Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-841/10/TS
z 15 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-841/10/TS
Data
2010.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku
usługi stołówkowe
usługi stołówkowe
zakwaterowanie w bursach (akademikach i internatach)
zakwaterowanie w bursach (akademikach i internatach)
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług zakwaterowania i wyżywienia w internacie szkolnym.



Wniosek ORD-IN 943 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 1 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół prowadzi internat, w ramach którego świadczone są usługi wyżywienia oraz zakwaterowania i pobierane stosowne do nich opłaty. Zakres usług obejmuje:


  1. zakwaterowanie i wyżywienie wychowanków internatu (uczniowie Zespołu Szkół i innych szkół);
  2. zakwaterowanie i wyżywienie w internacie studentów, słuchaczy, osób z zewnątrz, np. zorganizowanych grup;
  3. obiady dla wychowanków internatu, uczniów Zespołu Szkół i uczniów innych szkół, finansowane przez instytucje opieki społecznej:


    1. które są jednostkami budżetowymi,
    2. które nie są jednostkami budżetowymi;

  4. obiady dla pracowników Zespołu Szkół i ich rodzin, byłych pracowników oraz emerytów;
  5. wyżywienie i zakwaterowanie wychowanków internatu finansowane przez zrzeszenia sportowe.


W celu wskazania, jak sklasyfikowane są powyższe usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), Wnioskodawca załączył opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 31 maja 2010 r., z której wynika, iż:


  • zapewnienie zakwaterowania w internacie Zespołu Szkół (łącznie z wyżywieniem w stołówce internatu lub bez wyżywienia) dla własnych uczniów oraz studentów, słuchaczy i uczniów innych szkół – mieści się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 jako „usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  • zapewnienie zakwaterowania w internacie Zespołu Szkół (łącznie z wyżywieniem w stołówce internatu lub bez wyżywienia) dla osób z zewnątrz, np. grup zorganizowanych – mieści się w grupowaniu PKWiU 55.23.13-00.00 jako „usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania”,
  • usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (uczniów innych szkół niemieszkających w internacie, dla rodzin pracowników szkoły, emerytów i byłych pracowników szkoły) – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako „usługi stołówkowe”,
  • prowadzenie stołówki w Zespole Szkół przez personel stołówki dla uczniów i pracowników danej placówki (niezamieszkałych w internacie) pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością placówki i jeśli internat, w którym znajduje się stołówka, stanowi integralną część szkoły – mieści się w grupowaniu PKWiU 80 jako „usługi w zakresie edukacji”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec ww. usług należy naliczać podatek od towarów i usług... Jeżeli tak, to jaką stawkę podatku zastosować...


Zdaniem Wnioskodawcy, w ww. przypadkach naliczenia i zwolnienia od podatku VAT stosowane są w następujący sposób:


Ad. 1. Zakwaterowanie i wyżywienie wychowanków internatu, sklasyfikowane w PKWiU 55.23.15-00.00, jest zwolnione od podatku od towarów i usług.


Ad. 2. Zakwaterowanie i wyżywienie w internacie studentów, słuchaczy, osób z zewnątrz, np. grup zorganizowanych, sklasyfikowane w PKWiU 55.51.10-00.00 – naliczany jest 7% podatek od towarów i usług.


Ad. 3. Obiady dla wychowanków internatu, uczniów Zespołu Szkół i uczniów innych szkół, finansowane przez instytucje opieki społecznej:


  1. które są jednostkami budżetowymi – są zwolnione od podatku od towarów i usług (PKWiU 55.23.15-00.00),
  2. które nie są jednostkami budżetowymi – naliczany jest 7% podatek od towarów i usług (PKWiU 55.51.10-00.00).


Ad. 4. Obiady dla pracowników Zespołu Szkół i ich rodzin, emerytów oraz byłych pracowników, sklasyfikowane w PKWiU 55.51.10-00.00 – naliczany jest 7% podatek od towarów i usług.


Ad. 5. Sytuacja, w której wychowanek internatu dokonuje wpłaty za wyżywienie i zakwaterowanie oraz otrzymuje w zamian imienne potwierdzenie wpłaty, zaś na jego prośbę wystawiana jest faktura na zrzeszenie sportowe – zwolniona jest od podatku od towarów i usług (PKWiU 55.23.15-00.00).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Pod pozycją 140 tego załącznika wymienione zostały usługi zaliczone do grupowania PKWiU ex 55.2, tj. „usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich” (PKWiU ex 55.23.15).

Ponadto w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


W pozycji 21 tego załącznika wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w pozycji 1 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 55.23.15 „usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich”, zaś w pozycji 7 wskazano na usługi z grupowania PKWiU ex 80 – „usługi w zakresie edukacji”.

Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że obniżona stawka dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Ponadto w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zespół Szkół prowadzi internat, w ramach którego zapewnione są usługi wyżywienia i zakwaterowania zarówno na rzecz wychowanków internatu (tj. uczniów Zespołu Szkół i innych szkół), jak i studentów, słuchaczy, zorganizowanych grup z zewnątrz. Część uczniów przy tej okazji korzysta z dofinansowania ze strony jednostek pomocy społecznej (jednostek budżetowych lub innych) oraz zrzeszeń sportowych. W stołówce internatu wydawane są również obiady dla pracowników i ich rodzin, byłych pracowników oraz emerytów.


Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz uwzględniając załączoną opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego należy stwierdzić, że:


  • zakwaterowanie i wyżywienie wychowanków internatu (uczniów własnych oraz uczniów innych szkół), w tym także w przypadku, gdy usługi te finansowane są na ich rzecz przez zrzeszenia sportowe oraz zakwaterowanie i wyżywienie studentów i słuchaczy – sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 55.23.15 jako „usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 1 załącznik nr 4 do ustawy), obejmującym usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich,
  • zakwaterowanie i wyżywienie w internacie osób z zewnątrz, np. grup zorganizowanych, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.23.13-00.00 jako „usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania” (a nie jak wskazał Wnioskodawca w PKWiU 55.51.10-00.00 „usługi stołówkowe”), podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy (poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy),
  • usługi wyżywienia świadczone uczniom i pracownikom Zespołu Szkół przez stołówkę, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80 jako „usługi w zakresie edukacji”, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy),
  • usługi wyżywienia wychowanków internatu, uczniów Zespołu Szkół oraz uczniów innych szkół, finansowane przez instytucje opieki społecznej, będące jednostkami budżetowymi – w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) – są zwolnione od podatku od towarów i usług,
  • sprzedaż obiadów uczniom innych szkół, w tym także w sytuacji, gdy odpłatność za posiłki ponoszą instytucje pomocy społecznej, niebędące jednostkami budżetowymi oraz sprzedaż obiadów rodzinom pracowników Zespołu Szkół, byłym pracownikom tej placówki oraz emerytom, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako „usługi stołówkowe”, podlega opodatkowaniu obniżoną 7% stawką podatku na podstawie § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia.


Ponadto wskazać należy, iż powyższe stawki i zwolnienia mają zastosowanie przy założeniu, że podane w opisie stanu faktycznego klasyfikacje statystyczne są prawidłowe. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj