Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-311/13/AP
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Park Narodowy jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia Parku Narodowego. Rodzaj przeważającej działalności wg PKD (2007 r.) to 9104 Z-działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. Park Narodowy jako państwowa osoba prawna uzyskiwane dochody przeznacza na działalność statutową.

W dniu 28 września 2012. podpisana została pomiędzy Komisją Unii Europejskiej a Parkiem Narodowym umowa o dotację projektu w ramach programu LIFE+ (nr projektu … tytuł „…”).


Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji w okresie od 1 września 2012 r. do 30 grudnia 2017 r. oraz współfinansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Budżetu Państwa. Głównym celem ww. projektu jest poprawa warunków ochrony siedlisk mokradłowych w X. W projekcie prowadzone są między innymi następujące działania:


  1. wykup gruntów związanych z budową i eksploatacją urządzeń technicznych oraz zabiegami ochronnymi ;
  2. budowa małej infrastruktury turystycznej:



    1. wieże widokowe w 5 lokalizacjach,
    2. 2 kładki turystyczne,
    3. 6 wiat turystycznych,
    4. 12 zadaszeń turystycznych z ławkami,


  3. likwidacja rowów odwadniających,
  4. odtworzenie ekosystemów nieleśnych.


Rezultaty wykonania małej infrastruktury turystycznej:


  1. korzystanie z walorów przyrodniczych obszaru będzie możliwe bez wywierania na nie negatywnego wpływu,
  2. korzystanie z atrakcji zostanie skanalizowane, a swobodna penetracja turystyczna ograniczona,
  3. lokalizacje wybudowanej infrastruktury będą atrakcyjnym miejscem prowadzenia aktywnej edukacji ekologicznej,
  4. wzrośnie akceptacja społeczna dla potrzeb ochrony obszarów Natura 2000.


Finansowane w ramach przedsięwzięcia działania i infrastruktura są powiązane z realizacją zadań publicznych i nie będą wykorzystywane do działalności odpłatnej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, wytworzona przez przedsięwzięcie infrastruktura będzie powszechnie dostępna.

Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

W dniu 1 stycznia 2012 r. Park Narodowy został „płatnikiem” podatku VAT i od tego dnia nalicza i płaci należny podatek. Podatek naliczony z tytułu projektu nr … „Y” zalicza w koszty, uznając, że nie podlega on zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z czynnym obrotem opodatkowanym.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektów LIFE+, podatek naliczony może być uznany za koszt kwalifikowany, jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku od towarów i usług od towarowi usług wymaganych do realizacji projektu.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:


Czy płacenie (zaliczanie w koszty realizowanego projektu) podatku naliczonego i uznawanie go jako niepodlegającego zwrotowi przy zakupie towarów i usług, wymaganych do realizacji projektu LIFE+ jest postępowaniem prawidłowym?


Zdaniem Wnioskodawcy jest on zobowiązany do płacenia należnego podatku od towarów i usług bez prawa do obniżenia o podatek naliczony od towarów i usług zakupionych w ramach projektu.

Przepisy art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług dające możliwość odliczenia podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, nie mogą być zastosowane. Realizowany projekt LIFE+ nie jest związany z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną. Umowy dotyczące projektu LIFE+ zostały zawarte bez udziału rządu Rzeczypospolitej Polskiej oraz po dniu 1 maja 2004 r., z tego też powodu Park Narodowy nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., rozdział 9 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wymienionych przepisów Park Narodowy zobowiązany jest do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku od towarów i usług, naliczonego przy realizacji dostaw towarów i usług w ramach projektu LIFE+.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Park Narodowy jest państwową osobą prawną, która uzyskiwane dochody przeznacza na działalność statutową. W roku 2012 r. podpisana została umowa na realizację projektu w ramach programu LIFE+. Projekt finansowany jest ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji w okresie od 1 września 2012 r. do 30 grudnia 2017 r. oraz współfinansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Budżetu Państwa. Głównym celem ww. projektu jest poprawa warunków ochrony siedlisk mokradłowych w X. Realizowane zadania związane z tym projektem nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to o ile faktycznie nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Parkowi Narodowemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj