Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-492/10/JJ
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-492/10/JJ
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Wydawanie zaświadczeń związanych z rejestracją środków transportu


Słowa kluczowe
deklaracje
deklaracje
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
osoby fizyczne
osoby fizyczne
przemieszczanie towarów
przemieszczanie towarów
środek transportowy
środek transportowy
zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług
zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy okres używania samochodu od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. przez Autosalon i od 28 kwietnia 2010r. do nadal przez właścicielkę upoważnia Wnioskodawczynię do złożenia wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego, gdyby zakupiła przedmiotowy samochód?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tutejszego organu w dniu 1 czerwca 2010r., uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 25 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości złożenia wniosku VAT-24 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości złożenia wniosku VAT-24.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 25 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2010r. znak: IBPP2/443-492/10/JJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowana kupnem samochodu używanego do roku, Wnioskodawczyni znalazła przez Internet interesujący ją Suzuki Grand Vitara 2,4, 3-drzwiowa w salonie X. 16 marca 2010r. doszło do wstępnego porozumienia ze sprzedawcą (rezerwacja słowna). Rok produkcji samochodu 2009r. Samochód był używany przez Autosalon …, jako demonstracyjny i do własnych celów, od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. zarejestrowany na tablicach xxx. Ta rejestracja jest wydana na Policji ČR na wszystkie samochody, które firma używa dla własnych celów. Te samochody są w spisie technicznego wykazu. W tym wykazie na powyższych numerach używano Suzuki Grand Vitara 2,4, 4x4 JLXAT, VIN pojazdu (zgodny z opisanym samochodem). Samochód na ten nr rejestracyjny posiadał również ubezpieczenie.

28 kwietnia 2010r. został zarejestrowany na pierwszą właścicielkę B… (dokument wydany przez Policję ČR) i na tej rejestracji jest do nadal. Samochód przejechał już ponad 7.000 km.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż chciałaby sprowadzić z Czech samochód Grand Vitara 2,4, 3d. Samochód jako używany (demonstracyjny) od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. przez Autosalon …. Zarejestrowany przez Policję ČR na samochody używane przez tę firmę. Rejestracja ma tablice o nr xxx na VIN: …do czasu wykupu przez ob. Czech poruszał się na tych numerach. Ten dokument potwierdza ubezpieczenie samochodu. 28 kwietnia 2010r. nr rej. xxx – wykupiła samochód p. B… i ma go do dziś z zamiarem sprzedania. Pani B… nie jest płatnikiem VAT. Chętna nabyć samochód Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, jest emerytką i samochód nie ma służyć działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż samochód miałby dwa rodzaje rejestracji, ta demonstracyjna i pierwsza na właściciela pojazdu obywatelkę Czech.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy okres używania samochodu od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. przez Autosalon i od 28 kwietnia 2010r. do nadal przez właścicielkę upoważnia Wnioskodawczynię do złożenia wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego, gdyby zakupiła przedmiotowy samochód...

Zdaniem Wnioskodawczyni, samochód spełnia warunki ustawy o VAT. Przejechał ponad 6.000 km, dopuszczony do ruchu ponad pół roku. Wcześniej został dopuszczony do ruchu jako samochód demonstracyjny.

Ponadto w piśmie z dnia 20 sierpnia 2010r. Wnioskodawczyni wskazała, iż samochód spełnia warunki do złożenia wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak uiszczenia podatku, gdyby zakupiła samochód w Czechach:

  • samochód jest używany więcej niż pół roku i przejechał ponad 6 tys. km,
  • spełnia też warunek dalszy przepisów: … lub w którym po raz pierwszy podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, co nastąpiło wcześniej,
  • i dalej: … lub dzień w którym został po raz pierwszy użyty do celów demonstracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przy czym, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
      - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Natomiast zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przy czy przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ww. ustawy).

W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika - art. 103 ust. 5 cytowanej ustawy.

Informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 (art. 103 ust. 6 ustawy).

Stosownie do treści art. 105 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

  1. uiszczenie przez podatnika podatku – w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub
  2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 105 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zaświadczenie wydaje się na wniosek zainteresowanego. Wniosek zawiera w szczególności:

  1. dane identyfikujące pojazd,
  2. datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do użytku,
  3. przebieg pojazdu,
  4. cenę nabycia pojazdu przez Wnioskodawcę,
  5. dane dotyczące podmiotu dokonującego dostawy pojazdu na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu, do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez Wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Przez nowe środki transportu, w myśl art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT, rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest zainteresowana kupnem samochodu używanego do roku. Wnioskodawczyni znalazła przez Internet interesujący ją Suzuki Grand Vitara 2,4, 3-drzwiowa w salonie X. 16 marca 2010r. doszło do wstępnego porozumienia ze sprzedawcą (rezerwacja słowna). Rok produkcji samochodu 2009r. Samochód był używany przez Autosalon Y, jako demonstracyjny i do własnych celów, od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. zarejestrowany na tablicach xxx. Ta rejestracja jest wydana na Policji ČR na wszystkie samochody, które firma używa dla własnych celów. Te samochody są w spisie technicznego wykazu. W tym wykazie na powyższych numerach używano Suzuki Grand Vitara 2,4, 4x4 JLXAT, VIN pojazdu (zgodny z opisanym samochodem). Samochód na ten nr rejestracyjny posiadał również ubezpieczenie.

28 kwietnia 2010r. został zarejestrowany na pierwszą właścicielkę B… (dokument wydany przez Policję ČR) i na tej rejestracji jest do nadal. Samochód przejechał już ponad 7.000 km.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż chciałaby sprowadzić z Czech samochód Grand Vitara 2,4, 3d. Samochód jako używany (demonstracyjny) od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. przez X. Zarejestrowany przez Policję ČR na samochody używane przez tę firmę. Rejestracja ma tablice o nr xxx na VIN: … do czasu wykupu przez ob. Czech poruszał się na tych numerach. Ten dokument potwierdza ubezpieczenie samochodu. 28 kwietnia 2010r. nr rej. xxx – wykupiła samochód p. B… i ma go do dziś z zamiarem sprzedania. Pani B… nie jest płatnikiem VAT. Chętna nabyć samochód Wnioskodaczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, jest emerytką i samochód nie ma służyć działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż samochód miałby dwa rodzaje rejestracji, ta demonstracyjna i pierwsza na właściciela pojazdu obywatelkę Czech.

Rozstrzygnięcie, będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni, kwestii, czy jest ona upoważniona do złożenia wniosku VAT-24, wymaga uprzedniego ustalenia czy zamierzone przez Wnioskodawczynię nabycie, opisanego we wniosku samochodu, stanowić będzie dla niej wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz czy samochód ten w chwili jego nabycia przez Wnioskodawczynię będzie nowym środkiem transportu w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności, Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnikiem VAT nie jest dotychczasowa właścicielka samochodu. Będący przedmiotem zamierzonego nabycia samochód przejechał już ponad 7.000 km a ponadto w okresie od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. był zarejestrowany i używany przez Autosalon …., jako demonstracyjny i do własnych celów, a od 28 kwietnia 2010r. nabyty i użytkowany przez p. B…, od której Wnioskodawczyni zamierza nabyć ww. samochód.

W świetle powyższego uzasadnionym jest stwierdzenie, iż ww. samochód nie stanowi nowego środka transportu, w rozumieniu ww. przepisu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT, zatem w okolicznościach przedstawionych we wniosku, jego nabycie nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności oraz przywołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż o ile faktycznie Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej a dotychczasowa właścicielka samochodu (jednocześnie jego sprzedawca) nie jest podatnikiem VAT, natomiast przedmiotowy samochód przejechał już ponad 7.000 km a ponadto w okresie od czerwca 2009r. do 28 kwietnia 2010r. był zarejestrowany i używany przez Autosalon …, jako demonstracyjny i do własnych celów, a od 28 kwietnia 2010r. nabyty i użytkowany przez p. B…, od której Wnioskodawczyni zamierza nabyć ww. samochód, w konsekwencji czego nie będzie stanowił on nowego środka transportu, w rozumieniu ww. przepisu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT w konsekwencji czego jego nabycie przez Wnioskodawczynię nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia, wówczas Wnioskodawczyni będzie upoważniona do złożenia wniosku VAT-24.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj