Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-784/10/EŁ
z 28 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-784/10/EŁ
Data
2010.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
majątek
majątek
nieodpłatne przekazanie rzeczy
nieodpłatne przekazanie rzeczy
opodatkowanie
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz gminy zrzeszonej w Związku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz gminy zrzeszonej w Związku - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania majątku na rzecz gminy zrzeszonej w Związku.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Związek powstał z mocy porozumienia trzech gmin (M., W. oraz D.). Celem statutowym jest realizacja inwestycji proekologicznych. Środki finansowe na inwestycje pozyskuje z dotacji gminnych, środków własnych, w drodze dofinansowania ze źródeł zewnętrznych (Unii Europejskiej). W dniu 15 lipca 1998 r. Burmistrz Gminy ustalił warunki zabudowy terenu dla inwestycji polegającej na budowie oczyszczalni ścieków. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane Związkowi w dniu 2 października 2002 r. Budowa oczyszczalni została zakończona w 2010 r. Właścicielem oczyszczalni, jako właściciel gruntu, na którym jest postawiona, jest Gmina (dalej G). Pomimo to oczyszczalnia znajduje się w ewidencji środków trwałych Związku. Po wyjaśnieniu prawnych wątpliwości odnośnie podmiotu, który jest właścicielem oczyszczalni w listopadzie 2009 r. G. dokonała wyceny oczyszczalni oraz ujawniła ją w swojej ewidencji środków trwałych. Niezależnie od powyższego bezspornym jest, iż ta była właścicielem oczyszczalni od chwili jej wybudowania. Wszystkie nabywane towary i usługi związane z wybudowaniem oczyszczalni są potwierdzone fakturami. Związkowi przysługiwał zwrot podatku - prawo do odliczenia podatku naliczonego. Środki pochodziły zarówno z funduszu PHARE (zawartego przed 1 maja 2004 r.), jak i budżetów gmin. Oczyszczalni, ani znajdującego się pod nim gruntu, nie wynajmowano ani nie wydzierżawiano. Również Związek nie dzierżawił jej (wynajmował) od gminy.

Związek rozważa w chwili obecnej zasadność wykreślenia ze swojej ewidencji środków trwałych oczyszczalni, na podstawie uchwały o charakterze porządkowym. Przeniesienie własności nastąpi w formie uchwały rady w sprawie nieodpłatnego przekazania majątku. Zgodnie bowiem z obecnym stanem prawnym oczyszczalnia, trwale związana z gruntem i siecią kanalizacyjną, stanowiącymi przedmiot własności gminy, nie może stanowić przedmiotu własności dla innych podmiotów niż gmina. Po wybudowaniu oczyszczalnia przez cały czas znajdowała się w dyspozycji Związku. Nie nastąpiło w żadnym momencie przekazanie G. poniesionych przez Związek nakładów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałym stanie faktycznym (po wpisaniu oczyszczalni stanowiącej własność G. do ewidencji środków trwałych tej Gminy i po ewentualnym wykreśleniu oczyszczalni z ewidencji środków trwałych Związku) – Związek powinien zapłacić podatek od towarów i usług z tytułu dostawy towarów, rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w myśl art. 5 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od towarów i usług. W ocenie Związku wykreślenie z ewidencji środków trwałych nie będzie rodzić zobowiązania podatkowego. Użycie w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przy okazji definiowania pojęcia „dostawa towarów” formułowania „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”, nie ma zastosowania do niniejszego przypadku. Wyliczone przykłady wydania towarów nie obejmują swoim zakresem czynności określonej w niniejszym zaistniałym stanie faktycznym. Majątek Związku de facto cały czas znajdował się we władztwie G., także zakres faktycznej dyspozycji nie zmienia się.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.


Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, przepis ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Czynności wymienione w pkt 1 i 2 zostały wskazane jedynie przykładowo. W konsekwencji wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, to tylko takie przekazanie towarów, które zostało dokonane na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4.


Zgodnie z treścią § 7 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:


  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).


Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej – zgodnie z ust. 4 powołanego artykułu - uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:


  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy


  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż na gruncie należącym do jednej z gmin Związek wybudował oczyszczalnię ścieków, którą wprowadził do ewidencji środków trwałych. Inwestycję zakończył w 2010 r. Środki finansowe pozyskał z dotacji gminnych, środków własnych oraz w drodze dofinansowania z funduszu PHARE, na podstawie umowy zawartej przed 1 maja 2004 r. Po wybudowaniu oczyszczalnia przez cały czas znajdowała się w dyspozycji Związku. Przysługiwał Jemu zwrot podatku - prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie nastąpiło przekazanie poniesionych nakładów na rzecz właściciela gruntu. Oczyszczalnia, ani znajdujący się pod nią grunt, nie były przedmiotem najmu czy dzierżawy. Przeniesienie własności oczyszczalni nastąpi w formie uchwały rady w sprawie nieodpłatnego przekazania majątku. Zdaniem Związku, właścicielem oczyszczalni, jako właściciel gruntu, na którym jest ona postawiona, jest Gmina, która w 2009 r. dokonała jej wyceny oraz ujawniła ją w swojej ewidencji środków trwałych, co spowoduje wykreślenie jej z ewidencji środków trwałych Związku.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zwrócić uwagę, iż jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, celem statutowym Związku jest realizacja inwestycji proekologicznych. Nie można więc uznać, iż nieodpłatnie przekazanie oczyszczalni na rzecz G. mieści się w pojęciu przekazania na cele związane z prowadzonym przez Związek przedsiębiorstwem. W konsekwencji należy stwierdzić, iż przedmiotowe, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy winno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, uwzględniając powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie przez Związek oczyszczalni ścieków (środka trwałego, w stosunku do którego przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) na rzecz gminy, w części inwestycji, która była finansowana ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., będzie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług, natomiast w odniesieniu do pozostałej wartości inwestycji, która była sfinansowana z innych środków finansowych, tj. dotacji gminnych oraz środków własnych, nieodpłatne przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, tj. 22%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj