Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1315/12/KJ
z 9 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 27 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2013r. (data wpływu 22 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych z dziedziny marketingu –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych z dziedziny marketingu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2013r. (data wpływu 22 marca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 marca 2013r. znak: IBPP1/443-1315/12/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności, oprócz podstawowej działalności handlowej, Wnioskodawca świadczy również usługi szkoleniowe z dziedziny marketingu, dla kilku Fundacji. Fundacje te przeprowadzają szereg szkoleń zawodowych w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Szkolenia te finansowane są w całości ze środków publicznych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na podstawie zawartych umów, jako podwykonawca Wnioskodawca przyjmuje do realizacji opracowanie programu i przeprowadzenie szkoleń z marketingu. Szkolenia te mają na celu przygotowanie i wdrożenie planów marketingowych w fundacjach. Przeprowadzane szkolenia stanowią usługi edukacyjne dla uczestników. Pozostają one w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i mają na celu uaktualnienie posiadanej lub zdobycie nowej wiedzy.

Na podstawie zawartych umów Zleceniodawca (Fundacja) oświadcza, że zapłata za wykonaną usługę pochodzi w całości ze środków publicznych. Za wykonane usługi Wnioskodawca wystawia fakturę dokumentującą wykonanie usługi z zastosowaniem stawki zwolnionej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Na podstawie art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku - usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  4. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  5. Świadczone usługi wykonywane są na zlecenie Fundacji, jednak nie są one świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  6. Podmiotem realizującym projekt sfinansowany ze środków publicznych jest Fundacja, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę. Nie działa ona na zlecenie innego podmiotu. Jeden z projektów był realizowany przez Fundację w partnerstwie z Wydziałem Spraw Społecznych Urzędu Miasta. Jednak za projekt płaci Fundacja w całości ze środków publicznych.
  7. Fundacja za wykonane szkolenie płaci Wnioskodawcy w całości ze środków pochodzących ze środków publicznych.
  8. Za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca wystawia Fundacji fakturę VAT, stanowi ona dowód poniesienia wydatku, który Fundacja w całości uwzględnia w rozliczeniu projektu.
  9. Uczestnicy szkoleń nie wnoszą wkładów własnych na rzecz Wnioskodawcy. Szkolenia w 100% pokrywa Fundacja ze środków publicznych.
  10. Uczestnikiem szkoleń są:
    • przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na terenie województwa małopolskiego,

    • osoby posiadające na dzień podpisania deklaracji uczestnictwa - status studenta lub doktoranta, uczące się na terenie województwa małopolskiego,

    • osoby studiujące na kierunkach związanych z przemysłem kreatywnym/przemysłem kultury,
    • osoby zamieszkujące na terenie wiejskim i miejsko-wiejskim (miasta od 25 tysięcy mieszkańców).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę zwolnioną do świadczonych usług szkoleniowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy VAT zwalnia się z podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych. Świadczone usługi szkoleniowe z dziedziny marketingu na rzecz Fundacji, z którymi podatnik ma podpisane umowy - mają na celu zdobycie nowej wiedzy lub uaktualnienie już posiadanej dla uczestników szkolenia. Podatnik uważa, że szkolenia z marketingu kwalifikują się w ramach szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Specjaliści i pracownicy na różnych stanowiskach wykorzystują działania marketingowe w zakresie działania zawodowego.

Marketing to działanie mające na celu wynajdywanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. Działania te realizowane są poprzez: odnajdywanie i ocenianie możliwości rynkowych, opracowywanie w oparciu o tą wiedzę produktu oraz strategii jego dystrybucji, przygotowanie odpowiedniej strategii ceny i promocji oraz reklama i informacja o produkcie. Działania marketingowe mają na celu rozwój firmy a to stanowi cel zawodowy każdego zatrudnionego pracownika oraz kadry kierowniczej.

Dlatego też, Wnioskodawca uważa, że przeprowadzane szkolenia stanowią szkolenia zawodowe mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników (osób stanowiących marketingowców w firmach). Z racji finansowania tych szkoleń w całości ze środków publicznych zasadne jest zastosowanie stawki zwolnionej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi w zakresie szkoleń w dziedzinie marketingu spełniają warunki uznania ich za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jak przedstawiono we wniosku głównym - marketing ma na celu wynajdywanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. Można to uzyskać poprzez odnajdywanie, ocenianie możliwości rynkowych, opracowywanie wiedzy o produkcie, strategii jego dystrybucji, strategii ceny, informacji, promocji i reklamy. Działanie marketingowe ma na celu rozwój firmy, zdobycie nowego rynku - a to stanowi cel zawodowy każdego pracownika i kadry kierowniczej.

W związku z faktem, iż świadczone usługi, kwalifikowane jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, są w całości finansowane ze środków publicznych - podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo – rozwojową, zatem również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że Wnioskodawca jako czynny zarejestrowany podatnik od towarów i usług, świadczy usługi szkoleniowe z dziedziny marketingu, dla kilku Fundacji. Fundacje te przeprowadzają szereg szkoleń zawodowych w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Uczestnikami szkoleń są: przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na terenie województwa małopolskiego, osoby posiadane na dzień podpisania deklaracji uczestnictwa - status studenta lub doktoranta, uczące się na terenie województwa małopolskiego, osoby studiujące na kierunkach związanych z przemysłem kreatywnym/przemysłem kultury oraz osoby zamieszkujące na terenie wiejskim i miejsko-wiejskim (miasta od 25 tysięcy mieszkańców).

Wnioskodawca wskazał, że szkolenia te mają na celu przygotowanie i wdrożenie planów marketingowych w fundacjach, stanowią usługi edukacyjne dla uczestników, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i mają na celu uaktualnienie posiadanej lub zdobycie nowej wiedzy. Szkolenia te stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przedmiotowe szkolenia kierowane do przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na terenie województwa małopolskiego i osób zamieszkujących na terenie wiejskim i miejsko-wiejskim (miasta od 25 tysięcy mieszkańców) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego bowiem mają one na celu przygotowanie i wdrożenie planów marketingowych w fundacjach. Działanie marketingowe, jak wskazał Wnioskodawca, ma na celu rozwój firmy, zdobycie nowego rynku - a to stanowi cel zawodowy każdego pracownika i kadry kierowniczej.

W odniesieniu natomiast szkoleń, które kierowane są do osób posiadających na dzień podpisania deklaracji uczestnictwa - status studenta lub doktoranta, uczących się na terenie województwa małopolskiego oraz osób studiujących na kierunkach związanych z przemysłem kreatywnym/przemysłem kultury stwierdzić należy, że jeżeli szkolenia dla ww. studentów i doktorantów rzeczywiście mają charakter kształcenia zawodowego to szkolenia te również spełniają definicję kształcenia zawodowego.

Jeżeli natomiast szkolenia dla ww. studentów i doktorantów miałyby na celu zdobycie określonej wiedzy z dziedziny marketingu wynikającej z programów nauczania na wybranych kierunkach studiów zawodowych i byłyby wymagane dla zaliczenia semestru studiów lub ukończenia studiów, to nie będą one spełniały definicji kształcenia zawodowego i nie będą objęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W odniesieniu do takich szkoleń kierowanych do studentów i doktorantów, mających na celu uzyskanie przez nich wiedzy z dziedziny marketingu wynikających z programów nauczania na wybranych kierunkach studiów zawodowych, stwierdzić należy, że stanowią one element kształcenia na poziomie wyższym i objęte są programem nauczania w celu zaliczenia danego semestru studiów czy też ukończenia studiów wyższych przez danego studenta. Nie można zatem uznać, aby takie szkolenia świadczone dla studentów i doktorantów stanowiły kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe związane bezpośrednio z branżą lub wykonywanym zawodem.

Trzeba podkreślić, że ustawodawca europejski (w art. 132 Dyrektywy 112) jak i ustawodawca polski (w art. 43 ustawy o VAT) wyraźnie w przepisach oddzielił kształcenie na poziomie wyższym od kształcenia zawodowego i przekwalifikowania.

W związku z powyższym, usługi kształcenia studentów i doktorantów, których celem jest uzyskanie przez ww. studentów i doktorantów określonej wiedzy z dziedziny marketingu wynikającej z programów nauczania na wybranych kierunkach studiów zawodowych dla zaliczenia semestru lub ukończenia studiów, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jednocześnie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia, jak sam Wnioskodawca wskazał, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca podał, że szkolenia te finansowane są w całości ze środków publicznych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Podmiotem realizującym projekt sfinansowany ze środków publicznych jest Fundacja, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę. Na podstawie zawartych umów, jako podwykonawca Wnioskodawca przyjmuje do realizacji opracowanie programu i przeprowadzenie szkoleń z marketingu. Za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca wystawia Fundacji fakturę VAT, stanowi ona dowód poniesienia wydatku, który Fundacja w całości uwzględnia w rozliczeniu projektu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe finansowane w 100% ze środków publicznych, stanowiące usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a więc których uczestnikami są przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na terenie województwa małopolskiego i osoby zamieszkujące na terenie wiejskim i miejsko-wiejskim (miasta od 25 tysięcy mieszkańców), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeśli chodzi natomiast o finansowanie w 100% ze środków publicznych usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę dla osób posiadających na dzień podpisania deklaracji uczestnictwa – status studenta lub doktoranta, uczących się na terenie województwa małopolskiego oraz dla osób studiujących na kierunkach związanych z przemysłem kreatywnym/przemysłem kultury, to ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT korzystają tylko te szkolenia, które rzeczywiście jak wskazał Wnioskodawca, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a więc nie mogą to być szkolenia, które stanowiłyby element kształcenia na poziomie wyższym, objęte programem nauczania w celu zaliczenia danego semestru studiów czy też ukończenia studiów wyższych przez danego studenta lub doktoranta.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj