Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-201/13/WRz
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm. ) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2013 r. (data złożenia do tut. Biura 22 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu dokumentowania wprowadzanych do obrotu (sprzedaży) własnych produktów rolnych oraz produktów pochodzących od innych producentów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013 r. złożono do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu dokumentowania wprowadzanych do obrotu (sprzedaży) własnych produktów rolnych oraz produktów pochodzących od innych producentów rolnych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 kwietnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415201/13/WRz, IBPP3/443-74/13/AŚ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 10 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2004 r. prowadzi działalność gospodarczą (kiosk w którym sprzedaje warzywa i owoce) na terenie swojej miejscowości, opodatkowaną w formie ryczałtu wg stawki 3%. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym (czynnym) podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tego podatku. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów na potrzeby opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 3,17 ha, w którym prowadzi produkcję rolną oraz warzywną dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej oraz własnych. Gospodarstwo spełnia kryteria działalności rolniczej. Wnioskodawca, posiada nr producenta rolnego nadany przez ARMIR oraz zasady wzajemnej zgodności i norm obowiązujących obecnie w UE. Wnioskodawca ma także zgłoszone do Urzędu Skarbowego działy specjalne produkcji rolnej (kury nioski w ilości 250 szt.), których jajka również sprzedaje w kiosku. Oprócz typowej produkcji rolnej, Wnioskodawca uprawia także warzywa takie jak: czosnek, rabarbar, ziemniaki, kapustę, buraczki ćwikłowe, marchew, seler, pietruszkę, sałatę, rzodkiewkę, ogórki, cukinie, borówki, maliny, zieleninę i wiele innych. Całość produkcji jest prowadzona na terenie gospodarstwa rolnego, a następnie przyjmowana dowodem wewnętrznym na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej. Pozostałe produkty handlowe nabywane są w hurtowniach oraz na giełdzie towarowej, na które to wystawiane są dowody zakupu w postaci faktur.

W 2012 r. Wnioskodawca osiągnął obrót 33.638 zł., co w związku z obniżeniem progu obrotu zmusiło Go do zainstalowania kasy fiskalnej z dniem 1 marca 2013 r. i rejestrowania całego obrotu przy użyciu kasy. Wprowadzanie własnych produktów do obrotu za pomocą kasy fiskalnej powodowałoby podwójne ich opodatkowanie, co byłoby sprzeczne z dyrektywą „o podwójnym opodatkowaniu”. Do tej pory produkty własne, jak i zakupione na giełdzie, stanowiły łączny obrót, z którego Wnioskodawca odprowadza podatek w wysokości 3% od sumy tego obrotu. Wnioskodawca informuje, że z gospodarstwa rolnego opłaca podatek rolny i leśny, a także podatek z działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy produkty własne oraz pochodzące od innych krajowych producentów rolnych mogą być przyjmowane do sprzedaży przez Wnioskodawcę i udokumentowane dowodem wewnętrznym?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, produkty własne oraz pochodzące od innych producentów rolnych mogą być przyjmowane do sprzedaży i udokumentowane dowodem wewnętrznym, gdyż przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przychodów dopuszczają taką możliwość, uznając dowód wewnętrzny za dowód księgowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, dowodami zakupu są otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru.

Jednocześnie w myśl art. 4 ust. 3 ww. ustawy, do udokumentowania zakupu towarów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W odniesieniu do udokumentowania zakupu towarów ustawodawca wprowadził zatem szczególne zasady (stanowiące lex specialis w stosunku do zapisów zawartych w cytowanym powyżej art. 4 ust.1 pkt 6 ustawy), dokumentowania poniesionych w tym zakresie wydatków odsyłając do przepisów rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Szczegółowe warunki jakie musi spełniać dokument aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) ograniczając jednak tę możliwość do enumeratywnie wskazanych wydatków.

W myśl ww. rozporządzenia, dowodami wewnętrznymi można udokumentować wyłącznie zdarzenia wymienione w § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia, w tym wymienione w pkt 1-3, tj:

  • zakup, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
  • zakup od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0),
  • wartość produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży warzyw i owoców w kiosku znajdującym się w miejscowości, w której mieszka. W kiosku tym sprzedaje własne produkty rolne oraz pochodzące od innych krajowych producentów rolnych.

Mając na względzie treść powyższych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wystawionymi dowodami wewnętrznymi może dokumentować przekazanie do prowadzonej działalności gospodarczej produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego (w tym z prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej). W sposób ten może również dokumentować nabycie produktów rolnych od krajowego producenta lub hodowcy, tj. produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym, lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt. Dotyczyć to więc będzie w szczególności sytuacji nabycia ww. produktów na giełdzie, w sytuacji braku możliwości potwierdzenia tej transakcji fakturą lub rachunkiem. W konsekwencji w razie istnienia możliwości udokumentowania tych transakcji oraz w sytuacji nabycia przedmiotowych produktów w hurtowniach, zawierane transakcje winny zostać stwierdzone fakturami VAT lub rachunkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj