Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1029/12/IB
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobierania zaliczek na podatek dochodowy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobierania zaliczek na podatek dochodowy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Uniwersytet (dalej - Wnioskodawca lub U) będzie zawierał m. in. z pracownikami U umowy stypendialne w ramach środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Marie Curie 7 Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES (ang. Pro-ecological restructuring for Job). Wnioskodawca jest beneficjentem projektu w rozumieniu dokumentów programowych 7 PR. Na mocy postanowień umowy konsorcjum (partnership aggreement) został także wyznaczony koordynatorem projektu. Termin realizacji całości Projektu oznaczony został na okres od 15 czerwca 2011 r. do 15 czerwca 2015 r. 7. Program Ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego (7PR) jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim. Jest to program siedmioletni (2007-2013) o budżecie wynoszącym prawie 54 miliardów euro. 7PR jest podstawowym instrumentem realizacji celu strategicznego jaki wyznaczyła w marcu 2000 r. w Lizbonie Rada Europejska: przekształcenie UE w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Trójkąt wiedzy, który tworzą edukacja, badania i innowacje, jest niezbędny do osiągnięcia tego celu.

Biorąc pod uwagę wyzwania stojące przed Europą 7PR ma następujące cele:


  • wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,
  • wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych. Cele wyznaczone 7 Programem Ramowym realizowane są w ramach czterech programów szczegółowych, uzupełnionych o program szczegółowy obejmujący badania nuklearne (EURATOM) i działania Wspólnotowego Centrum Badawczego (JRC). Cztery Programy Szczegółowe to: Cooperation (Współpraca), Ideas (Pomysły), People (Ludzie), Capacities (Możliwości).


Wnioskodawca jest beneficjentem projektu realizowanego w ramach programu szczegółowego -„Ludzie", Projekt IRSES (International Research Staff Exchange Scheme) - Międzynarodowy Program Wymiany Pracowników. W ramach projektu realizowane jest działanie PRORES, którego główna idea związana jest z procesami restrukturyzacji dużych przedsiębiorstw zachodzących w gospodarkach każdego kraju. Projekt PRORES jest próbą włączenia zagadnień środowiskowych do badań nad restrukturyzacją. Pomimo nacisku na ekologię, projekt charakteryzuje się społecznym konsensusem biorącym pod uwagę znaczenie otoczenia instytucjonalnego oraz ekonomicznego. Celem jest rozwinięcie podejścia do proekologicznej restrukturyzacji, które oprócz warstwy ekologicznej, odnosi się także do perspektywy ekonomicznej i społecznej. Zdobycie wiedzy z opisywanych perspektyw pozwoli na uzyskanie Know How oraz doświadczenia koniecznego do sprawniejszego rozwiązywania problemów dotyczących restrukturyzacji na lokalnych rynkach w Polsce, na Litwie i Ukrainie, a także, w konsekwencji, w całej Unii Europejskiej. Oznacza to zatem, że głównym celem projektu jest zwiększenie wiedzy i doświadczenia stypendystów, czego konsekwencją jest zwiększenie ich mobilności. 7 Projekt Ramowy jako całość, a także konkretny projekt, którego koordynatorem i beneficjentem jest Wnioskodawca, ma wymiar personalny - istotą jest zapoznanie ze sobą uczestników projektu (pracowników naukowych -stypendystów), czego efektem jest podjęcie przez nich współpracy, zarówno w sferze badawczej (ekologicznej restrukturyzacji), jak i potencjalnie - w przyszłości.

Jak objaśnia Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE na stronie internetowej ww.kpk.gov.pl celem programu People jako całości jest ilościowe i jakościowe wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i rozwoju technologicznego w Europie oraz zachęcanie do mobilności międzynarodowej i międzysektorowej.

Realizacja projektu pozwoli na wzmocnienie polityki sąsiedztwa i innych programów unijnych, których celem jest zbliżenie współpracy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą. Projekt ma na celu wzmocnienie współpracy naukowej pomiędzy europejskimi instytucjami naukowymi, a organizacjami z krajów, z którymi Komisja Europejska podpisała umowę o współpracy naukowo technologicznej, oraz krajów sąsiadujących z Unią Europejską. Obszary i tematy badawcze proponowane są przez partnerów projektu i mogą wychodzić poza tematy określone dla priorytetów Programu Szczegółowego. Dużą wagę Komisja Europejska przywiązuje do projektów interdyscyplinarnych oraz nowych dyscyplin naukowych.

Zgodnie z podpisaną z Komisją Europejską umową na realizację Grantu PRORES Wnioskodawca jest odpowiedzialny w sensie ekonomicznym i technicznym za realizację przedmiotowego projektu, a stypendystów zobowiązuje do wykonania zadań polegających na realizacji zadania z zakresu przekazywania wiedzy objętego umową oraz ujętego w harmonogramie. Stypendystami są m. in. obywatele Polski, pracownicy U, z którymi będą zawierane tzw. umowy stypendialne. Będą oni oddelegowani z Polski na Ukrainę. Oddelegowanie, według stosownych postanowień dokumentacji dotyczącej Projektu (w szczególności Załącznika nr 3 do 7 PR), nie może nastąpić na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Umowa każdorazowo będzie określała okres oddelegowania oraz wysokość stypendium. Umowy związane są z bezpośrednią realizacją celu programu przez stypendystów, bowiem mają na celu powierzeniem im wykonania zadań określonych w Programie, a także osiągnięcie celu programu, tj. nawiązania kontaktów i współpracy przez pracowników naukowych. Stypendium wypłacane będzie stypendystom przez Wnioskodawcę bezpośrednio ze środków otrzymanych na finansowanie. Z otrzymanego stypendium stypendyści będą opłacać wszelkie koszty związane z pobytem na Ukrainie, w szczególności koszty podróży do instytucji zagranicznej, koszty zakwaterowania, ubezpieczenie oraz koszty utrzymania. Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zwrotu bądź partycypacji w powyższych kosztach.

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do potrącania stypendystom z kwot stypendium jakichkolwiek należności, opłat administracyjnych, kosztów podróży itp. - przeznaczona dla stypendysty kwota musi zostać mu wypłacona w całości. Stypendia mają charakter ryczałtowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy kwoty stypendium otrzymywanego przez pracowników Uniwersytetu na podstawie umowy stypendialnej, wypłacane przez Wnioskodawcę bezpośrednio ze środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Marie Curie 7 Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych świadczeń ?


Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwana dalej ustawą o PIT) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Aby zatem ustalić, czy w danej sprawie można zastosować zwolnienie regulowane w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT należy zbadać, czy spełnione zostały przywołane przesłanki, a ponadto dokonać ustalenia podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta, a także ustalenia zagranicznego pochodzenia i bezzwrotnego charakteru środków finansowych, z których podatnik ma być finansowany/wynagradzany. Niezbędne jest także określenie, iż podatnik realizuje cel programu finansowanego ze środków zagranicznych w sposób bezpośredni.

W opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie wymienione przesłanki uprawniające podatnika do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, regulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.

Po pierwsze, bezspornym jest, iż w przedstawionym stanie faktycznym przesłanka do zwolnienia z opodatkowania określona w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o PIT została spełniona. Wnioskodawca wypłaca podatnikom - stypendystom - kwoty stypendium pochodzące bezpośrednio ze środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Marie Curie 7 Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES. Środki te pochodzą zatem z Unii Europejskiej. Po drugie, beneficjentem tych środków jest Wnioskodawca.

Po trzecie, otrzymane przez beneficjenta i przekazywane później stypendystom środki pieniężne mają charakter bezzwrotny.

Po czwarte, wskazać należy, iż w opinii Wnioskodawcy podatnik (stypendysta) realizuje w sposób bezpośredni cel programu. Jak wynika bowiem z dokumentów programowych, zasadniczym celem projektu szczegółowego People, w ramach którego realizowane jest działanie Wnioskodawcy, jest zwiększenie mobilności pracowników naukowych w ramach współpracy sąsiedzkiej państw Unii Europejskiej oraz państw sąsiedzkich, dzięki uzyskanej przez tych pracowników wiedzy, know how oraz doświadczenia. Należy zatem wskazać, że samo już oddelegowanie pracownika na Ukrainę do odbycia stypendium spełnia cel programu. Dodatkowo, sama nazwa Projektu IRSES, tj. Międzynarodowy Program Wymiany Pracowników wskazuje na fakt, iż celem jest wymiana pracowników pomiędzy europejskimi instytucjami naukowymi, a organizacjami z krajów, z którymi Komisja Europejska podpisała umowę o współpracy naukowo technologicznej, oraz krajów sąsiadujących z Unią Europejską. Biorąc także pod uwagę cele 7 Programu Ramowego jako całości, a także odczytując działanie PRORES w ramach Projektu IRSES, który należy do grupy programów szczegółowych People - stwierdzić należy, iż projekty te nakierowane są na potencjał ludzki, ich współdziałanie, komunikację oraz mobilność. Celem, jaki musi być zrealizowany jest zatem takie skomunikowanie nieznanych sobie naukowców, aby mogli przeprowadzić badania nad projektem, a także - potencjalnie - mogli podjąć współpracę na innych polach czy sektorach badawczych w przyszłości. Samo prowadzenie prac badawczych nie jest bezpośrednim celem zarówno programu, jak i projektu. Dla uznania Projektu za zakończony i zrealizowany wystarczy już sam fakt wymiany pracowników naukowych (stypendystów), a nie wyniki ich prac nad problemem badawczym.

Tak więc w opinii Wnioskodawcy cel programu jest przez stypendystę realizowany w sposób bezpośredni poprzez jego wyjazd i prowadzenie prac badawczych lub przekazywanie wiedzy. Odbycie stypendium i realizacja przez pracownika zadań dydaktycznych szczegółowo reguluje umowa stypendialna. Zakres przekazywanej wiedzy nie ma bezpośredniego związku z realizacją celu programu, który dotyczy pracowników naukowych - stypendystów, a nie studentów, którym pracownicy ci przekazują wiedzę.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, stypendia otrzymywane przez pracowników naukowych - stypendystów, wypłacane bezpośrednio ze środków finansowych przekazanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów Marie Curie 7 Programu Ramowego w celu realizacji Projektu PRORES, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Konsekwencją powyższego jest brak obowiązku Wnioskodawcy, jako płatnika, do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce (art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską. Program stypendialny Marie Curie w ramach 7 Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego People (Ludzie). W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów Marie Curie (zwanych w 7 PR schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenia osób fizycznych uczestniczących w realizacji projektu bezpośrednio realizujących cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowych wynagrodzeń.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, to wówczas zostaje spełniona przesłanka określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast druga przesłanka której spełnienie niezbędne jest do zastosowania zwolnienia, określona jest w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia. Powołany przepis ustawy podatkowej nie posługuje się przy tym określeniem beneficjent dla wyznaczenia kręgu podmiotów wskazanych w art. 21 ust 1 pkt 46 lit. b) ustawy.

Niewątpliwie, stypendyści wskazani we wniosku, przyczyniają się do realizacji celu programu, jednakże ustawodawca ulgę adresuje tylko do tych podmiotów, które cel programu realizują bezpośrednio. W przedmiotowej sprawie beneficjentem projektu w rozumieniu dokumentów programowych jest Uniwersytet. Zgodnie z umową podpisaną z Komisją Europejską Wnioskodawca jest odpowiedzialny w sensie ekonomicznym i technicznym za realizację przedmiotowego projektu. Stypendyści realizują zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie zadań powierzonych im w ramach umów stypendialnych.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że stypendium otrzymywane przez stypendystów mieści się w szeroko rozumianym kręgu umów, na podstawie których podatnik bezpośrednio realizujący program zleca dalsze wykonanie kolejnym podmiotom czynności w związku z realizowaniem tego programu. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacane przez Wnioskodawcę stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

W przypadku wypłaty przedmiotowych stypendiów Wnioskodawca ma zatem obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj