Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-685/10/AZb
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-685/10/AZb
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta
korekta
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
rejestracja
rejestracja
rezygnacja ze zwolnienia
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy
zgłoszenie rejestracyjne
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
1Czy składając deklaracje VAT-7 za miesiąc marzec 2009r. Wnioskodawca mógł uwzględnić 4/5 VAT-u naliczonego od zakupu tego środka trwałego?
2Czy Wnioskodawca może skorygować deklarację VAT-7 za marzec 2009r. uwzględniając w niej kwotę podatku naliczonego w wysokości 17.242,50 zł?
3Czy Wnioskodawca może jednorazowo czy w 4 kolejnych latach po oddaniu do użytkowania? tj. 2009r., 2010r., 2011r., 2012r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu do tut. organu 22 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środka trwałego oraz terminu i sposobu dokonania odliczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środka trwałego oraz terminu i sposobu dokonania odliczenia.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2010r., jak również pismem z dnia 14 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne i z podatku VAT rozlicza się od 1 marca 2009r. Przed tą datą korzystał ze zwolnienia.

W dniu 15 kwietnia 2008r. Wnioskodawca zakupił maszynę - opryskiwacz zaliczoną do środków trwałych swojego gospodarstwa. Wartość netto: 104.500,00 zł i podatek VAT: 22.900,00 zł, zakup potwierdzony jest fakturą VAT. Do użytkowania oddany był w 2008 roku.

Gospodarstwo rolne prowadzone jest od 9 kwietnia 2004 roku.

W dniu zakupu maszyny (opryskiwacza) Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym tj. rolnikiem dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT.

Oprócz działalności rolniczej Wnioskodawca nie prowadzi dodatkowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca składa miesięczne deklaracje VAT, pierwsza deklaracja VAT-7 została złożona za okres 03/2009 w dniu 22 kwietnia 2009.

Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone 24 lutego 2009r. W części C.1 złożonego zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług wskazano 1 marzec 2009r.

W części C.1 zaznaczono punkt 33, tj. podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca dokonał rejestracji do VAT w trybie przewidzianym dla rolnika ryczałtowego po spełnieniu niezbędnych warunków, określonych przepisem art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabyta maszyna została zaliczona do środków trwałych gospodarstwa Wnioskodawcy, do użytkowania została oddana w dniu 15 kwietnia 2008r.

Jak dotąd Wnioskodawca nie skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup ww. maszyny.

Zakupiona maszyna – opryskiwacz – od 1 marca 2009r. używana jest wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy składając deklaracje VAT-7 za miesiąc marzec 2009r. Wnioskodawca mógł uwzględnić 4/5 VAT-u naliczonego od zakupu tego środka trwałego...
  2. Czy Wnioskodawca może skorygować deklarację VAT-7 za marzec 2009r. uwzględniając w niej kwotę podatku naliczonego w wysokości 17.242,50 zł...
  3. Czy Wnioskodawca może jednorazowo czy w 4 kolejnych latach po oddaniu do użytkowania... tj. 2009r., 2010r., 2011r., 2012r....

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 października 2010r.), ma on prawo odliczenia 4/5 podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej zakup maszyny (opryskiwacza), gdyż jest ona środkiem trwałym Wnioskodawcy i podlega amortyzacji.

W ocenie Wnioskodawcy, może on skorygować deklarację VAT-7 za okres 03/2009r. o kwotę 17.242,50 zł w podatku naliczonym.

Wnioskodawca uważa, że powinien zrobić to jednorazowo w pierwszej składanej deklaracji VAT-7 za okres 03/2009r. a nie w czterech kolejnych latach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest istnieniem związku podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z opodatkowanymi transakcjami podatnika. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od 9 kwietnia 2004 roku. W dniu 15 kwietnia 2008r. Wnioskodawca zakupił maszynę - opryskiwacz zaliczoną do środków trwałych swojego gospodarstwa. Maszyna została oddana do użytkowania w dniu 15 kwietnia 2008r. Wartość netto ww. maszyny wyniosła: 104.500,00 zł, podatek VAT: 22.900,00 zł, zakup udokumentowany został fakturą VAT. W dniu zakupu maszyny (opryskiwacza) Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym, tj. rolnikiem dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawca w dniu 24 lutego 2009r. złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazując datę rezygnacji ze zwolnienia: 1 marca 2009r.

Wnioskodawca złożył pierwszą deklarację VAT-7 za okres 03/2009r. Jak dotąd Wnioskodawca nie skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup ww. maszyny.

Zakupiona maszyna – opryskiwacz – od 1 marca 2009r. używana jest wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w momencie zakupu maszyny rolniczej (opryskiwacza), tj. w dniu 15 kwietnia 2008r. miał status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W tym miejscu wskazać również należy, iż zgodnie z brzmieniem ust. 3 ww. artykułu, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonał rejestracji do VAT w trybie przewidzianym dla rolnika ryczałtowego po spełnieniu niezbędnych warunków, określonych przepisem art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów u usług.

Należy zaznaczyć, iż generalna zasada kształtująca prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikająca z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca w momencie nabycia ww. maszyny rolniczej pozostawał rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zatem nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowej faktury z uwagi na brak związku poniesionego wydatku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż wszelkie czynności wykonywane wówczas przez Wnioskodawcę (dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego) były zwolnione od podatku.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. faktury na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionego wydatku dla celów prowadzenia działalności zwolnionej od podatku. Jednak z uwagi na fakt, iż od dnia 1 marca 2009r. Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny, a tym samym począwszy od tego dnia rozpoczął w ramach prowadzonej działalności rolniczej wykonywanie czynności opodatkowanych, więc w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi nabycia maszyny rolniczej znajdują zastosowanie przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności ust. 1, 2, 3 oraz 7.

W myśl przepisu art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak stanowi art. 91 ust. 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z przepisem art. 91 ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że dokonując w momencie nabycia ww. maszyny rolniczej oceny prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tego tytułu w kontekście wykonywanych w tym okresie (aż do dnia rejestracji do podatku VAT, tj. do dnia 28 lutego 2009r.) przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego wyłącznie czynności zwolnionych od podatku, Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na skutek rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego z dniem 1 marca 2009r. zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 91 ust. 1 - 3 ustawy istnieje możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. maszyny, gdyż wydatek ten – jak wskazał Wnioskodawca – od dnia 1 marca 2009r. służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym, tj. działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie maszyny rolniczej skonkretyzuje się w złożonej korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2010r., w której Wnioskodawca skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego odpowiednio w tej części, która służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych w 2009r. Prawo to będzie kontynuowane w kolejnych latach (tj. 2010r., 2011r., 2012r.) mając na uwadze powyższe przepisy, przy jednoczesnym uwzględnianiu dyspozycji art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie miał prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup ww. maszyny rolniczej w deklaracji VAT-7 za marzec 2009r. w wysokości 4/5 kwoty podatku naliczonego od zakupu środka trwałego, Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do skorygowania deklaracji za marzec 2009r. i uwzględnienia w niej kwoty podatku naliczonego w wysokości 17.242,50 zł.

Jak już bowiem stwierdzono, prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ww. faktury dokumentującej nabycie maszyny rolniczej skonkretyzuje się w złożonej korekcie deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2010r., w której Wnioskodawca skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego odpowiednio w tej części, która służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych w 2009r. Oprócz korekty za 2009r. w wysokości 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu ww. środka trwałego Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty za kolejne lata 2010-2012 w wysokości 1/5 (za każdy rok podatkowy) podatku naliczonego przy nabyciu ww. maszyny, przy jednoczesnym uwzględnianiu dyspozycji art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Korekt za kolejne lata na przedstawionych wyżej zasadach Wnioskodawca dokona w deklaracjach podatkowych składanych za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który będzie dokonywał korekty (oczywiście przy założeniu, że w kolejnych latach środek trwały nadal będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych).

Tym samym Wnioskodawca nie jest uprawniony do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. środka trwałego w pierwszej składanej przez niego deklaracji VAT-7 za marzec 2009r. w wysokości 17.242,50 zł.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc tut. organ nie jest uprawniony do oceny prawidłowości wyliczeń dokonanych przez Wnioskodawcę w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego (tj. kwoty 17.242,50 zł) przysługującej do odliczenia w związku z nabyciem środka trwałego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj