Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-209/13-2/ES
z 9 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie nowych technologii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych przez akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej). Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy obejmuje sieć sklepów spożywczo-przemysłowych, stacje paliw, ciastkarnię, punkt rozbioru drobiu, a także nowoczesne centrum dystrybucyjne. Wnioskodawca rozlicza się według 19% stawki podatku z art. 30c ustawy o PDOF. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W celu usprawnienia szeroko rozumianych procesów związanych z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zawarł umowę, której przedmiotem jest wykonanie analizy przedwdrożeniowej Systemu D. (dalej: System) oraz innych prac, jakie są niezbędne do wdrożenia Systemu u Wnioskodawcy. System został wdrożony u Wnioskodawcy w 2012 r. i w tym roku ujęty w ewidencji podatkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy jako wartość niematerialna i prawna.


System ma postać zintegrowanego systemu informatycznego. Jest to wielomodułowy system informatyczny klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning - planowanie zasobów przedsiębiorstwa) wspomagający pracę głównych obszarów działalności przedsiębiorstwa poprzez:

  • usprawnienie przepływu informacji;
  • zapewnienie możliwości bieżącego monitorowania procesów gospodarczych, w tym miejsc powstawania kosztów;
  • lepszego monitorowania i zarządzania procesami biznesowymi ze szczególnym uwzględnieniem usprawnienia procesów sprzedaży towarów oraz dokumentowania tej sprzedaży.


Implementacja Systemu w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy dotyczyła następujących obszarów:

  1. procesów finansowo-księgowych,
  2. procesów controlingowych,
  3. procesów kadrowo-płacowych,
  4. procesów marketingowych i wsparcia sprzedaży,
  5. procesów sprzedażowych (hurt, detal, sklepy),
  6. procesów gospodarki magazynowej i logistyki,
  7. procesów produkcyjnych - z użyciem bezprzewodowych terminali i czytników kodów kreskowych,
  8. procesów zakupowych,
  9. procesów inwestycyjnych,
  10. procesów sekretariatu.


W ujęciu szczegółowym, wdrożenie Systemu przyczyniło się do następujących pozytywnych rezultatów biznesowych w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy:

  • z perspektywy pracowników: usprawnienie przepływu informacji wewnątrz przedsiębiorstwa, możliwość dostępu do bieżących danych, możliwość ściślejszego kontrolowania procesów gospodarczych, w szczególności miejsc powstawania kosztów oraz lepszego monitorowania i zarządzania procesami biznesowymi; większa automatyka, prostszy dostęp do danych;
  • z perspektywy osób zarządzających przedsiębiorstwem: dostarczenie niezbędnych informacje z zakresu analiz, planowania i symulacji zdarzeń gospodarczych, pozwala na sprawniejsze podejmowanie decyzji w obrębie dotychczasowych obszarów biznesowych oraz rozpoznania nowych obszarów - potencjalnych źródeł poprawy wyników przedsiębiorstwa; System odzwierciedla obszary odpowiedzialności w przedsiębiorstwie takir jak np.: dyrektor finansowy, sprzedawca, menedżer zakupów i wiele innych; innowacyjność systemu polega m.in. na dostosowaniu systemu do roli użytkownika; umożliwia to dostarczanie zestawów wskaźników, danych i informacji w postaci raportów, wykresów bądź tablic wyników, które zawierają informacje przedstawiające wydajność i poprawność funkcjonowania obszaru odpowiedzialności pracownika w przedsiębiorstwie; w ten sposób zarządzający otrzymuję komplet danych oddający wnikliwy obraz funkcjonowania przedsiębiorstwa; System stanowi skuteczne narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem nieporównywalne z wcześniej stosowanymi metodami.


W związku z wdrożeniem Systemu są również dostępne usługi zewnętrzne, które wcześniej nie były realizowane, a których realizację System umożliwia, bądź które w związku z wdrożeniem Systemu zostały ulepszone:

  • możliwość szybszego fakturowania kontrahentów, z w tym z użyciem faktur elektronicznych;
  • udostępnianie kontrahentom określonych danych sprzedażowych i logistycznych, odpowiednio sformatowanych;
  • możliwość prowadzenia szerszych działań promocyjnych skierowanych do ostatecznego odbiorcy i kontrahentów (Karty stałego klienta, Karty Partnera, talony) - jest to niezmiernie wrażliwy obszar działalności przedsiębiorstwa; powodzenie w zakresie utrzymania i zdobycia nowych klientów w praktyce decyduje o powodzeniu sieci handlowej na niezwykle konkurencyjnym rynku;
  • usprawnienie współpracy z dostawcami poprzez uzyskanie dostępu do danych logistycznych oraz do danych sprzedażowych, co pozwała np. na lepsze planowanie procesu zakupowego oraz na planowanie działań promocyjnych i marketingowych w sklepach (we współpracy z kontrahentami);
  • System, co istotne w działalności przedsiębiorstwa1 zapewnia znacznie szybszy dostęp do wszystkich informacji i pozwała na szybką reakcję na potrzeby zarówno dostawców, jak i kontrahentów.


Wnioskodawca na dzień rozliczenia ulgi technologicznej będzie posiadał opinię niezależnej jednostki naukowej potwierdzającą, że technologia jaką niesie ze sobą wdrożenie Systemu stanowi nową technologię w rozumieniu art. 26c ust. 2 ustawy o PDOF, tzn. umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.


Wnioskodawca nadmienia, że:

  • System jest wykorzystywany w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy;
  • nie otrzymał zwrotu wydatków na nabycie Systemu;
  • nie znajduje się w upadłości ani w likwidacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w zeznaniu podatkowym za 2012 r. Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych poniesionych w 2012 r. wydatków na wdrożenie Systemu w wysokości 50% wartości tych wydatków, jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 26c ustawy o PDOF?
  2. Czy w sytuacji Wnioskodawcy ulgą na nabycie nowej technologii, o której mowa w art. 26c ustawy o PDOF będą objęte zarówno wydatki na nabycie licencji do Systemu oraz jego wdrożenie, które Wnioskodawca poniesie do dnia przyjęcia licencji do używania?

Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, w zeznaniu podatkowym za 2012 r. będzie miał on prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych poniesionych w 2012 r. wydatków na wdrożenie Systemu w wysokości 50% wartości tych wydatków, jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 26c ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 26c ust. 1 ustawy o PDOF, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o PDOF, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Art. 26c ust. 3 stanowi, że prawo do odliczeń z tytułu nabycia nowej technologii przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOF. Art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF w pkt 3 wskazuje jako źródło przychodów „pozarolniczą działalność gospodarczą”. W tym zakresie, Wnioskodawca, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą z art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy o PDOF może skorzystać z powyższego odliczenia, pod warunkiem wypełnienia szczegółowych wymagań stawianych w tym zakresie przez art. 26c ustawy o PDOF.


Nowe technologie zostały zdefiniowane w art. 26c ust. 2 ustawy o PDOF, jako wiedza technologiczna w postaci niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat Ustawodawca wymaga przy tym ) art. 26c ust. 2 ustawy o PDOF), aby cechy te potwierdzała opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (zgodnie z art. 2 pkt 9a tej ustawy za jednostki naukowe uważa się podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni).


Nabycie nowej technologii zostało zdefiniowane w art. 26c ust. 2a ustawy o PDOF. Z przepisu tego wynika, że przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2 w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw. Niezależnie, prawo do skorzystania z ulgi technologicznej wyłącza prowadzenie działalności w SSE w danym roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok (art. 26c ust-4 ustawy o PDOF). Wnioskodawca w tym zakresie wskazuje, że oba powyższe warunki wypełni:

  1. będzie posiadał opinię jednostki naukowej potwierdzającą klasyfikację Systemu jako „nowej technologii” z art. 26c ust. 2 ustawy o PDOF, w szczególności - że System oparty jest na wiedzy stosowanej na świecie przez okres nie dłuższy niż ostatnich 5 lat wiedza ta umożliwia wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług, udoskonalenia te pojawiły się zarówno w obszarze usług wewnętrznych przedsiębiorstwa, jak i w obszarze zewnętrznym;
  2. nowa technologia została nabyta przez Wnioskodawcę w sposób opisany w art. 26 ust. 2a ustawy o PDOF,
  3. Wnioskodawca nie prowadził w żadnym z lat wskazanych w treści art. 26c ust 4 ustawy o PDOF działalności gospodarczej na terenie SSE.

  1. Podstawa ustalenia wielkości odliczenia z tytułu ulgi na nowe technologie została określona w art. 26c ust 5 ustawy o PDOF jako kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie, jak wynika z art. 26c ust. 6 ustawy o PDOF, jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków na nabycie nowej technologii w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do ewidencji.

Sposób odliczenia wydatków na nabycie nowych technologii określony został w art. 26c ust. 7 ustawy o PDF. Zgodnie z tym przepisem, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono tego rodzaju wydatki.


W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi stanowisku, że ponieważ licencja do używania Systemu została przez Wnioskodawcę wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2012 r., podstawę ustalenia wielkości odliczenia będą stanowiły wydatki uwzględnione w wartości początkowej licencji, które zostały poniesione przez Wnioskodawcę w 2012 r.


  1. Wnioskodawca uważa zatem, że spełnia wszystkie warunki uprawniające go do skorzystania w zeznaniu podatkowym za 2012 r. z ulgi na nowe technologie, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych 50% wydatków poniesionych w 2012 r. na wdrożenie Systemu, ponieważ:
  1. Wnioskodawca nabędzie wiedzę technologiczną w drodze umowy o przeniesienie oraz o korzystanie z tych praw;
  2. wiedza technologiczna nabywana przez Wnioskodawcę ma postać wartości niematerialnych i prawnych;
  3. nabyta przez Wnioskodawcę wiedza technologiczna będzie umożliwiała wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług oraz wiedza ta nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdzi opinia sporządzona przez niezależną od Wnioskodawcy jednostkę naukową.


Na poparcie zaprezentowanego stanowiska Wnioskodawca wskazuje na następujące interpretacje indywidualne: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 marca 2010 r., nr ILPB3/423-1178/09-3/GC, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2011 r., nr IPPBS/423-795/10-2/AM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 czerwca 2012 r., nr IPTPB3/423-100/12-2/KJ, które dotyczą ulgi na nowe technologie w odniesieniu do systemów informatycznych klasy ERP. Wnioskodawca zaznacza, że interpretacje te wydane zostały na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niemniej dla skorzystania z ulgi na nowe technologie podatnik podatku dochodowego od osób prawnych musi spełnić dokładnie takie same warunki jak podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.


Ad. 2 Zdaniem Wnioskodawcy, art. 26c ust 11 oraz art. 26c ust 8 ustawy o PDOF przy nabyciu nowej technologii pozwala zaliczyć całości odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów, przy jednoczesnej możliwości odliczenia od dochodu 50% wydatków poniesionych na jego nabycie.


Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w razie ich odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia. W art. 22g ust. 3 ustawodawca doprecyzował, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że na wartość początkową Systemu, będą składały się również koszty wdrożenia, rozumiane, jako koszty uruchomienia programów oraz systemów komputerowych. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to. że zarówno wydatki na nabycie licencji do systemu oraz wdrożenie, które Wnioskodawca poniesie do dnia przyjęcia licencji do używania powinny być objęte ulgą na nową technologię, o której mowa w art. 26c ustawy PDOF.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 26c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) od podstawy obliczenia podatku (opodatkowania), ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) (art. 26c ust. 2 ww. ustawy). Przy czym zgodnie z art. 5 ww. ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).


Zgodnie z art. 26c ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.


Prawo do odliczeń przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3. Kwota odliczeń nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z tego źródła (art. 26c ust. 3 ww. ustawy).


Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 26c ust. 4 ww. ustawy).


Stosownie do art. 26c ust. 5 ww. ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 5 i 6. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 26c ust. 7 ww. ustawy).


Przy czym zgodnie z art. 26c ust. 8 ww. ustawy, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 % kwoty ustalonej zgodnie z ust. 5 i 6.


Z powyższych przepisów wynika, iż odliczenie wydatków na nabycie nowych technologii przysługuje podatnikom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy ustalają podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z tytułu prowadzonej działalności, na podstawie art. 26 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mają prawo wyboru sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tej działalności. Mogą opodatkowywać je na tzw. zasadach ogólnych wg skali podatkowej, bądź też „podatkiem liniowym” lub podatkiem zryczałtowanym. Zgodnie bowiem z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl natomiast art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot (…).


Stosownie natomiast do art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszać o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a. Wysokość składek ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie (art. 30c ust. 2 ww. ustawy).

Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e (art. 30c ust. 6 ww. ustawy).


Z cyt. przepisów wynika, iż podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, ustalają podstawę opodatkowania zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast podatnicy, którzy dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowują „podatkiem liniowym”, ustalają podstawę opodatkowana zgodnie z art. 30c ust. 2 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie technologii przysługuje wyłącznie podatnikom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy dochody uzyskane z tej działalności opodatkowują według skali podatkowej. Wyłącznie bowiem oni ustalają podstawę obliczenia podatku zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji podatnikom opodatkowującym dochody uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej w formie tzw. podatku liniowego, ww. odliczenie nie przysługuje.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dochody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W celu usprawnienia szeroko rozumianych procesów związanych z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zawarł umowę, której przedmiotem jest wykonanie analizy przedwdrożeniowej Systemu D. (dalej: System) oraz innych prac, jakie są niezbędne do wdrożenia Systemu u Wnioskodawcy. System został wdrożony u Wnioskodawcy w 2012 r. i w tym roku ujęty w ewidencji podatkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy jako wartość niematerialna i prawna.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż z uwagi na wybraną formę opodatkowania dochodów uzyskanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (podatek liniowy), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na nabycie wskazanej we wniosku nowej technologii.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Z uwagi, iż Wnioskodawca nie ma prawa odliczyć od postawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii odpowiedź na pytanie Nr 2 jest bezprzedmiotowa.


Z uwagi na to, iż wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego pozostawiony w zakresie pytania Nr 2 zostanie bez rozpatrzenia, opłata dokonana w dniu 15.02.2013 r. w kwocie 40 zł zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres wskazany we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj