Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-577/12/BP
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012r. (data wpływu 18 grudnia 2012r.), udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie celnym w imporcie towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT na dokumencie celnym w imporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:


„X” (Wnioskodawca) jest importerem towarów z Azji. Wnioskodawca dokonuje zgłaszania celnego towarów do objęcia ich procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu we własnym zakresie oraz za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji celnych na mocy udzielonych pełnomocnictw. Towar do Polski sprowadzany jest za pośrednictwem firm spedycyjnych. Spedytor, polski podatnik podatku VAT posiada zlecenie importera (Wnioskodawcy) na obsługę:

  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do miejsca rozładunku (w siedzibie Wnioskodawcy) via polskie porty morskie (Y, Z), lub
  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do miejsca rozładunku (w siedzibie Wnioskodawcy) via port w Hamburgu, lub
  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do portu polskiego, lub
  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do portu w Hamburgu.

Koszty transportu morskiego wraz z wartością ubezpieczenia zwiększają wartość celną towaru i stanowią w dokumencie SAD podstawę naliczenia cła. Natomiast podstawę opodatkowania podatkiem VAT w dokumencie SAD stanowi wartość celna powiększona o należne cło i koszty transportu lądowego poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Spedytorzy na terenie polskich portów morskich oraz portów na terenie UE zakupują lub wykonują różne usługi na potrzeby realizowanych na rzecz Wnioskodawcy zleceń obsługi ładunków.

Spedytorzy po zakończeniu realizacji usługi wystawiają fakturę VAT w której specyfikują wykonane czynności, zazwyczaj faktury zawierają niżej wymienione czynności:

  1. kontenerowy fracht morski - transport morski,
  2. ubezpieczenie ładunku w imporcie,
  3. transport lądowy,
  4. opłata dokumentacyjna,
  5. opłata bezpieczeństwa ISPS,
  6. opłaty terminalowe (THC),
  7. składowanie kontenera (opłaty składowe na terminalu),
  8. przetrzymanie kontenera,
  9. odprawa celna w imporcie tranzytowa.

Pozycje 1-3 spedytorzy opodatkowują według stawki VAT 0 %, pozycje 4-9 większość spedytorów opodatkowuje według stawki 23 %, z tym, że niektórzy spedytorzy czynności z pozycji 6 i 7 opodatkowują według stawki VAT 0 %

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane wyżej opłaty takie jak:

  • -armatorska opłata dokumentacyjna,
  • -opłata bezpieczeństwa ISPS (opłata związana z zabezpieczeniem portów przed terroryzmem),
  • -opłaty terminalowe THC (opłata pobierana przez port za przeładunek np. kontenera ze statku na plac),
  • -składowanie kontenera (opłaty składowe na terminalu),
  • -opłaty za przetrzymanie kontenera,
  • -odprawa celna w imporcie tranzytowa,

importer („X”) powinien ująć w podstawie opodatkowania podatkiem VAT w imporcie towarów jeżeli spedytor w fakturze wystawionej importerowi zastosował do nich stawkę 0% podatku VAT (bez względu na miejsce (port) w którym nastąpiło wprowadzenie towaru na obszar UE)?.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozycji takich jak:

  • -armatorska opłata dokumentacyjna,
  • -opłata bezpieczeństwa ISPS,
  • -opłaty terminalowe,
  • -opłaty za składowanie kontenera,
  • -opłaty za przetrzymanie kontenera,
  • -odprawa celna w imporcie tranzytowa

importer nie powinien wykazywać w dokumencie celnym SAD w podstawie opodatkowania VAT w imporcie towarów, ponieważ nie wymienia ich art. 29 ust. 13, 14, 15, 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica miedzy wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Art. 29 ust. 14 ustawy stwierdza, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub procedury przetwarzania pod kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i o podatek akcyzowy

Zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29.06.2005 r. (IGSK 655/05 ) uznał, że koszty transportu wymienione w art. 15 ust. 4c ustawy o VAT z 1993 r. - „ nie obejmują opłat portowych, opłat za dokumenty sporządzone w porcie na okoliczność zmiany środka transportu, opłat za przeładunek, opłat spedycyjnych i postojowych, gdyż nie zostały wymienione w tym przepisie, a nadto wykraczają poza katalog elementów bezpośrednio związanych z transportem. " Sprawa dotyczyła ustawy o VAT z 1993 r., ale rozstrzygniecie to można odnieść także do aktualnej ustawy, gdyż brzmienie przepisu, który analizował sąd jest niemal identyczne w art. 29 ust. 15 dzisiejszej ustawy o VAT.

W związku z powyższym koszty oraz opłaty wymienione w pkt 4-9 opisu stanu faktycznego to

jest:

  • -armatorska opłata dokumentacyjna,
  • -opłata bezpieczeństwa ISPS,
  • -opłaty terminalowe (THC),
  • -opłaty za składowanie kontenera,
  • -opłaty za przetrzymanie kontenera,
  • -odprawa celna w imporcie tranzytowa

nie powinny zwiększać podstawy opodatkowania VAT z tyt. importu towarów, gdyż nie zostały wymienione w art. 29 ust. 15 ustawy o VAT jako opłaty podwyższające podstawę opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z uwagi na powyższe okoliczności, Spółka wnosi o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest importerem towarów z Azji.

W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Należy jednak zaznaczyć, że będziemy mieli do czynienia z importem towarów (art. 36 ust. 1 ustawy) tylko wtedy, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski. Jeśli natomiast procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import będzie dokonany w tym państwie.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowych towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo

Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. w przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Art. 29 ust. 14 ustawy stwierdza, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub procedury przetwarzania pod kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i o podatek akcyzowy.

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów – art. 29 ust. 16 ustawy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że „X”. jest importerem towarów z Azji. Wnioskodawca dokonuje zgłaszania celnego towarów do objęcia ich procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu we własnym zakresie oraz za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji celnych na mocy udzielonych pełnomocnictw. Towar do Polski sprowadzany jest za pośrednictwem firm spedycyjnych. Spedytor, polski podatnik podatku VAT posiada zlecenie importera (Wnioskodawcy) na obsługę:

  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do miejsca rozładunku (w siedzibie Wnioskodawcy) via polskie porty morskie (Y, Z), lub
  • od miejsca nadania w porcie w Azji do miejsca rozładunku (w siedzibie Wnioskodawcy) via port w Hamburgu, lub
  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do portu polskiego, lub
  • -od miejsca nadania w porcie w Azji do portu w Hamburgu.

Koszty transportu morskiego wraz z wartością ubezpieczenia zwiększają wartość celną towaru i stanowią w dokumencie SAD podstawę naliczenia cła. Natomiast podstawę opodatkowania podatkiem VAT w dokumencie SAD stanowi wartość celna powiększona o należne cło i koszty transportu lądowego poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Spedytorzy na terenie polskich portów morskich oraz potów na terenie UE zakupują lub wykonują różne usługi na potrzeby realizowanych na rzecz Wnioskodawcy zleceń obsługi ładunków.

Spedytorzy po zakończeniu realizacji usługi wystawiają fakturę VAT w której specyfikują wykonane czynności, zazwyczaj faktury zawierają niżej wymienione czynności: kontenerowy fracht morski - transport morski, ubezpieczenie ładunku w imporcie, transport lądowy, opłata dokumentacyjna, opłata bezpieczeństwa ISPS, opłaty terminalowe (THC), składowanie kontenera (opłaty składowe na terminalu), przetrzymanie kontenera, odprawa celna w imporcie tranzytowa.

Pozycje 1-3 spedytorzy opodatkowują według stawki VAT 0 %, pozycje 4-9 większość spedytorów opodatkowuje według stawki 23 %, z tym, że niektórzy spedytorzy czynności z pozycji 6 i 7 opodatkowują według stawki VAT 0 %

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że przemieszczenie towarów z państwa trzeciego na terytorium Polski, stanowi w świetle art. 2 pkt 7 ustawy - import towarów. Uwzględniając powyższe, za podstawę opodatkowania importu, opisanego w złożonym wniosku, należy uznać wartość celna (ustaloną zgodnie z przepisami Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz Rozporządzenia Wykonawczego) powiększona o należne cło oraz inne elementy jeśli nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania takie jak: prowizje, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Zatem, w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy koszty i opłaty wymienione w pkt 4-9 opisu stanu faktycznego tj.: opłata dokumentacyjna, opłata bezpieczeństwa ISPS, opłaty terminalowe (THC), składowanie kontenera (opłaty składowe na terminalu), przetrzymanie kontenera, odprawa celna w imporcie tranzytowa należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem VAT w imporcie towarów.

W tym miejscu należy wskazać, iż podstawę opodatkowania w pierwszej kolejności stanowi wartość celna przywożonych towarów. Sposób jej ustalenia wynika z odrębnych przepisów (przepisów celnych). Co do zasady wartość celna przy imporcie towarów obejmuje koszty związane z importem poniesione do granicy Wspólnoty.

Natomiast na mocy art. 29 ust. 15 do podstawy opodatkowania wlicza się prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, o ile te elementy nie zostały już wliczone do wartości celnej.

Wobec powyższych przesłanek należy zauważyć, iż armatorska opłata dokumentacyjna, opłata bezpieczeństwa ISPS, opłaty terminalowe, opłaty za składowanie kontenera, opłaty za przetrzymanie kontenera, odprawa celna w imporcie tranzytowa nie mogą jako poszczególne odrębne składniki usługi spedycyjnej zostać zaliczone do żadnych z elementów wymienionych w treści art. 29 ust. 15 powołanej ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów dokonanych przez Spółkę nie obejmie wartości ww. pozycji, co oznacza zarazem, iż opłaty powyższe nie powinny być ujęte w podstawie opodatkowania podatkiem VAT w imporcie towarów (na dokumencie celnym SAD).

Powyższe oznacza zarazem, iż w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia fakt jaką stawką podatku VAT zostały opodatkowane powyższe ww. czynności, gdyż jak wskazano wyżej nie są one w sprawie objętej wnioskiem elementami wymienionymi w art. 29 ust. 15.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj