Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1121/12/AL
z 31 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012r. (data wpływu 22 października 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 21 stycznia 2013r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczej faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012r. do tut. organu, wpłynął ww. wniosek z dnia 16 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczej faktury korygującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 21 stycznia 2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 stycznia 2013r. znak: IBPP1/443-1121/12/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na podstawie umów z kontrahentami po spełnieniu przez nich ściśle określonych warunków tj. przekroczenia określonego obrotu, terminowości zapłaty za faktury przyznaje im dodatkową premię pieniężną (udziela im dodatkowego o rabatu potransakcyjnego). W chwili wystawiania faktury pierwotnej nie jest znana wysokość tego rabatu, bowiem, jak już Wnioskodawca wspomniał wyżej jest on uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków.

Wnioskodawca udzielać będzie dodatkowego rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dla danego kontrahenta. Okresem rozliczeniowym będzie kwartał lub półrocze. Udzielenie dodatkowego rabatu Wnioskodawca chce dokumentować zbiorczą fakturą korygującą.

W uzupełnieniu wniosku, który wpłynął do tut. organu dnia 21 stycznia 2013r. Wnioskodawca wskazał, iż zbiorcze faktury korygujące zamierza wystawiać począwszy od 31marca 2013r. i będą one dotyczyć zdarzeń roku 2013 – toteż wniosek o indywidualną interpretację prawa podatkowego dotyczy stanu na dzień 1 stycznia 2013r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.Czy zbiorcza faktura korygująca zawierająca:

  1. Nr kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. Nr dokumentów korygowanych,
  3. Wystawionych - zakres I kwartału np. 1.01.2012-31.03.2012 (okres, do którego odnosi się udzielany rabat),
  4. Z datą sprzedaży - jw.,
  5. Dane dotyczące sprzedawcy i nabywcy wraz z nr NIP,
  6. Tytuł korekty: rabat potransakcyjny,
  7. Kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego,

jest zgodna z obowiązującym prawem podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, na rabat potransakcyjny Spółka zamierza wystawiać zbiorcze faktury korygujące (dla każdego kontrahenta oddzielnie). Wnioskodawca uważa, iż przepis § 13 ust. 1 i 3 regulujący zasady wystawiania zbiorczej faktury korygującej pozwala dokumentować fakt udzielenia dodatkowego rabatu potransakcyjnego jedną fakturą korygującą, która zawierać będzie:

  1. Nr kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. Nr dokumentów korygowanych,
  3. Wystawionych - zakres I kwartału (okres do którego odnosi się udzielany rabatu),
  4. Z datą sprzedaży - jw.,
  5. Dane dotyczące sprzedawcy i nabywcy wraz z nr NIP,
  6. Tytuł korekty: rabat potransakcyjny,
  7. Kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Do faktury zbiorczej Wnioskodawca zamierza dołączać zestawienie faktury z kwotami netto, kwoty VAT oraz brutto, które według Wnioskodawcy pozwoli w pełni zidentyfikować kwoty pierwotne faktur i powiązać je z udzielonym rabatem. Wnioskodawca dołączy także zestawienie dotyczące nazw i rodzajów towarów objętych tym dodatkowym rabatem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisu ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2013r., bowiem jak wskazał Wnioskodawca we wniosku przedmiotem interpretacji jest zdarzenie przyszłe, a zbiorcze faktury korygujące zamierza wystawiać począwszy od dnia 31 marca 2013r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 117, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Na podstawie delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia:

  1. zarejestrowany podatnik VAT czynny;
  2. podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni (§ 4 ust. 2 cyt. rozporządzenia – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.).

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r. - faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Stosownie do postanowień § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r. - w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

W myśl § 13 ust. 2 cyt. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r., w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast jak stanowi przepis § 13 ust. 3. ww. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r. - w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 cyt. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.).

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca na podstawie umów z kontrahentami po spełnieniu przez nich ściśle określonych warunków tj. przekroczenia określonego obrotu, terminowości zapłaty za faktury przyznaje im dodatkową premię pieniężną (udziela im dodatkowego o rabatu potransakcyjnego). W chwili wystawiania faktury pierwotnej nie jest znana wysokość tego rabatu, bowiem, jak już Wnioskodawca wspomniał wyżej jest on uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków.

Wnioskodawca udzielać będzie dodatkowego rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dla danego kontrahenta. Okresem rozliczeniowym będzie kwartał lub półrocze. Udzielenie dodatkowego rabatu Wnioskodawca chce dokumentować zbiorczymi fakturami korygującymi dotyczącymi zdarzeń roku 2013 i które zamierza wystawiać począwszy od 31 marca 2013r.

Faktura korygującą dokumentująca fakt udzielenia dodatkowego rabatu potransakcyjnego zawierać będzie:

  1. Nr kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. Nr dokumentów korygowanych,
  3. Wystawionych - zakres I kwartału np. 1.01.2012-31.03.2012 (okres do którego odnosi się udzielany rabat),
  4. Z datą sprzedaży - jw.,
  5. Dane dotyczące sprzedawcy i nabywcy wraz z nr NIP,
  6. Tytuł korekty: rabat potransakcyjny,
  7. Kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Do faktury zbiorczej Wnioskodawca zamierza dołączać zestawienie faktury z kwotami netto, kwoty VAT oraz brutto, które według Wnioskodawcy pozwoli w pełni zidentyfikować kwoty pierwotne faktur i powiązać je z udzielonym rabatem. Wnioskodawca dołączy także zestawienie dotyczące nazw i rodzajów towarów objętych tym dodatkowym rabatem.

Biorąc pod uwagę przepisy prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w sposób prawidłowy dokona udokumentowania faktu udzielenia konkretnemu kontrahentowi rabatu potransakcyjnego za okres kwartału lub półrocza w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla danego kontrahenta w danym okresie, bowiem faktura ta spełniać będzie wymogi określone w cyt. § 13 ust. 3 rozporządzeniu Ministra Finansów - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.

Faktura ta będzie bowiem zawierała:

  1. Numer kolejny i datę jej wystawienia,
  2. Imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  3. Numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,
  4. Okres, do którego odnosi się udzielony rabat,
  5. Kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego,

zatem wszystkie elementy konieczne dla prawidłowego wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, określone przepisem § 13 ust. 3 w związku z § 5 ust. 1 pkt 4 i 5 cyt. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013r.

Z cyt. powyżej przepisów nie wynika, aby podatnicy byli zobowiązani do ujmowania w zbiorczej fakturze korygującej numerów dokumentów korygowanych, ale ujęcie ww. informacji na fakturze nie spowoduje braku skuteczności (nieważności) tej faktury.

Również dołączenie do zbiorczej faktury korygującej zestawienia faktur z kwotami netto, kwotami VAT oraz brutto, pozwalającymi w pełni zidentyfikować kwoty pierwotne faktur i powiązać je z udzielonym rabatem czy też dołączenie zestawienia dotyczącego nazw i rodzajów towarów objętych tym dodatkowym rabatem nie stoi w sprzeczności z cyt. wyżej przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, jednak nie jest wymagane dla prawidłowości wystawienia faktury korygującej w przypadku korekty wszystkich dostaw towarów dla danego odbiorcy w danym okresie, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

Zatem zarówno ujęcie dodatkowych danych na zbiorczej fakturze korygującej jak i dołączenie do tychże zbiorczych faktur korygujących określonych zestawień, oczywiście przy zachowaniu warunków określonych cyt. przepisem § 5 ust. 1 oraz § 13 ust. 3 cyt. rozporządzenia, powoduje, iż zbiorcze faktury korygujące, będą wystawiane zgodnie z obowiązującym prawem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj