Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-205/13-2/EL
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2013 r. (data wpływu 11.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku przesłania osobie fizycznej i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C z tytułu nabycia akcji od osoby fizycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego płatnika z tytułu nabycia akcji od osoby fizycznej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza nabyć od osoby fizycznej akcje w spółce akcyjnej. W tym celu Wnioskodawca zawrze w 2013 roku z osobą fizyczną stosowną umowę sprzedaży akcji. Zgodnie z postanowieniami tej umowy z chwilą jej zawarcia nastąpi przeniesienie własności wszystkich akcji z osoby fizycznej na Wnioskodawcę. Jednocześnie cena sprzedaży akcji zostanie rozłożona na cztery raty płatne przez Wnioskodawcę na rzecz zbywcy dopiero po zawarciu umowy sprzedaży akcji (tj. po przeniesieniu prawa własności akcji ze Zbywcy na Wnioskodawcę), przy czym dwie pierwsze raty płatne będą do końca 2013 roku, natomiast dwie ostatnie raty płatne będą do końca 2014 roku. Wnioskodawca nie wyklucza nabywania akcji - w podobnym do powyższego trybie także od innych osób fizycznych.


Wnioskodawca ma świadomość obowiązku przesłania osobie fizycznej, od której nabędzie akcje, oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, informacji PIT-8C.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Kiedy dla osoby fizycznej (zbywcy akcji) powstanie obowiązek podatkowy z tytułu zbycia akcji na rzecz Wnioskodawcy?
  2. Czy dochód osoby fizycznej z tytułu zbycia akcji na rzecz Wnioskodawcy zostanie opodatkowany w całości (tj. w odniesieniu do całej ceny sprzedaży akcji określonej w umowie) w roku zawarcia umowy sprzedaży akcji, niezależnie od tego, że zapłata ceny za akcje nastąpi w ratach z terminami płatności przypadającymi w 2013 oraz 2014 roku?
  3. Czy Wnioskodawca ma obowiązek przesłania osobie fizycznej i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C wyłącznie za rok, w którym zawarto umowę sprzedaży akcji?

Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygnięcie pytania Nr 3. W zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, ma obowiązek przesłać osobie fizycznej (zbywcy akcji) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienną informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzoną według ustalonego wzoru tj. PIT-8C. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do przesłania ww. podmiotom formularza PIT-8C, uwzględniającego całkowitą cenę sprzedaży akcji, do końca lutego 2014 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania Nr 3 uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Ze złożonego wniosku wynika, Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością– zakupi od osoby fizycznej- zbywcy - akcje spółki akcyjnej.

Zatem w przypadku odpłatnego zbycia akcji, podatnicy (osoby fizyczne) osiągają dochód określony w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 tej ustawy, jest zgodnie z ust. 2 pkt 1 tego artykułu, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Dochodów, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 30b ust. 5 ww. ustawy nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Stosownie do treści art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 3 należało uznać za prawidłowe bowiem na Wnioskodawcy, jako osobie prawnej, spoczywa obowiązek informacyjny, o którym mowa w powyższym przepisie, tj. obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Przepis ten ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od reguły. Z jego treści wynika, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika (osobę fizyczną). Spółka jest zobowiązana do wystawienia osobie fizycznej informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku informacje oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż na Spółce nabywającej od osoby fizycznej akcje innej spółki ciąży obowiązek, w terminie do końca lutego następnego roku, sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imiennej informacji PIT-8C o wysokości osiągniętego przez podatnika dochodu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj