Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-844a/10/DM
z 16 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-844a/10/DM
Data
2010.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynek
cele osobiste
cele osobiste
faktura wewnętrzna
faktura wewnętrzna
korekta
korekta
opodatkowanie
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy będąc właścicielem firmy jednoosobowej, Wnioskodawca może wystawić sobie fakturę sprzedaży (marża ok. 10%) powiększoną o 7% podatek od towarów i usług i nie korygować podatku naliczonego przy zakupie materiałów dotyczących budowy domu?
2. Czy należałoby zmienić przeznaczenie inwestycji i skorygować podatek naliczony w momencie podjęcia decyzji o przekazaniu budynku na własny użytek?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 15 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania budynku na cele osobiste i korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania budynku na cele osobiste i korekty podatku naliczonego.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest „właścicielem firmy jednoosobowej”. Rozpoczął budowę budynku mieszkalnego w celu dalszej sprzedaży - w ramach działalności developerskiej. Obecnie Wnioskodawca rozważa sprzedaż tego budynku „dla siebie”. W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja została rozpoczęta od momentu zakupu działki pod budowę budynku wielorodzinnego, tj. od dnia 22 grudnia 2008 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. budynku. Planowane jest przekazanie budynku na własny użytek w trakcie budowy - w stanie surowym, zamkniętym. Przekazaniu podlegać będzie cały budynek w celu jego „modernizacji (na mieszkanie 1-rodzinne) oraz wykończenia pod tzw. klucz”. Przekazanie budynku na cele osobiste powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca odliczał podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy będąc właścicielem firmy jednoosobowej, Wnioskodawca może wystawić sobie fakturę sprzedaży (marża ok. 10%) powiększoną o 7% podatek od towarów i usług i nie korygować podatku naliczonego przy zakupie materiałów dotyczących budowy domu...
  2. Czy należałoby zmienić przeznaczenie inwestycji i skorygować podatek naliczony w momencie podjęcia decyzji o przekazaniu budynku na własny użytek...


Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu), należy wystawić fakturę VAT z zastosowaniem 7% stawki podatku i nie korygować podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zmiana przeznaczenia inwestycji i skorygowanie podatku w momencie podjęcia decyzji o tej zmianie jest także możliwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Stosownie do art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy wynika, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (7%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy zwolnienie dotyczy dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów;


Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkowość realizacji określonego w ww. przepisie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru (usługi) do realizacji czynności opodatkowanej (np. w sytuacji, gdy towar został ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu) - powoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Szczegółowe zasady sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego określone zostały szczegółowo w przepisach art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast z art. 106 ust. 7 ww. ustawy wynika, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął realizację budowy budynku mieszkalnego z zamiarem jego sprzedaży, dokonując odliczenia podatku od towarów i usług. Obecnie Wnioskodawca rozważa przekazanie całego budynku, w stanie surowym zamkniętym, na cele osobiste.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że czynność polegająca na przekazaniu budynku mieszkalnego na cele osobiste, mieści się w pojęciu dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazanie to nie ma żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a przy jego budowie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego to uprawnienia Wnioskodawca skorzystał, co oznacza, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatna dostawa towarów. Z tych też względów, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku właściwej dla przekazywanego towaru, tj. 7% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy. W niniejszej sprawie brak jest bowiem podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a cyt. ustawy, jako że Wnioskodawca zamierza przekazać budynek na własne potrzeby w trakcie budowy, w stanie surowym zamkniętym, a zatem nie zostaną spełnione warunki uprawniające do zwolnienia określone tymi przepisami.

Ponadto opisana czynność powinna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną w myśl art. 106 ust. 7 ustawy, a nie - jak wskazuje Wnioskodawca - fakturą VAT. Faktura VAT jest bowiem dowodem mającym na celu udokumentowanie transakcji pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami - dostawcą i nabywcą. Z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez pojęcie sprzedaży rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie praw (na inny podmiot) do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem już z samych przepisów podatkowych wynika, iż nie można sprzedać towaru „samemu sobie”. W takiej sytuacji mamy do czynienia z przekazaniem przez podatnika towaru należącego do jego przedsiębiorstwa na cele osobiste podatnika, co przy spełnieniu opisanych na str. 3 niniejszej interpretacji kryteriów, również podlega opodatkowaniu. W przypadku nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby osobiste, a zatem gdy brak jest konkretnego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu dokonania tej czynności, wystawiana jest wyłącznie faktura wewnętrzna, przy czym podstawę opodatkowania należy ustalić w oparciu o art. 29 ust. 10 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W świetle powyższych wyjaśnień, wskazać należy, że pogląd Wnioskodawcy w kwestii również dopuszczalności skorygowania podatku naliczonego w momencie przekazania budynku na cele osobiste jest nieprawidłowy. Jak bowiem zaznaczono przekazanie budynku na cele osobiste podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. W analizowanym przypadku brak jest zatem podstaw do dokonywania korekt z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tych też względów, pomimo podzielenia w części stanowiska Wnioskodawcy, dokonując jego całościowej oceny, uznać należało je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj