Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-687/10-5/JK
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-687/10-5/JK
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
dostawa wewnątrzwspólnotowa
eksport (wywóz)
eksport (wywóz)
faktura
faktura
faktura korygująca
faktura korygująca
obrót
obrót
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
potwierdzenie odbioru
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2010 r. (data wpływu 14.07.2010 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 20.09.2010 r. (data wpływu 27.09.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-687/10-2/JK z dnia 13.09.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej dotyczącej eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej dotyczącej eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 20.09.2010 r. (data wpływu 27.09.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-687/10-2/JK z dnia 13.09.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży pojazdów ciężarowych i części zamiennych oraz usług serwisowych. Zdarza się, że Wnioskodawca koryguje wartość sprzedaży dokumentując to fakturami korygującymi. W wielu przypadkach kontrahenci nie odsyłają potwierdzeń odbioru faktur korygujących lub odsyłają je z dużym opóźnieniem po wielokrotnych prośbach ze strony Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a i 4c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku po wystawieniu faktury, dla rozliczenia takiego zmniejszenia niezbędnym jest posiadanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Ustawodawca nie wskazał w jaki sposób potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno być dokonane. Jednocześnie przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności art. 73 i 90 nie przewidują warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia faktury korygującej jego kontrahentowi w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość tego podatku wynikającą z faktury korygującej. Z treści art. 10 i 249 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej wynika, że organy podatkowe zobowiązane są nie stosować przepisu prawa krajowego sprzecznego z prawem wspólnotowym. Obowiązek ten znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ETS oraz krajowych sądów administracyjnych.

Wnioskodawca podnosi, iż dotychczas stosował obniżenie podatku dopiero w momencie uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż faktury korygujące dotyczą poza dostawami krajowymi również eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Ponadto wskazuje, iż potwierdzenie rozrachunków jest dokumentowane w różny sposób, nie ma gotowego wzoru. Są przypadki kiedy kontrahent zwraca się do Wnioskodawcy z prośbą o uzgodnienie sald przysyłając swoje wydruki z systemu finansowo-księgowego a innym razem Wnioskodawca występuje do kontrahenta z inicjatywą dokonania takiego uzgodnienia i wysyła swoje dane. W każdym przypadku takie uzgodnienie zawiera numery faktur VAT i faktur korygujących, daty ich wystawienia i kwoty. Kontrahent nie pisze na potwierdzeniu salda „zapoznałem się z treścią faktur korygujących” ale zdaniem Wnioskodawcy skoro zaksięgował faktury korygujące i wykazuje je na zestawieniu to znaczy, że je zaakceptował.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z faktury korygującej, Wnioskodawca zobowiązany jest posiadać potwierdzenie odbioru tej faktury przez nabywcę...
  2. W przypadku udzielenia odpowiedzi, iż wymóg ten musi zostać spełniony, Wnioskodawca zwraca się z pytaniem - czy wystarczającym dowodem otrzymania przez nabywcę faktury korygującej uprawniającym do dokonania przez Wnioskodawcę korekty należnego podatku od towarów i usług jest jeden z poniższych:
    1. zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą, wysłanej pocztą w formie listu poleconego,
    2. pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej;
    3. fax podpisanej faktury korygującej (takie stanowisko przedstawił Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa - Śródmieście w interpretacji z dnia 16 kwietnia 2007 r. o sygn. 1435/PP1/443-12/07/JK/BB);
    4. potwierdzenie otrzymane drogą e-mailową, pod warunkiem, iż informacja mailowa nie może być przez sprzedawcę zmieniana np. wysłanie informacji za pomocą PDF (Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1521/07);
    5. potwierdzenie rozrachunków, z którego wynika fakt rozliczenia faktury korygującej przez nabywcę...
  3. W przypadku udzielenia odpowiedzi, że wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczny dla obniżenia podatku należnego, Wnioskodawca zwraca się z pytaniem - jak powinien rozliczyć podatek VAT zawarty w fakturach korygujących z ubiegłych okresów, które dotychczas nie zostały potwierdzone przez klientów...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest On obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z niniejszej faktury korygującej. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 2100/09, przepis art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług jest sprzeczny z prawem wspólnotowym oraz narusza podstawowe zasady podatku VAT takie jak: proporcjonalność, neutralność i opodatkowanie konsumpcji. Brak uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej skutkuje obciążeniem podatnika ciężarem podatku VAT.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy każdy z wymienionych dowodów może stanowić samodzielny i wystarczający dowód otrzymania przez nabywcę faktury korygującej uprawniający do dokonania przez sprzedawcę korekty należnego podatku od towarów i usług.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT z faktur korygujących z ubiegłych okresów, które dotychczas nie zostały potwierdzone, powinien zostać rozliczony w miesiącu wystawienia tych faktur poprzez korektę deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 tejże ustawy, czyli osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b. Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Przy czym na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z kolei stosownie do art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Na mocy § 13 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu. Wymienione wyżej przypadki mieszczą się w grupie faktur korygujących powodujących obniżenie kwoty podatku należnego.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca koryguje wartość sprzedaży dokumentując to fakturami korygującymi obniżającymi podstawę opodatkowania i podatek należny. Faktury korygujące dotyczą eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z faktury korygującej oraz momentu rozliczenia niniejszych faktur.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy wskazać, iż w przedmiotowej sytuacji, w której faktury korygujące obniżające podatek należny dotyczą eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie będzie miał zastosowania przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, wskazujący, iż obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru, lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, co wynika z treści cyt. art. 29 ust. 4b ustawy o VAT. Regulacje art. 29 ust. 4b ustawy o VAT jasno stanowią, iż w przypadku eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiadanie przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie determinuje możliwości obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Zatem w przypadku eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczające jest samo wystawienie faktur korygujących aby możliwe było ich ujęcie w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono te faktury korygujące. Tym samym wystawiane faktury korygujące, powodujące zmniejszenie kwoty obrotu w stosunku do faktury pierwotnej, z tytułu dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej towaru czy eksportu Wnioskodawca jest zobowiązany ująć w rozliczeniu za okres, w którym te faktury korygujące zostały wystawione.

Podsumowując, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z faktur korygujących dotyczących eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru tych faktur przez nabywcę. Poza tym, podatek VAT zawarty w przedmiotowych fakturach korygujących z ubiegłych okresów, które dotychczas nie zostały potwierdzone, Wnioskodawca winien rozliczyć w miesiącu wystawienia tych faktur poprzez korektę deklaracji VAT.

Z uwagi na uznanie, że w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z faktury korygującej dotyczącej eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę pytanie drugie, które odnosi się do sytuacji, gdy posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dotyczącej eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów przez nabywcę jest konieczne w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość podatku wynikającą z tej faktury korygującej stało się bezprzedmiotowe.

Końcowo należy wskazać, iż w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej dotyczącej dostaw krajowych w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj