Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-813/10/MR
z 15 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-813/10/MR
Data
2010.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
działalność usługowa
działalność usługowa
stawki ryczałtu
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Czy prawidłowym jest zastosowanie stawki 8,5% do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług z planowanej działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 18 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą, klasyfikując rodzaj wykonywanej działalności symbolem: PKWiU 63.12 tj. usługi portali internetowych. Będzie świadczyć usługi drogą elektroniczną polegające na prowadzeniu serwisu internetowego, który będzie służył do obsługi i organizowania, gier wiedzowych i pamięciowych na pieniądze oraz gier wiedzowych i pamięciowych o przedmiot, dla których stawką w grze będą własne przedmioty wystawiane przez graczy. Przychód z prowadzonej działalności w zakresie obsługi i organizowania gier stanowić będzie ustalona część prowizji pobieranej od wygranej gracza w grach wiedzowych i pamięciowych na pieniądze oraz w przypadku gier wiedzowych i pamięciowych o przedmiot, przychód stanowić będzie stała opłata pobierana za wystawienie przedmiotu przez każdego gracza przed przystąpieniem do gry, organizowanych na stronach prowadzonego serwisu. W jednej grze może brać udział minimalnie dwóch graczy dla gier na pieniądze, a w przypadku gry o przedmiot brać udział może tylko dwóch graczy w jednej grze. Gracze przystępując do gry wpłacają określona stawkę (w postaci wirtualnej waluty) ustalona dla danej gry (w grze o pieniądze), dla gry o przedmiot jest pobierana ustalona stała kwota (w postaci wirtualnej waluty) za wystawienie przedmiotu. Z sumy wpłaconych przez graczy stawek (dla gier na pieniądze) tworzy się pula wygranej, w przypadku gier o przedmiot pulą wygranej są wystawione przez graczy własne przedmioty. Największa ilość poprawnych odpowiedzi na pytania oznacza wygraną w grze. Gracz, który zwyciężył, przejmuje pulę wygranej. O wysokość puli wygranej, pomniejszonej o opłaty związane z obsługą serwisu (dla gry na pieniądze), które stanowić będą przychód, opłaty transakcyjne zostaje zasilone konto zwycięskiego gracza. Zgromadzone środki na koncie użytkownik serwisu może wykorzystać do udziału w kolejnych grach lub wypłacić na wskazane konto bankowe po przeliczeniu wirtualnej waluty na równowartość pieniężną wyrażoną w PLN.

W przypadku gry o przedmiot wystawiony przez gracza przedmiot przegrany gracz będzie zobligowany przesłać wygranemu graczowi, ponieważ z chwilą przegranej prawo własności do tego przedmiotu przechodzi na wygranego gracza. Reasumując, przychodem z organizowanych w serwisie internetowym gier wiedzowych i pamięciowych, dla których stawką są pieniądze jest ustalona kwota prowizji pobierana z puli wygranej zwycięskiego gracza, natomiast dla gier o przedmiot, przychód stanowić będzie opłata w ustalonej kwocie za wystawienie przedmiotu przez gracza przystępującego do wybranej przez siebie gry.

W serwisie świadczone będą również usługi w zakresie pośredniczenia w realizacji doładowań telefonów komórkowych, gdzie przychodem będzie wynagrodzenie prowizyjne za zasilenie telefonu za pośrednictwem serwisu. Świadczenie tej usługi polegać będzie na zamieszczeniu odnośników w postaci banerów, buttonów lub linków do strony serwisu obsługującego doładowania telefonów komórkowych. Jeśli odwiedzający kliknie na znajdujący się w serwisie Wnioskodawcy odpowiedni odnośnik informujący o możliwości doładowania telefonów zostanie przeniesiony na stronę serwisu obsługującego doładowania telefonów, a następnie dokona doładowania telefonu komórkowego to przychodem będzie wynagrodzenie w postaci prowizji, za doładowanie telefonu, jakie zostało wykonane przez osobę trzecią, która trafiła na tą stronę z doładowaniami bezpośrednio ze stron prowadzonego przez Wnioskodawcę serwisu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (wskazane we wniosku jako pierwsze).


Czy prawidłowym jest zastosowanie stawki 8,5% do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług z planowanej działalności gospodarczej...


Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywana przez Niego działalność będzie świadczona drogą elektroniczną na stronach serwisu internetowego. Prawidłowym jest zastosowanie symbolu PKWiU 63.12 usługi portali internetowych dla świadczonych w planowanej działalności usług. Uważa za właściwe opodatkowanie uzyskiwanych przychodów wg stawki 8,5% zryczałtowanym podatkiem dochodowym ponieważ będą to przychody z działalności usługowej dla której ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że przychody z działalności usługowej w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%. Opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy. W załączniku do ustawy nie są wymienione świadczone przez Wnioskodawcę usługi w planowanej działalności. Tym samym właściwym jest zastosowanie dla prowadzonej działalności usługowej stawki 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 stycznia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).

W związku z powyższym w myśl znowelizowanego § 3 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W załączniku do rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. w grupie 72.40 znajdują się usługi baz danych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług portali internetowych (symbol 63.12 PKWiU z 2008 r.).

Dla oceny czy wykonywane usługi mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU według rozporządzenia z 1997 r. Tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności według klasyfikacji statystycznej. Jednakże mając na uwadze podane we wniosku grupowane i zakres działalności, tj. usługi portali internetowych - 63.12 (PKWiU 2008) można przyjąć, że Wnioskodawca zamierza wykonywać działalność wykazaną pod numerem 72.40 według PKWiU z 1997 r. Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej w zakresie usług portali internetowych którą Wnioskodawca zamierza prowadzić mogą być – po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy – opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Usługi w tym zakresie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, przewidzianej m. in. dla przychodów z działalności usługowej.

Jednocześnie zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Zatem odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

W związku z tym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Reasumując, o ile Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki wynikające z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i wskazana działalność jest oznaczona w klasyfikacji PKWiU aktualnie obowiązującej dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych symbolem 72.40 - wówczas działalność ta może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Końcowo wskazuje się, że interpretacja odnosi się tylko do zagadnień podatkowych, tj. prawidłowości zastosowania właściwej stawki ryczałtu. Nie rozstrzyga o zgodności opisanych we wniosku czynności z innymi przepisami.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj