Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-606/10-6/IB
Data
2010.09.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
czasopisma
czasopisma
stawka
stawka
Istota interpretacji
Czy interpretacja przepisów podatkowych przez Wnioskodawcę odnośnie stosowanych stawek VAT jest prawidłowa?
Wniosek ORD-IN
449 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.06.2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.) uzupełnionego w dniu 12.08.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.08.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowanych stawek VAT przy sprzedaży prenumeraty czasopism naukowych – jest prawidłowe,
UZASADNIENIE
W dniu 21.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 12.08.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.08.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek dotyczył stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, kolejno: - w zakresie stosowanych stawek VAT przy sprzedaży prenumeraty czasopism naukowych, oraz
- zastosowania wykładni Zamawiającego odnośnie stosowania stawki dot. bezpłatnego dostępu online.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy następującego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego:
Sp. z o.o. jako dostawca prenumeraty zagranicznych czasopism naukowych bierze udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych w różnych trybach, jednak najczęściej w trybie przetargu nieograniczonego. Przedmiotem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego są czasopisma importowane w następujących wersjach: - wersja „print only” bez dostępu „online” do wersji drukowanej, posiadająca w cenniku wydawcy oddzielną cenę,
- wersja „print” z dostępem „online” stanowiącym bonus do wersji drukowanej i niewymagająca dodatkowej opłaty za dostęp „online”, przy czym nie można oddzielnie nabyć ani wersji „online” ani wersji „print”,
- wersja „print”, do której wydawca oferuje możliwość zakupienia dodatku w wersji „online” za dodatkową opłatą (często stanowiącą 10-15% ceny wersji drukowanej),
- wersja „online only”, którą można zakupić samodzielnie (bez wersji „print”),
- wersję „print + online” tego samego czasopisma (jak w poz. 4), którą wydawca wycenia łącznie (przy czym często wydawca ustanawia tylko dwie kategorie cenowe: „online only” i „print + online”),
- pakiety zawierające czasopisma w różnych wersjach: np. kilka czasopism „print + online”, czasopismo „online only” oraz czasopismo „print only”, pakiety, dla których wydawca podaje jedną cenę.
Sp. z o.o. nalicza następujące stawki podatku VAT odpowiednio dla ww. wersji czasopism (z wyłączeniem czasopism spełniających warunki „czasopisma specjalistycznego”, dla których stosuje stawkę 0% VAT):
- 7% VAT dla czasopism drukowanych, wykonanych metodą poligraficzną;
- 7% VAT dla czasopism drukowanych z bonusem w postaci „online”, gdy nie można nabyć oddzielnie ani wersji „print” ani wersji „online”;
- w wypadku czasopism drukowanych oferowanych wraz z dodatkowo płatnym dostępem „online” do ceny wersji drukowanej „print” dolicza podatek VAT 7% natomiast do ceny dodatku „online” dolicza 22% VAT;
np. za wersję „print” 1000 PLN + 7% za dodatek „online” 150 PLN + 22%
- od ceny czasopisma w wersji „online only” nalicza 22% VAT;
- w wypadku czasopisma, które zamawiający zamawia w wersji „print + online”, gdy wydawca takiego czasopisma ustalił tylko 2 kategorie cenowe:
- „online” w cenie np. 1000 PLN
- „print + online” w cenie np. 1200 PLN,które zamawiający zamawia w wersji „print + online”, gdy wydawca takiego czasopisma ustalił tylko 2 kategorie cenowe:
Wnioskodawca nalicza podatek VAT w sposób następujący: - za wersję „online” cena 1000 PLN + 22% VAT
- za wersję drukowaną „print”, stanowiącą dodatkowo płatny suplement do online: 200 PLN + 7%.
W rozumieniu Wnioskodawcy jest to odwrotność przypadku opisanego w pkt 3.
- w wypadku sprzedaży pakietów opisanych powyżej w pkt 6 dzielimy cenę (opierając się na naszej wiedzy i doświadczeniu) na część „print” i na część „online” i doliczamy odpowiednio 7% i 22% VAT.
W wypadku czasopism drukowanych spełniających warunki „czasopisma specjalistycznego” naliczamy stawkę VAT 0%.
Spółka kilkakrotnie brała udział w przetargach na czasopisma importowane ogłaszanych przez jeden z uniwersytetów. Interpretacja przepisów podatkowych przyjmowana przez Spółkę i interpretacja stosowana przez ten uniwersytet wydaje się być zupełnie różna. W związku ze zbliżaniem się okresu przetargów Spółka chciałaby uzyskać potwierdzenie czy postępuje prawidłowo.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy interpretacja przepisów podatkowych przez Wnioskodawcę odnośnie stosowanych stawek VAT jest prawidłowa...
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nalicza podatek VAT w sposób opisany powyżej, w przekonaniu, że postępuje poprawnie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119). Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. I tak w pozycji 49 tego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 22.12, ex 23.13 gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Dostarczanie wraz z czasopismem dostępu online – zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. oraz rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – może być interpretowane jako odrębne świadczenie. Zgodnie z art. 11 tego rozporządzenia do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku X dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykonania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. f) oraz poz. 3 lit. c) i d) załącznika nr I do tego rozporządzenia, usługą elektroniczną jest w szczególności zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych oraz prenumerata gazet i czasopism online. Usługa taka – jako niewymieniona - jest opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze konieczne jest ustalenie, czy czasopismo z dołączonym dostępem online można traktować jako świadczenie złożone (towar wraz z usługą), które ze względu na swoją istotę dla celów podatkowych nie może być dzielone na świadczenie odrębne (tj. przyjąć tezę o złożonym charakterze świadczenia, uzasadniającym opodatkowanie według jednej stawki, bez podziału na poszczególne pozycje). Jeżeli przyjęcie takiej tezy nie jest możliwe, należy ustalić w jaki sposób wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy (pakietu z dostępem online) część przypadającą na dostęp online. W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Wnioskodawca bierze udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są czasopisma (z wyłączeniem czasopism spełniających warunki „czasopisma specjalistycznego”), importowane w następujących wersjach: - wersja „print only” bez dostępu „online” do wersji drukowanej, posiadającej w cenniku wydawcy oddzielną cenę,
- wersja „print” z dostępem „online” stanowiącym bonus do wersji drukowanej i niewymagająca dodatkowej opłaty za dostęp „online”, przy czym nie można oddzielnie nabyć ani wersji „online” ani wersji „print”,
- wersja „print”, do której wydawca oferuje możliwość zakupienia dodatku w wersji „online” za dodatkową opłatą (często stanowiącą 10-15% ceny wersji drukowanej),
- wersja „online only”, którą można zakupić samodzielnie (bez wersji „print”),
- wersję „print + online” tego samego czasopisma (jak w poz. 4), którą wydawca wycenia łącznie (przy czym często wydawca ustanawia tylko dwie kategorie cenowe: „online only” i „print + online”),
- pakiety zawierające czasopisma w różnych wersjach: np. kilka czasopism „print + online”, czasopismo „online only” oraz czasopismo „print only”, pakiety, dla których wydawca podaje jedną cenę.
W przypadku publikacji łączonych, w których wersja online zawiera treści tożsame z wersją drukowaną (które mogą być sprzedawane za jedną cenę albo występują także odrębnie w postaci elektronicznej, albo mogą występować jako odrębne produkty) często nie wiadomo co jest czynnością zasadniczą, a co pomocniczą i służy wyłącznie uatrakcyjnieniu lub umożliwieniu korzystania ze świadczenia głównego. Jeżeli w przypadku danej publikacji trudno jest wskazać świadczenie główne, należy wyodrębnić z kwoty należnej od nabywcy część ceny odpowiadającej należności za dostęp do produktu online. Jeżeli wartość ta nie może pochodzić z faktur dokumentujących dostawę towaru dla podatnika, który dalej go odsprzedaje, może on sam ją określić. Fakt, iż wydawca czasopisma wraz z wersją online z kwoty należnej nie wyodrębnia wartości z tytułu z dostępu online, nie wyłącza z odrębnego opodatkowania tej usługi. Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi online. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32. art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 tej ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jeżeli jednak w przypadku czynności złożonych podatnik nie wyodrębni ceny świadczeń składowych, a organy podatkowe uznają taką dostawę za odrębne czynności (np. towar stawka 0%, usługa – stawka 22%), może znajdować zastosowanie art. 29 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tym przepisem w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5 powołanej ustawy, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą, a w przypadku braku odbiorcy – według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12 tej ustawy. W konkluzji należy stwierdzić, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma zasady ogólnej, która sprawdzałaby się w każdym przypadku. Konieczna jest analiza, które ze świadczeń ma charakter główny (decydujący o stawce podatku), a które złożony. Z przedstawionego opisu wynika, iż Wnioskodawca tylko w pkt 2 określił, iż dostęp online będzie bezpłatny, zatem tylko w tej sytuacji może zastosować stawkę 7%. W pozostałych przypadkach sprzedaży czasopism, odpowiednio: - w wersji „print only” bez dostępu „online” do wersji drukowanej, posiadająca w cenniku wydawcy oddzielną cenę, - należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%,
- w wersji „print” z dostępem „online” stanowiącym bonus do wersji drukowanej i niewymagająca dodatkowej opłaty za dostęp „online”, przy czym nie można oddzielnie nabyć ani wersji „online” ani wersji „print” - Podatnik powinien zastosować 7% stawkę podatku VAT,
- w wersji „print”, do której wydawca oferuje możliwość zakupienia dodatku w wersji „online” za dodatkową opłatą (często stanowiącą 10-15% ceny wersji drukowanej) - Podatnik sam określa jaka część ceny dotyczy wersji drukowanej, a jaka dostępu online z zastosowaniem odpowiednich stawek VAT (7% dla wersji drukowanej i 22% dla wersji online),
- w wersji „online only”, którą można zakupić samodzielnie (bez wersji „print”) - stawka podatku VAT wynosi 22%,
- w sytuacji gdy wydawca podaje jedną niepodzielną cenę na wersję print (drukowaną) i online, Podatnik może sam określić jaka część ceny należnej od nabywcy odpowiada dostępowi online. A wówczas usługa elektroniczna opodatkowana jest stawką 22% VAT, a dostawa czasopisma w wersji drukowanej – 7%. Sytuacja taka ma miejsce w wersji „print + online” tego samego czasopisma, którą wydawca wycenia łącznie, oraz przy pakietach zawierających czasopisma w różnych wersjach dla których wydawca podaje jedną cenę.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowanych stawek VAT przy sprzedaży prenumeraty czasopism naukowych należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż odnośnie drugiego pytania w zakresie zastosowania wykładni Zamawiającego odnośnie stosowania stawki dot. bezpłatnego dostępu online dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|