Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1178/12-2/AJ
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.11.2012 r. (data wpływu 30.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o., zwana dalej Spółką, została założona przez X , zwanym dalej Trustem, celem uzyskiwania dochodów z przeznaczeniem na działalność charytatywną Trustu. Trust jest jej jedynym udziałowcem. Spółka zakupiła grunt, na którym zostanie wybudowany budynek biurowy pod wynajem. Wszystkie dochody Spółki będą przekazywane do Trustu z przeznaczeniem na działalność charytatywną.

Trust jest organizacją charytatywną prawa brytyjskiego, wpisaną do brytyjskiego rejestru organizacji charytatywnych (Register of Charities prowadzony przez CC), powołaną do realizacji celów charytatywnych, jakie trustees (tj. osoby działające w imieniu Trustu) uznają za stosowne. Głównym celem Trustu jest wspieranie żydowskich organizacji charytatywnych działających w Wielkiej Brytanii i wśród społeczności żydowskiej w Izraelu, w szczególności w obszarach edukacji i wsparcia socjalnego dla dzieci, zwłaszcza tych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Trust udziela także wsparcia organizacjom nieżydowskim działającym w w/w obszarach. Trust nie jest osobą prawną w rozumieniu prawa brytyjskiego, także dla celów podatku dochodowego. Trust i jego trustees, są zwolnieni z brytyjskiego podatku dochodowego ze względu na swoją działalność charytatywną (zwolniony jest dochód przeznaczony na działalność charytatywną). Osobami działającymi w imieniu Trustu są tylko osoby fizyczne.

Spółka przygotowuje się do rozpoczęcia działalności pożytku publicznego i uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego. Działalnością statutową Spółki będzie edukacja i wsparcie socjalnego dla dzieci, zwłaszcza tych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, oraz działalność na rzecz organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym w kilku punktach art. 4 ust. 1 tej ustawy. Formą działalności na rzecz organizacji pozarządowych byłoby przekazywanie darowizn na rzecz Trustu. Darowizny pochodziłyby z wypracowanego przez Spółkę zysku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dochody Spółki, jako organizacji pożytku publicznego, będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, jeśli będą one przeznaczone na przekazywanie darowizn na rzecz Trustu (przy czym środki na te darowizny pochodziłyby z wypracowanego przez Spółkę zysku), niezależnie od tego czy przekazywanie darowizn na rzecz Trustu będzie jedynym lub nie przejawem realizacji działalności statutowej Spółki ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, posiadanie przez nią statusu organizacji pożytku publicznego uprawnia ją do zwolnienia jej dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, jeśli będą one przeznaczone na przekazywanie darowizn na rzecz Trustu, a środki na te darowizny pochodziłyby z wypracowanego przez Spółkę zysku, niezależnie od tego czy przekazywanie darowizn na rzecz Trustu będzie jedynym lub nie przejawem realizacji działalności statutowej Spółki.

Zgodnie z art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Spółka, po uzyskaniu statusu organizacji pożytku publicznego, nie działałaby w celu osiągnięcia zysku, ale w celu realizacji swoich celów statutowych. Te cele zbliżone byłyby do celów Trustu, tj. mieściłyby one się w zakresie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w jej art. 4 ust. 1 pkt 1 (tj. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób), pkt 3 (działalność charytatywna), pkt 14 (nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie) oraz pkt 33 (działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 tej ustawy, w zakresie określonym w w/w punktach).

Spółka przeznaczałaby całość swojego dochodu na realizację tych celów statutowych, zwłaszcza poprzez przekazywanie darowizn na rzecz Trustu. Darowizny te nie oznaczałyby przeznaczania zysku do podziału między udziałowców. Darowizny są odrębną od przeznaczania zysku do podziału między udziałowców instytucją prawną. Darowizna jest instytucją określoną w Tytule XXXIII Księgi trzeciej Kodeksu cywilnego (art. 888 - 902). Natomiast przeznaczanie zysku do podziału między udziałowców spółek z o.o. uregulowane jest w art. 191 - 193 Kodeksu Spółek Handlowych. Stąd też przekazywanie darowizn na rzecz udziałowca, nawet jeśli środki na te darowizny pochodzą z wypracowanego przez spółkę z o.o. zysku, nie mogą być traktowane jako przeznaczanie zysku do podziału między udziałowców. Potwierdzeniem powyższego jest treść art. 20 ust. 1 pkt 6 lit. c ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, według którego organizacją pożytku publicznego może być podmiot którego statut lub inny akt wewnętrzny zabrania wykorzystywania majątku na rzecz na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego. Gdyby więc celem statutowym Spółki zapisanym w jej umowie spółki, była działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym w art. 4 ust 1 tej ustawy, Spółka mogłaby przekazywać darowizny na rzecz swojego udziałowca.

Reasumując, przekazywanie darowizn na rzecz Trustu nie wyłączałoby możliwości korzystania przez Spółkę ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT od dochodów przeznaczonych na te darowizny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: „u.p.d.o.p.”) wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przy czym wykładnia systemowa ww. przepisu nie pozostawia wątpliwości, iż sformułowanie „działalność statutowa”, ma istotne znaczenie w sytuacji, gdy zadania (cele działania) podatnika powołującego się na możliwość zastosowania do jego dochodów art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., zostały unormowane w prawie określającym jego byt i działanie. W tym stanie rzeczy prawo to określa cele - zadania danego podmiotu, które wskazywane są następnie w jego statucie. Nie jakikolwiek więc zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania adresata prawa, stanowi działalność statutową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. W przeciwnym przypadku, gdyby nie zaakceptować prezentowanej wykładni systemowej prawa, za pomocą określonych zapisów statutowych podatnik mógłby dowolnie kształtować zakres możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., co należy uznać za niedopuszczalne. Wszelkie ulgi podatkowe stanowią bowiem prawem przewidziane i unormowane wyjątki w realizacji wynikającej z art. 32 ust. 1 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zasady równości i powszechności opodatkowania, a zapis w statucie podatnika, pomimo iż posiada swoiste znaczenie prawne, prawa w tym kontekście niewątpliwie nie stanowi. Tak więc pojęcie działalności statutowej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. powinno być analizowana w związku z przepisami prawa określającymi dla danej kategorii podmiotów obszar i cele ich działalności, tj. działalność statutowa danego podatnika powinna zostać poddana ocenie czy na podstawie normującego w stosunku do danych podmiotów prawa może stanowić taką ich działalność (należy przy tym pamiętać, iż kontrola statutu w postępowaniu rejestrowym nie ma przesądzającego znaczenia w sprawie - uwzględnić bowiem tu należy odrębność zadań oraz przedmiotów postępowania rejestrowego i postępowania interpretacyjnego, w rezultacie czego organ podatkowy w postępowaniu interpretacyjnym nie może odstąpić od analizy treści statutu podatnika, który współstanowi prawnomaterialną przesłankę ulgi podatkowej, tak jak i przeznaczenia określonych dochodów (por. uzasadnienie wyroku WSA w Warszawie z dnia 03.12.2012 r. III SA Wa 1709/12).

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, iż działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Z treści art. 1 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm., dalej także: „udpiw”) wynika jednoznacznie, iż działalność „organizacji pożytku publicznego” w rozumieniu tej ustawy jest ograniczona do „sfery zadań publicznych”.

Tut. Organ podatkowy podziela stanowisko, zgodnie z którym zadania publiczne przypisane państwu i zadania publiczne przypisane samorządowi terytorialnemu w państwie prawa określa konstytucja i ustawy (A. Błaś, Granice prywatyzacji zadań publicznych w państwie prawa [w:] Samorząd terytorialny III Rzeczpospolitej. Dziesięć lat doświadczeń, Lublin 2002, s. 306).

W opinii tut. Organu podatkowego zadania publiczne to te, które służą zaspakajaniu potrzeb zbiorowych, potrzeb określonych społeczności (tak też L. Zacharko, Prywatyzacja zadań publicznych gminy. Studium administracyjnoprawne, Wyd. UŚ, Katowice 2000, s. 17).

Z art. 4 ust. 1 pkt 33 udpiw wynika jednoznacznie, iż w sferze zadań publicznych mieści się działalność na rzecz organizacji pozarządowych (w przedmiotowej sprawie na rzecz Trustu), ale tylko w zakresie określonym w pkt 1-32 tego ustępu.

W konsekwencji należy uznać, iż sfera zadań publicznych realizowanych poza granicami Polski jest ograniczona do enumeratywnie wymienionych w art. 4 ust. 1 udpiw przypadków tj.:

  • pkt 24 - pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  • pkt 28 - pomoc Polonii i Polakom za granicą;
  • pkt 30 - promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.


Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę „wszystkie dochody Spółki będą przekazywane do Trustu z przeznaczeniem na działalność charytatywną” (Wnioskodawca nie będzie bezpośrednio prowadził działalności w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 pkt 1-32 udpiw).

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż w pojęciu „sfery zadań publicznych” nie mieszczą się działania na rzecz Trustu (jako organizacji pozarządowej) służące wspieraniu potrzeb społeczności żydowskiej w Wielkiej Brytanii i Izraelu, innej niż wymieniona w art. 4 ust. 1 pkt 24 i art. 4 ust. 1 pkt 28 udpiw.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż:

  • posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego oraz

  • przeznaczenie dochodów na dokonywanie darowizn na rzecz Trustu nie będzie automatycznie uprawniało Wnioskodawcy do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p.

    W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać za nieprawidłowe.


    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

  • Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj