgodnie z realizacją celów zawartych w Statucie, będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zamierza korzystać z tego zwolnienia i stosownie do art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych złożyć pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, że nie będzie osiągało dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1, oraz nie będzie dokonywało wydatków na cele inne, niż w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W związku z powyższym dochody Szkoły, w opinii Wnioskodawcy, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz Szkoła będzie zwolniona od obowiązku uiszczania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca został utworzony przez Wyższą Szkołę. Działa na podstawie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szkoła rozpocznie działalność 01.10.2010 r. i będzie kształciła w dwóch zawodach: plastyk technik scenograficznych (specjalność: charakteryzacja) oraz plastyk technik graficznych (specjalność: grafika multimedialna). Jako wyodrębniona jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, utworzona przez osobę prawną, szkoła będzie prowadziła pełne księgi rachunkowe.

Przychody szkoły będą stanowiły wpływy z czesnego. Dochody Studium w całości będą wydatkowane na cele szkoły i działalność edukacyjną.

W uzupełnieniu z dnia 20.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r.) Wnioskodawca wskazał, iż statut Studium w § 1 pkt 3 przewiduje, iż Studium ma na celu przede wszystkim:

  • wszechstronne przygotowanie absolwentów szkół średnich do wykonywania zawodu artystycznego
  • przekazanie niezbędnej wiedzy w zakresie artystycznych, technicznych i ekonomicznych aspektów medialnego rynku pracy,
  • wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnej wiedzy,
  • prowadzenie samodzielnej pracy twórczej, uświadomienie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych informacji i wiedzy dla osiągnięcia sukcesu w twórczości artystycznej oraz na rynku pracy,
  • kształcenie w dziedzinie sztuk plastycznych, prowadzenie twórczej pracy artystycznej, w tym także działalności projektowej,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej,
  • kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
  • wychowywanie słuchaczy w duchu poszanowania praw człowieka, patriotyzmu, zasad demokracji i odpowiedzialności za losy społeczeństwa i państwa, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, rozwijanie i pogłębianie szacunku do kultury narodowej, poczucia obowiązku i dyscypliny oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Studium będzie prowadzić zawodową działalność dydaktyczna, pracownie dokształcające oraz przygotowujące przyszłych kandydatów na studia w uczelniach artystycznych, a przede wszystkim w Wyższej Szkole.

Ponadto Studium będzie niezbędne w procesie dokształcania zawodowego studentów Wyższej Szkoły.

Szkoła realizuje swoje zadania poprzez:

  • prowadzenie zajęć edukacyjnych w zakresie obowiązującego programu nauczania,
  • zapewnienie realizacji niezbędnych zajęć praktycznych w zakresie obowiązującego programu nauczania,
  • zapewnienie realizacji praw słuchacza określonych w Statucie szkoły,
  • zapewnienie wspomagania słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju,
  • tworzenie pozytywnie oddziałującego środowiska artystycznego, dydaktycznego i wychowawczego.

Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny stwierdzając, iż obecnie Studium nie posiada swojego odrębnego majątku i jako jednostka organizacyjna WS bazuje na majątku Wyższej Szkoły.

Szkoła posiada wykształconą strukturę organizacyjną powiązaną z Wyższą Szkołą. Studium jest włączone w strukturę organizacyjną Wyższej Szkoły i jako jednostka organizacyjna posiada własną strukturę organizacyjną na czele której stoi wyznaczony Dyrektor Studium i podlegające mu pracownie artystyczne prowadzące zajęcia w specjalizacjach charakteryzacji i grafiki.

Ponadto Studium jest związane z założycielem - Wyższą Szkołą i do wszystkich działań decyzyjnych dotyczących reprezentacji zewnętrznej, np. finansów, umów najmu itp., potrzebuje zgody Kanclerza Wyższej Szkoły, dlatego Studium nie może być niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne. Stosownie do treści art. 82 ust. 1a ww. ustawy osoby prawne i fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów.

Mając na względzie treść ww. przepisów szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, to mogą samodzielne działać oraz pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 § 1 k.c. stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), to winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca pismem z dnia 20.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r.) uzupełnił opis zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku. Wnioskodawca wskazał m.in., iż obecnie Studium nie posiada swojego odrębnego majątku i jako jednostka organizacyjna WS bazuje na majątku Wyższej Szkoły.

Szkoła posiada wykształconą strukturę organizacyjną powiązaną z Wyższą Szkołą. Studium jest włączone w strukturę organizacyjną Wyższej Szkoły i jako jednostka organizacyjna posiada własną strukturę organizacyjną na czele której stoi wyznaczony Dyrektor Studium i podlegające mu pracownie artystyczne prowadzące zajęcia w specjalizacjach charakteryzacji i grafiki.

Ponadto Studium jest związane z założycielem - Wyższą Szkołą i do wszystkich działań decyzyjnych dotyczących reprezentacji zewnętrznej, np. finansów, umów najmu itp., potrzebuje zgody Kanclerza Wyższej Szkoły, dlatego Studium nie może być niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych.

A zatem odnosząc się do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w zdarzeniu przyszłym, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca którego założycielem jest osoba prawna, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności tej osoby prawnej, która go utworzyła.

Jak wykazano powyżej, aby niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie aby można było uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny one posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych, charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno-prawnych.

A jak wskazał Wnioskodawca, Szkoła choć posiada wykształconą strukturę organizacyjną to jest ona powiązaną z Wyższą Szkołą. Studium jest włączone w strukturę organizacyjną Wyższej Szkoły. Studium nie posiada swojego odrębnego majątku i jako jednostka organizacyjna WS bazuje na majątku Wyższej Szkoły.

Ponadto Studium jest związane z założycielem - Wyższą Szkołą i do wszystkich działań decyzyjnych dotyczących reprezentacji zewnętrznej, np. finansów, umów najmu itp., potrzebuje zgody Kanclerza Wyższej Szkoły, dlatego Studium nie może być niezależną od swojego założyciela stroną stosunków prawnych.

A zatem stwierdzić należy, iż Studium nie spełnia przesłanek pozwalających uznać je za odrębnego od założyciela, Wyższej Szkoły, podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Studium stanowi tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Uczelni, która go utworzyła.

Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a więc Uczelni, która jest założyciele Studium, a celem statutowym Wyższej Szkoły bez wątpienia jest działalność oświatowa i kulturalna. Zgodnie z przeprowadzoną powyżej analizą posiadania podmiotowości prawnopodatkowej Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób prawnych, Studium nie jest odrębnym od niej podatnikiem. Zatem ze zwolnienia przedmiotowego, obejmującego dochody Studium, będzie mógł skorzystać założyciel Studium jeśli spełnia przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wykazano powyżej, Studium nie jest odrębnym od założyciela podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca, jako wyodrębniona organizacyjnie forma działalności Uczelni, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Uczelni jednostką organizacyjną.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma obowiązku składania rozliczeń miesięcznych i rocznych do urzędu skarbowego, odrębnych od założyciela, Wyższej Szkoły.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj