Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1413/12/AK
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 08 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy składki członkowskie wpłacane na rzecz Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy składki członkowskie wpłacane na rzecz Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało utworzone w 2009 r. jako organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną i funkcjonująca w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm., dalej: „ustawa o Stowarzyszeniach”). Stowarzyszenie skupia jako swoich członków właścicieli szeregowych domów jednorodzinnych i właścicieli mieszkań w domu wielorodzinnym na zamkniętym osiedlu (zgodnie z brzmieniem statutu Stowarzyszenia są to osoby posiadające udziały w prawie własności nieruchomości oznaczonej jako działki gruntu, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, otrzymuje natomiast wpłaty pieniężne od swoich członków stanowiące składki członkowskie. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków (wszelkie formalne funkcje pełnione są w ramach stowarzyszenia społecznie bez pobierania wynagrodzenia). Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie dla dobra mieszkańców osiedla zamkniętego, na którym zlokalizowane są domy i mieszkania członków Stowarzyszenia, w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa oraz poszanowaniem zasad współżycia społecznego.

Zgodnie z zapisami statutu cel Stowarzyszenia realizowany jest między innymi poprzez:

  • zarządzanie osiedlem składającym się z domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej i domu wielorodzinnego,
  • gromadzenie funduszy ze składek członkowskich na zarządzanie nieruchomością wspólną,
  • wyrażanie opinii i składanie wniosków do administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji we wszelkich sprawach dotyczących nieruchomości wspólnej,
  • współpracę z innymi instytucjami i osobami, których działalność jest zbieżna z celami Stowarzyszenia,
  • podpisywanie umów z firmami lub osobami fizycznymi w celu utrzymania części wspólnych osiedla w należytym stanie oraz realizowanie płatności wynikających z tych umów (oświetlenie osiedla, odśnieżanie, utrzymywanie terenów zielonych),
  • integrację mieszkańców osiedla.

Stowarzyszenie organizuje również różnego rodzaju akcje społeczne mające na celu między innymi budowanie wśród swoich członków i ich rodzin świadomości ekologicznej, dbałości o środowisko naturalne (przykładowo akcja dla najmłodszych "Posadź swoje drzewko").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy składki członkowskie wpłacane na rzecz Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie zapisów art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.)?

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż składki członkowskie wpłacane na jego rzecz korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie zapisów art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: „ustawa CIT”).

Ustawa o Stowarzyszeniach określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 ustawy o Stowarzyszeniach, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej. Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy CIT, jako podmioty zwolnione od podatku. Zgodnie z powyższym tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie CIT. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy CIT, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy pochodzą one ze składek członkowskich, darowizn, czy też otrzymane zostały w inny przewidziany ustawą o stowarzyszeniach sposób. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Stowarzyszenia (bądź są wpłacane do kasy) stanowią, w rozumieniu ustawy CIT, przychód, bez względu na źródło ich pochodzenia. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Oznacza to, iż do osiąganych przychodów Stowarzyszenie ma prawo przyporządkować odpowiednie koszty.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy CIT. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. Zgodnie z definicją słownikową „składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacona, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Przekładając powyższą definicję na grunt stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację należy stwierdzić, że składka członkowska powinna pochodzić od członków Stowarzyszenia i powinna dotyczyć wyznaczonego, wspólnego celu określonego statutem. Powyższe podejście potwierdza orzecznictwo sądowe. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 30 sierpnia 2000 r., sygn. akt I SA/Gd 947/98, składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do stowarzyszenia i jest związana z pozostawaniem członkiem stowarzyszenia. Stosownie do tez zaprezentowanych natomiast przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 13 czerwca 2003 r., sygn. akt III SA 3245/01, a contrario opłaty pobierane od członków stowarzyszenia co do istoty będące opłatami za korzystanie z usług oferowanych przez stowarzyszenie jego członkom, są wpłatami korzystającymi ze zwolnienia z podatku dochodowego, które dotyczy składek członkowskich.

Mając na względzie powyższe, analizowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymywane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe od zrzeszonych w nich podmiotów, wpłacane z tytułu członkostwa w tych organizacjach, o ile nie są przeznaczane na działalność gospodarczą. Należy również wskazać, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT, nie przewiduje żadnych innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i terminu ich wydatkowania.

Art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT, odnosi się do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych jednakże nie definiuje tych pojęć. Kierując się kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania, wyróżnić można m.in.:

  • organizacje polityczne, działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne,
  • organizacje społeczne, zrzeszające podmioty, jednostki w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych,
  • organizacje zawodowe, zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe.

Odnosząc się do znaczenia terminu "organizacja społeczna" należy wskazać, że na podstawie definicji słownikowej (Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA), „organizacja społeczna" to dobrowolnie ukształtowana grupa celowa, której członkowie chcą osiągnąć cele, ważne dla nich osobiście lub ważne ze względu na dobro polityczne; powszechnie spotykane nazwy to: stowarzyszenie, zrzeszenie, związek, fundacja, koło, lub obecnie również sektor pozarządowy, organizacja pozarządowa; w języku potocznym używa się także określeń, tj. organizacja społeczna sprawna i organizacja społeczna niesprawna, dobra i zła – na oznaczenie skutków będących rezultatem zasad i reguł funkcjonowania danego społeczeństwa, wynikających z jego kultury, gospodarki i systemu politycznego; organizacja społeczna jest wówczas rozumiana jako organizacja pracy (…).

Z powyższego wynika, że Stowarzyszenie ma charakter jednostki będącej organizacją społeczną, a pobierane przez Stowarzyszenie opłaty uiszczane w związku przynależnością do Stowarzyszenia odpowiadają definicji składki członkowskiej. Ponadto otrzymywane składki członkowskie przeznaczane są jedynie na działalność statutową (nie na działalność gospodarczą). Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że dochód z tytułu składek członkowskich otrzymywanych przez Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy CIT.

Powyższe wnioski potwierdzają również wydawane interpretacje podatkowe. Przykładowo tezy zbieżne z poglądami zaprezentowanymi w niniejszym wniosku przedstawione zostały w:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj