Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-144/13-4/RG
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2013r. (data wpływu 09 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług prób technicznych sprawdzających szczelność przyłącza wodociągowego:

  • w przypadku gdy usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych - jest prawidłowe
  • w przypadku gdy usługi świadczone są na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą lub osób prawnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu wpływu 09 maja 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług prób technicznych sprawdzających szczelność przyłącza wodociągowego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2013r. (data wpływu 09 maja 2013r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W uchwale w sprawie zatwierdzenia taryf opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków zawarty jest następujący zapis: „stawka za przyłączenie do urządzeń wodociągowych wynikająca z kosztów prowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług: 100 zł od przyłącza + VAT”.

Gmina realizując powyższą uchwałę, w przypadku zgłoszenia przez mieszkańca gotowość do poboru wody, wykonuje próbę techniczną sprawdzając szczelność przyłącza wodociągowego i obciąża odbiorcę:

  • kwotą 108 zł, uwzględniającą 8% podatek VAT w przypadku osoby fizycznej,
  • kwotą 123 zł, uwzględniającą 23% podatek VAT w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą lub osób prawnych.


Czynności, które składają się na próby techniczne to: próba ciśnieniowa przyłącza wodociągowego oznaczająca sprawdzenie szczelności przewodów rur wodociągowych jak i powstałych złączy śrubunków, zgrzewów, itp.

Należy ją przeprowadzić po zakończeniu montażu całego odcinka przyłącza. Pozytywny wynik próby gwarantuje szczelność przyłącza i brak kłopotów z jego późniejszą eksploatacją.

Gmina zakwalifikowała prowadzoną działalność wg symbolu PKWiU 36.00.30.0 jako usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina prawidłowo stosuje 8% podatku VAT za przyłączenie do urządzenia wodociągowego wynikająca z kosztów prowadzenia prób technicznych przyłącza w przypadku osoby fizycznej?
  2. Czy Gmina prawidłowo stosuje 23% stawkę podatku VAT za przyłączenie do urządzenia wodociągowego wynikająca z kosztów prowadzenia prób technicznych przyłącza w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą lub będących osobami prawnymi?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina wykonując próbę techniczną sprawdzającą szczelność przyłącza wodociągowego obciąża odbiorcę

  • kwotą 108 zł, uwzględniającą 8% podatek VAT w przypadku osoby fizycznej,
  • kwotą 123 zł, uwzględniającą 23% podatek VAT w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą lub osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla wykonania usługi próby technicznej sprawdzającej szczelność przyłącza wodociągowego w przypadku gdy usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla wykonania usługi próby technicznej sprawdzającej szczelność przyłącza wodociągowego w przypadku gdy usługi świadczone są na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą lub osób prawnych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zgodnie z zapisem w uchwale w sprawie zatwierdzenia taryf opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków w przypadku zgłoszenia przez mieszkańca gotowość do poboru wody, wykonuje próbę techniczną sprawdzając szczelność przyłącza wodociągowego i obciąża odbiorcę.

Czynności, które składają się na próby techniczne to: próba ciśnieniowa przyłącza wodociągowego oznaczająca sprawdzenie szczelności przewodów rur wodociągowych jak i powstałych złączy śrubunków, zgrzewów, itp. Należy ją przeprowadzić po zakończeniu montażu całego odcinka przyłącza. Pozytywny wynik próby gwarantuje szczelność przyłącza i brak kłopotów z jego późniejszą eksploatacją. Zainteresowany zakwalifikował prowadzoną działalność wg symbolu PKWiU 36.00.30.0 jako usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Jednakże, z treści złożonego wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca spełniał warunki określone w tym przepisie, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności będących przedmiotem wniosku.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano pod poz. 141, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 36.00.30.0 – usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji E mieści się „dostawa wody; ścieki i odpady oraz usługi związane z ich rekultywacją”.

W dziale 36 „woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody” mieszczącym się w sekcji E wymienione zostały:

  • 36 woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody
  • 36.00.30.0 usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych.


Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858, z późn. zm. ) minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe sposoby określania taryf, w tym:

  1. kryteria ustalania niezbędnych przychodów;
  2. alokację kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług;
  3. kryteria różnicowania cen i stawek opłat.

W myśl § 5 pkt 7 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. nr 127, poz. 886) taryfy, w zależności od ich rodzaju i struktury, dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usługi; do stawki opłaty dolicza się podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę próby techniczne sprawdzające szczelność przyłącza wodociągowego, zaklasyfikowane wg symbolu PKWiU 36.00.30.0 podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy bez względu na fakt, czy są wykonywane na rzecz osób fizycznych czy też osób prowadzących działalność gospodarczą lub osób prawnych.

Należy bowiem zauważyć, iż prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT nie jest uzależnione od tego czy usługa wykonywana jest na rzecz osób fizycznych czy na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą, czy osób prawnych. Obniżona stawka znajdzie zastosowanie pod warunkiem, iż usługi wykonywane przez Zainteresowanego są skalsyfikowane pod symbolem PKWiU 36.0030.0.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru i usługi będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o zaklasyfikowanie wg PKWiU, wskazane we wniosku przez Zainteresowanego.

Należy także podkreślić, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj