Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-517/10-4/IG
z 11 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-517/10-4/IG
Data
2010.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Zasady posługiwania się NIP --> Następstwo prawne


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
następstwo prawne
następstwo prawne
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
przekształcanie
przekształcanie
zakład budżetowy
zakład budżetowy
zgłoszenie identyfikacyjne
zgłoszenie identyfikacyjne


Istota interpretacji
Czy do jednostki budżetowej powstałej w wyniku przekształcenia z zakładu budżetowego będą mieć zastosowanie przepisy art. 12 ustawy z dnia 15.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) w zakresie przejścia numeru identyfikacji podatkowej na następcę prawnego?



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Poradni, przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2010r. (data wpływu 15.07.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 września 2010r. Nr IPPP2/443-517/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 21 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie przejścia numeru identyfikacji podatkowej na następcę prawnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie przejścia numeru identyfikacji podatkowej na następcę prawnego, uzupełniony pismem z dnia 22 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 września 2010r. Nr IPPP2/443-517/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 21 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Poradnia utworzona została uchwałą Rady Powiatu z dnia 29.04.2003 w sprawie utworzenia Poradni w L i nadania statutu. Poradnia funkcjonuje jako zakład budżetowy do dnia 31.12.2010 r. z NIP ... Przedmiotem działalności Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Uchwałą z dnia 24.05.2010 r. nr Rady Powiatu w sprawie likwidacji zakładu budżetowego - Poradni w L, w celu przekształcenia w jednostkę budżetową, Rada postanowiła z dniem 31.12.2010 zlikwidować zakład budżetowy w celu jego przekształcenia z dniem 01.01.2011 r. w jednostkę budżetową. Jednostka będzie prowadziła działalność statutową w niezmienionym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do jednostki budżetowej powstałej w wyniku przekształcenia z zakładu budżetowego będą mieć zastosowanie przepisy art. 12 ustawy z dnia 15.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) w zakresie przejścia numeru identyfikacji podatkowej na następcę prawnego...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Art. 12 ustawy z dnia 15.10.1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) nie przewiduje możliwości sukcesji numeru identyfikacji podatkowej w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Regulacja w zakresie sukcesji NIP dotyczy tylko przypadków enumeratywnie wymienionych w ww. przepisie, a zatem nie ma zastosowania do przekształcenia zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Tym samym konieczne będzie złożenie przez Poradnię jako zakładu budżetowego zgłoszenia aktualizującego w celu zawiadomienia o zaprzestaniu działalności i złożenie zgłoszenia identyfikacyjnego Poradni dla jednostki budżetowej w celu uzyskania nowego NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. z 2004r., Dz. U. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca funkcjonuje jako zakład budżetowy do dnia 31.12.2010 r. z NIP ... Uchwałą z dnia 24.05.2010 r. nr.. Rady Powiatu w sprawie likwidacji zakładu budżetowego - Poradni w L, w celu przekształcenia w jednostkę budżetową, Rada postanowiła z dniem 31.12.2010 zlikwidować zakład budżetowy w celu jego przekształcenia z dniem 01.01.2011 r. w jednostkę budżetową. Jednostka będzie prowadziła działalność statutową w niezmienionym zakresie.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe i przepisy obowiązujące na dzień wydania niniejszej interpretacji należy uznać, że przepisy ustawy nie przewidują przejścia numeru NIP na następcę prawnego w przypadku gdy zakład budżetowy przekształca się w jednostkę budżetową.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj