Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-36/13/RSz
z 18 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podsta Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2013r. (data wpływu 8 kwietnia 2013r.) oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2013r. (data wpływu 18 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wymienionej we wniosku usługi budowlanej związanej z montażem klimatyzatora w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wymienionej we wniosku usługi budowlanej związanej z montażem klimatyzatora w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia kwietnia 2013r. (data wpływu 4 kwietnia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 27 marca 2013r. znak: IBPP2/443-36/13/RSz oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2013r. (data wpływu 18 kwietnia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi firmę w formie spółki cywilnej. Jest płatnikiem podatku VAT, rozlicza się na zasadach ogólnych, książka przychodów i rozchodów. Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług z zakresu montażu klimatyzacji, wentylacji, rekuperacji, pomp ciepła oraz kolektorów słonecznych. Wnioskodawca świadczy usługi głównie dla firm, jednakże, w związku z wieloma zapytaniami od osób prywatnych, czy stosuje w swoich usługach 8% stawkę podatku VAT, postanowił wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną.

W piśmie uzupełniającym z dnia 4 kwietnia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

1a. Wnioskodawca świadczy usługę zamontowania klimatyzatorów wraz z dostawą klimatyzatorów oraz niezbędnych materiałów montażowych potrzebnych do wykonania zlecenia. Usługa dostawy i montażu klimatyzatorów wykonywana jest w ramach jednego zlecenia.
1b. Usługa dostawy klimatyzatorów wraz z montażem świadczona jest w ramach dostawy, remontu lub modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
1c. Wymienione we wniosku usługi wykonywane będą zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w obiektach budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 4l ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
1d. Wymienione we wniosku usługi będą wykonywane w obiektach o symbolu PKOB dla obiektów, określonych zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), o numerach: PKOB: 1110, 1121, 1122.
1e. Zamontowane elementy są konstrukcyjnie związane z budynkiem poprzez przykręcenie śrubami i kołkami rozporowymi klimatyzatora do ściany, stropu, dachu lub balkonu w zależności od typu klimatyzatora.
Jednakże nie zależnie od typu klimatyzatora zawsze jest przykręcony do konstrukcji budynku.
1f. W wyniku wykonania prac montażowych zmieniają się parametry użytkowe obiektu budowlanego poprzez możliwość uzyskiwania w obiekcie żądanej temperatury oraz wilgotności zmieniającej się w sposób wymagany przez użytkownika niezależnie od warunków na zewnątrz obiektu budowlanego.
1g Czynności wykonywane w ramach dostawy i montażu klimatyzatorów:

  • dostawa klimatyzatorów,
  • montaż jednostki wewnętrznej klimatyzatora poprzez trwałe przykręcenie śrubami i kołkami rozporowymi do ściany, lub sufitu w zależności od typu klimatyzatora w pomieszczeniu klimatyzowanym wewnątrz lokalu lub obiektu budowlanego,
  • montaż jednostki zewnętrznej klimatyzatora poprzez trwałe przykręcenie śrubami i kołkami rozporowymi do ściany lub posadzki balkonu na zewnątrz obiektu budowlanego w zależności od preferencji zamawiającego. Jednostka zewnętrzna musi być zamontowana na zewnątrz obiektu budowlanego.
  • wykonanie przejścia w murze lub w ścianie umożliwiające poprowadzenie instalacji chłodniczej (dwie miedziane rury w izolacji termicznej) między jednostką wewnętrzną i zewnętrzną,
  • wykonanie odprowadzenia wody z jednostki wewnętrznej do kanalizacji lub na zewnątrz budynku podtynkowo lub natynkowo,
  • wykonanie zasilania elektrycznego,
  • uruchomienie systemu i oddanie do eksploatacji.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Czynności wymienione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013r. będą dotyczyć kompleksowej usługi obejmującej montaż klimatyzatorów.
  2. Z klientem będzie zawarta umowa na wykonanie usługi montażu klimatyzatora.
  3. Nie oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej samej dostawy klimatyzatorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując usługę - Dostawy klimatyzatora wraz z montażem w pomieszczeniach mieszkalnych lub domach dla osób prywatnych nie prowadzących działalności gospodarczej, lub rolników można wystawić fakturę z podatkiem VAT 8% traktując to jako usługę budowlaną?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 4 kwietnia 2013r.).

W obiektach budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 4l ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, powinno mieć miejsce zastosowanie 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy natomiast zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika

Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja to według słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) - „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Należy podkreślić, że to strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Podsumowując, analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę obejmującą montaż klimatyzatorów wraz z dostawą klimatyzatorów oraz niezbędnych materiałów potrzebnych do wykonania zlecenia. Z klientem będzie zawarta umowa na wykonanie usługi montażu klimatyzatora. Usługa świadczona będzie w ramach dostawy, remontu lub modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wymienione we wniosku usługi wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 4l ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zamontowane elementy są konstrukcyjnie związane z budynkiem. W wyniku wykonania prac montażowych zmieniają się parametry użytkowe obiektu budowlanego poprzez możliwość uzyskiwania w obiekcie żądanej temperatury oraz wilgotności zmieniającej się w sposób wymagany przez użytkownika niezależnie od warunków na zewnątrz obiektu budowlanego.

Mamy więc do czynienia z usługami, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Podlegają one zatem opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% i stawka ta odnosi się do całej wartości usługi, obejmującej również niezbędne do jej wykonania towary.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do stanu prawnego należy stwierdzić, że skoro, jak Wnioskodawca sam wskazał, świadczy on kompleksową usługę obejmującą montaż klimatyzatorów, to do czynności montażu klimatyzatorów wraz z niezbędnymi do ich montażu materiałami, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do wskazanej w pytaniu i stanowisku Wnioskodawcy wysokości stawki podatku VAT dla usługi montażu klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj