Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-689/10/LSz
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-689/10/LSz
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
pozarolnicza działalność gospodarcza
pozarolnicza działalność gospodarcza
produkty rolne
produkty rolne
rezygnacja ze zwolnienia
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
Sprzedaż produktu rolnego, tj. miodu, pochodzącego z własnej działalności rolniczej, będzie korzystać ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów związanych z tą działalnością rolniczą mimo, że z tytułu pozostałej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jest on czynnym podatnikiem VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010r. (data wpływu do tut. organu 26 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2010r. (data wpływu 18 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż miodu będzie działalnością opodatkowaną w podatku VAT oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż miodu będzie działalnością opodatkowaną w podatku VAT oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2010r. (data wpływu 18 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast w podatku dochodowym rozlicza się według tak zwanych zasad ogólnych przy wykorzystaniu ewidencji w formie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Wnioskodawca nie jest rolnikiem i nie posiada gospodarstwa rolnego. Obok głównych rodzajów dotychczas wykonywanej działalności Wnioskodawca zamierza podjąć się dodatkowego zajęcia, polegającego na produkcji miodu naturalnego i jego dalszej sprzedaży do sklepów z art. spożywczymi. Będzie to wymagało utrzymania kilku uli.

W celu dopełnienia wszystkich powinności rejestracyjnych Wnioskodawca postanowił zgłosić tę zmianę w ewidencji działalności gospodarczej, poprzez dopisanie w przedmiocie prowadzonej działalności nowego rodzaju zgodnie z Polską Klasyfikacja Działalności. W urzędzie gminy odmówiono Wnioskodawcy jednak dokonania takiego wpisu, uzasadniając, że ten rodzaj działalności mieści się w definicji działalności rolniczej i nie podlega wpisowi do ewidencji. Podstawą odmowy jest art. 3 Ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej. "Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów".

Zaistniała sytuacja budzi wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń podatkowych. Wnioskodawca uważa, że odmowa wpisu tego rodzaju działalności do ewidencji działalności gospodarczej nie jest podstawą do zaniechania realizacji planów Wnioskodawcy. Brak podstaw do dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oznacza dla Wnioskodawcy jedynie to, że produkcja miodu jest wyłączona spod obowiązków rejestracyjnych wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by taka działalność była przez Wnioskodawcę wykonywana, pod warunkiem dokonania właściwych rozliczeń podatkowych z jej tytułu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że PKWiU na produkty uzyskane z pasiek przedstawiają się następująco:

  • Miód naturalny nr 01.25.21-00.00
  • Wosk pszczeli nr 01.25.25-00.10
  • Kit pszczeli - 01.25.25-00.30.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie podatku od towarów i usług sprzedaż miodu będzie działalnością opodatkowaną mimo, że mieści się w definicji działalności rolniczej i nie podlega wpisowi do EDG, a jeśli tak to czy w przypadku do nabywanych towarów i usług związanych z tą sprzedażą będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie podatku od towarów i usług produkcję miodu naturalnego będzie traktował na równi z pozostałymi obszarami prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Sprzedaż miodu zostanie przez Wnioskodawcę opodatkowana według właściwej stawki, ponoszone natomiast nakłady związane z tą opodatkowaną sprzedażą stworzą możliwość Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie zakupu. Wnioskodawca nie będzie mógł bowiem skorzystać z przewidzianych w ustawie zwolnień, natomiast jeśli zachodzi związek zakupów ze sprzedażą opodatkowana, przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego. Bez znaczenia przy tym jest fakt, że nakłady te w podatku dochodowym nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych produkcja miodu naturalnego będzie wyłączona z opodatkowania tym systemem podatku. Z przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że nie stosuje się tego opodatkowania do przychodów z działalności rolniczej.

Przez działalność rolniczą należy natomiast rozumieć działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Obszar działalności produkcji miodu spełnia powyższą definicję. Będzie on bowiem pochodził z własnej hodowli pszczół i będzie sprzedawany w stanie nieprzetworzonym. W związku z powyższym w zakresie podatku dochodowego z tej części działalności Wnioskodawca nie będzie rozpoznawał ani przychodów ani kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast przez działalność rolniczą w myśl art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega co do zasady każda odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże ustawodawca przewidział zwolnienie z opodatkowania dla niektórych czynności.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku Nr 2 do ustawy o VAT w poz. 8 wymieniono towary oznaczone symbolem PKWiU ex 01.2 - Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego – z wyłączeniem:

  1. wełny (sierści) pranej i włosia surowego pogarbarskiego oraz preparowanego (PKWiU 01.22.31-00.20, 01.22.32-00.12, -00.22, -00.32, -00.42, -00.5),
  2. sierści zwierzęcej cienkiej lub grubej, niezgrzeblonej i nieczesanej pozostałej (PKWiU 01.22.32-00.90),
  3. spermacetu (PKWiU ex 01.25.25),
  4. skór surowych świńskich półgarbowanych, poubojowych i zakonserwowanych dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.25.33-00.00).

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą), jednakże korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy ww. art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu.

Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast w podatku dochodowym rozlicza się według tak zwanych zasad ogólnych przy wykorzystaniu ewidencji w formie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Wnioskodawca nie jest rolnikiem i nie posiada gospodarstwa rolnego. Obok głównych rodzajów dotychczas wykonywanej działalności Wnioskodawca zamierza podjąć się dodatkowego zajęcia, polegającego na produkcji miodu naturalnego i jego dalszej sprzedaży do sklepów z art. spożywczymi. Z wniosku wynika, że będzie on pochodził z własnej hodowli pszczół i będzie sprzedawany w stanie nieprzetworzonym. Będzie to wymagało utrzymania kilku uli.

PKWiU na produkty uzyskane z pasiek przedstawiają się następująco:

  • Miód naturalny nr 01.25.21-00.00
  • Wosk pszczeli nr 01.25.25-00.10
  • Kit pszczeli - 01.25.25-00.30

W celu dopełnienia wszystkich powinności rejestracyjnych Wnioskodawca postanowił zgłosić tę zmianę w ewidencji działalności gospodarczej, poprzez dopisanie w przedmiocie prowadzonej działalności nowego rodzaju zgodnie z Polską Klasyfikacja Działalności. W urzędzie gminy odmówiono Wnioskodawcy jednak dokonania takiego wpisu, uzasadniając, że ten rodzaj działalności mieści się w definicji działalności rolniczej i nie podlega wpisowi do ewidencji.

Zaistniała sytuacja budzi wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń podatkowych. Wnioskodawca uważa, że odmowa wpisu tego rodzaju działalności do ewidencji działalności gospodarczej nie jest podstawą do zaniechania realizacji planów Wnioskodawcy. Brak podstaw do dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oznacza dla Wnioskodawcy jedynie to, że produkcja miodu jest wyłączona spod obowiązków rejestracyjnych wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by taka działalność była przez Wnioskodawcę wykonywana, pod warunkiem dokonania właściwych rozliczeń podatkowych z jej tytułu.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na prowadzeniu pasieki i dokonywaniu sprzedaży miodu naturalnego objętego symbolem PKWiU 01.25.21-00.00 pochodzącego z własnej działalności rolniczej, spełnia definicję działalności rolniczej a Wnioskodawca uzyskuje status rolnika ryczałtowego w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca prowadząc działalność rolniczą polegającą na produkcji miodu naturalnego z pasiek i spełniając definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej jako rolnik ryczałtowy korzysta w tym zakresie ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi także inną działalność gospodarczą, z której jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie za art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W świetle art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych będzie zwolniona od podatku.

Zatem stwierdzić należy, że do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie będzie wliczało się obrotów ze sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej i nie będzie on miał obowiązku w składanej miesięcznie deklaracji VAT-7 wykazywać obrotów z dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Jednocześnie stosownie do art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Zgodnie natomiast z art. 115 ust. 2, stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 6% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

W myśl art. 116 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR".

W świetle powyższego w przypadku, gdy Wnioskodawca dokona dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, na rzecz czynnego podatnika podatku VAT, nabywca tych produktów, zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT RR z 6% stawką zryczałtowanego zwrotu podatku VAT.

Jednocześnie w związku z faktem, że Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług jako rolnik sprzedający produkt rolny pochodzący z własnego gospodarstwa rolnego (miód), nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z tą działalnością rolniczą, bowiem takie prawo przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie należy zauważyć, iż Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Z ust. 4 powołanego artykułu wynika, że rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 5 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż rezygnacja ze zwolnienia może nastąpić jedynie wówczas, gdy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki: dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł, dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 oraz prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 jak również przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rezygnuje ze zwolnienia, prowadził ewidencję, o której mowa w art. 109. ust. 1.

Należy zauważyć, że w przypadku dokonania rejestracji do podatku VAT działalności rolniczej, po spełnieniu warunków, o których mowa wyżej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych.

Reasumując stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę produktu rolnego, tj. miodu, pochodzącego z własnej działalności rolniczej będzie korzystać ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów związanych z tą działalnością rolniczą mimo, że z tytułu pozostałej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę jest on czynnym podatnikiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe i przy założeniu, że przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę będzie wyłącznie miód jako produkt rolny pochodzący z własnej hodowli pszczół, sprzedawany w stanie nieprzetworzonym. Natomiast przedmiotem interpretacji nie była analiza przepisów z uwzględnieniem sprzedaży przez Wnioskodawcę wosku pszczelego oraz kitu pszczelego, bowiem w tym zakresie nie zadano pytania, nie przedstawiono zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj