Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-882/12/ES
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dnia 23 maja 2012r., uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy kwota przekazana Wnioskodawcy, który obecnie otwiera nowe punkty sprzedaży, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy kwota przekazana Wnioskodawcy, który obecnie otwiera nowe punkty sprzedaży, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-548/12/ES z dnia 16 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Dealer) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób prawnych. Dealer współpracuje z kontrahentem pełniącym funkcję generalnego importera i dystrybutora na terytorium Polski pojazdów marki X (kontrahent w dalszej części wniosku będzie nazwany XPL).

Podstawowym przedmiotem działalności Dealera jest sprzedaż samochodów ciężarowych i dostawczych marki X oraz części zamiennych do pojazdów tej marki. W ramach tej działalności Dealer współpracuje z XPL, która sprowadza na terytorium kraju pojazdy oraz części zamienne do tych pojazdów w celu ich dystrybucji i sprzedaży na polskim rynku.

Ze względu na specyfikę rynku sprzedaży pojazdów, XPL współpracuje z siecią punktów sprzedaży pojazdów marki X zlokalizowanych na terenie całego kraju, poprzez które dokonuje dystrybucji swoich towarów (głównie samochodów ciężarowych, dostawczych i części zamiennych) w tym z Wnioskodawcą. Punkty sprzedaży są prowadzone przez autoryzowanych dealerów X, którzy są odrębnymi od XPL podatnikami VAT i podatku dochodowego, prowadzącymi samodzielnie i na własny rachunek działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż i serwis pojazdów marki X. Pełnienie funkcji generalnego Importera i dystrybutora towarów marki X na polskim rynku wymaga od XPL, oprócz czynności stricte związanych ze sprzedażą towarów, także prowadzenia szeroko rozumianych akcji reklamowych i marketingowych oraz innego rodzaju działań mających na celu utrwalenie pozytywnego wizerunku marki X na polskim rynku oraz intensyfikację sprzedaży dystrybuowanych przez XPL towarów. Taka działalność XPL zakłada m.in.:

  • dbałość o właściwy wizerunek marki X i postrzeganie marki przez potencjalnych klientów,
  • dbałość o przestrzeganie przez autoryzowane punkty dealerskie określonych standardów w zakresie sprzedaży i obsługi posprzedażnej klientów dokonujących zakupów pojazdów dystrybuowanych przez XPL,
  • wspieranie sprzedaży pojazdów marki X poprzez prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych dotyczących zarówno marki X jak i poszczególnych modeli pojazdów dystrybuowanych przez XPL.

Dealer prowadzący autoryzowany punkt sprzedaży pojazdów marki X jest zobowiązany m.in. do właściwego oznakowania, na własny koszt, swojego obiektu zgodnie z określonymi standardami. Niemniej, w ramach realizacji opisanych powyżej działań mających na celu dbałość o właściwe postrzeganie marki X w Polsce, zwiększenie konkurencyjności punktów sprzedaży pojazdów X oraz rozwój rynku sprzedaży pojazdów marki X, XPL zaoferowała Dealerom (w tym Wnioskodawcy), którzy otwierają nowe punkty sprzedaży pojazdów marki X, wsparcie finansowe ich inwestycji w postaci dofinansowania części kosztów zakupu atrakcyjnego wizualnie oznakowania tych punktów. Na oznakowanie takie składają się, wykonane z wysoką dbałością o jakość i estetykę, różnego rodzaju elementy i konstrukcje takie jak: totemy podświetlane z nazwą marki i logo X, płyty naścienne z oznaczeniem logo X oraz logo Dealera, oznakowane bramki oraz płyty drzwi wejściowych zawierające logo X.

W tym celu z Wnioskodawcą (Dealerem) dokonującym inwestycji w zakresie otwarcia nowego punktu sprzedaży i wyrażającym wolę skorzystania z dofinansowania oferowanego przez XPL, XPL zawarła umowę o dofinansowanie kosztów zakupu oznakowania firmowego (Umowa). Umowa ta przewiduje, że:

  • Dealer na własny rachunek i na własny koszt nabędzie oznakowanie do nowootwieranego punktu sprzedaży pojazdów marki X,
  • po nabyciu oznakowania Dealer przedstawi XPL dokumenty potwierdzające zakup i zapłatę za nabyte oznakowanie,
  • XPL dofinansuje Dealerowi wartość oznakowania poprzez zwrot części kosztów nabycia oznakowania (w formie przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy Dealera),
  • w przypadku zakończenia współpracy między stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) przed upływem 10 lat od dnia zawarcia Umowy o dofinansowanie Dealer będzie zobowiązany do zwrotu Spółce otrzymanej kwoty dofinansowania.

Zasadniczo, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę w zakresie dystrybucji pojazdów marki X, na Dealerze ciąży obowiązek zdemontowania oznakowania punktu sprzedaży i nieposługiwania się znakiem X.

W przypadku Dealera otwierającego obecnie nowe punkty sprzedaży i zawierającego Umowę o dofinansowanie, postępowanie z oznakowaniem, którego koszt zakupu dofinansowuje XPL, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę jest nieznacznie zmodyfikowane. Z uwagi na troskę XPL o właściwe postępowanie z wizualnym przedstawieniem znaku firmowego X na przedmiotowym oznakowaniu Umowa o dofinansowanie przewiduje, że w przypadku gdyby doszło do zakończenia współpracy z Dealerem przed wskazanym 10-letnim okresem, XPL zobowiązuje się do odkupu tego oznakowania od Dealera, a Dealer do jego sprzedaży do XPL. Zakończenie współpracy po upływie 10-letniego okresu nie skutkuje już takim zobowiązaniem stron, w szczególności ze względu na fakt, iż nie przewiduje się aby XPL była zainteresowana wykorzystaniem elementów oznakowania w swojej działalności po tak długim okresie ich użytkowania przez Dealera. Dealer pozostaje jedynym właścicielem oznakowania (XPL nie nabędzie żadnego udziału we własności oznakowania ze względu na przekazanie dofinansowania). Ze względu na to, że celem dofinansowania jest rozwój sieci sprzedaży w Polsce, a co za tym idzie, przeznaczone jest ono dla wsparcia finansowego tylko Dealerów otwierających nowe punkty sprzedaży pojazdów marki X, Umowa zastrzega, że oznakowanie będące przedmiotem dofinansowania nie może być przenoszone czy instalowane w innych obiektach, niż nowootwierany punkt sprzedaży należący do Dealera otrzymującego dofinansowanie.

W uzupełnieniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku dotyczącego wsparcia finansowego Dealera, który obecnie otwiera nowe punkty sprzedaży samochodów:

  • Z zawartej umowy dla XPL nie wynikają żadne prawa do oznakowania ani przed ani po upływie 10 lat od jej zawarcia. W umowie przewidziano jedynie zobowiązanie Wnioskodawcy do dokonania odsprzedaży oznakowania w okresie 10 lat od podpisania umowy w przypadku zakończenia współpracy w ramach umowy dystrybucyjnej.
  • Jeśli zakończenie współpracy miedzy stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) nastąpi przed upływem 10 lat od zawarcia umowy, Wnioskodawca wówczas będzie musiał
    zwrócić przedmiotowe dofinansowanie.
  • Po zakończeniu współpracy między stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) po upływie 10 lat od jej zawarcia oznakowaniem musi zostać zdemontowane. W gestii dealera jest decyzja odnośnie tego co zrobi z oznakowaniem.
  • Z zawartej umowy, o której mowa we wniosku nie wynikają jakiekolwiek prawa XPL do oznakowania po upływie 10 lat od jej zawarcia. XPL zastrzega sobie prawo do odkupienia oznakowania tylko w okresie 10 lat od momentu podpisania umowy na finansowanie.
  • Jeśli zakończenie współpracy miedzy stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) nastąpi po upływie 10 lat od zawarcia umowy, Wnioskodawca wówczas nie będzie musiał zwrócić przedmiotowego dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na tle przedstawionego stanu faktycznego kwota dofinansowania przekazana przez XPL Dealerowi stanowi wynagrodzenie za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług przez tego Dealera podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o podatku VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez niego kwota dofinansowania inwestycji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Definicję odpłatnej dostawy towarów zawiera art. 7 ustawy o VAT. W świetle przywołanego przepisu, o odpłatnej dostawie towarów można mówić wówczas kiedy w wyniku transakcji dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na kupującego w zamian za otrzymane wynagrodzenie.

W opisanym stanie faktycznym przekazane przez XPL dofinansowanie dla Dealera nie wiąże się z przeniesieniem takiego prawa do oznakowania na XPL. Nie dochodzi również do przeniesienia udziału w prawie własności nowej inwestycji Dealera. Oznakowanie nadal pozostaje wyłączną własnością Dealera, który dokonał jego zakupu. W rezultacie, przekazanie kwoty dofinansowania przez XPL nie jest wynagrodzeniem za odpłatną dostawę towarów zrealizowaną przez Dealera dla XPL. Do odpłatnej dostawy towarów dojdzie jedynie w sytuacji, gdy strony Umowy postanowią o zawarciu umowy sprzedaży przedmiotowego oznakowania (transakcja taka może mieć miejsce np. w przypadku gdy strony zakończą współpracę dotyczącą dystrybucji pojazdów marki X przed upływem 10 lat od dnia podpisania Umowy o dofinansowanie). Sam fakt przekazania kwoty dofinansowania inwestycji Dealera otwierającego nowy punkt sprzedaży nie może być więc uznany za wynagrodzenie z tytułu odpłatnej dostawy towarów dokonanej dla X.

W opinii Wnioskodawcy, opisane okoliczności nie wskazują również aby dofinansowanie inwestycji Dealera stanowiło wynagrodzenie za świadczenie przez Dealera opodatkowanej podatkiem VAT odpłatnej usługi na rzecz XPL (o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT i zdefiniowanej w art. 8 tej ustawy).

Kwestia odpłatności za świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT była wielokrotnie przedmiotem interpretacji organów podatkowych oraz rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W ich wyniku ukształtował się powszechnie akceptowany pogląd, zgodnie z którym, aby doszło do świadczenia odpłatnej usługi podlegającej opodatkowaniu VAT muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • między usługodawcą i usługobiorcą musi istnieć relacja, na mocy której dochodzi do świadczenia tj. określonego działania (aktywności) jednej osoby (tj. usługodawcy) na rzecz drugiej osoby (tj. usługobiorcy) w zamian za wynagrodzenie,
  • między wykonaną czynnością przez świadczącego usługę i przekazaną mu zapłatą musi występować bezpośredni związek przyczynowy (zapłacone kwoty muszą stanowić rzeczywiste wynagrodzenie za skonkretyzowaną czynność usługobiorcy),
  • dokonana przez usługobiorcę zapłata stanowi ekwiwalent świadczenia usługodawcy.

W opisanym stanie faktycznym, kwota dofinansowania przekazana przez XPL Dealerowi ponoszącemu na własny rachunek koszty inwestycji nowego punktu sprzedaży nie jest wynagrodzeniem, stanowiącym zapłatę za usługę wyświadczoną przez Dealera. Właściwe oznakowanie punktów sprzedaży pojazdów marki X leży w interesie obu stron Umowy, i zdaniem Wnioskodawcy, nie można twierdzić, że kwota dofinansowania pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowym z dającym się jasno określić świadczeniem Dealera otrzymanym przez XPL i jednocześnie, że stanowi pieniężny ekwiwalent tego świadczenia.

W opisanych wyżej okolicznościach wypłaty dofinansowania nie można bowiem powiązać z żadną konkretną czynnością Dealera na rzecz XPL, za której wykonanie Dealerowi należne byłoby wynagrodzenie w postaci uzgodnionej przez strony kwoty dofinansowania. W szczególności, dofinansowanie przyznane Dealerowi na podstawie Umowy nie jest zapłatą za jakąkolwiek dodatkową czynność, wykraczającą ponad te które i tak wynikają z zadań realizowanych przez Dealera w ramach współpracy z XPL dotyczącej dystrybucji oraz serwisu pojazdów marki X (czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przez Dealera w momencie ich realizacji, tj. zasadniczo w momencie sprzedaży przez Dealera pojazdu klientowi lub wykonania usługi serwisowej).

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, przekazanego na podstawie Umowy dofinansowania nie można uznać za wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż w rozumieniu ww. przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usługi należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, iż czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (dalej: Dealer) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski, prowadząc sprzedaż samochodów ciężarowych i dostawczych marki X oraz części zamiennych do pojazdów tej marki. Dealer współpracuje z kontrahentem (XPL) pełniącym funkcję generalnego importera i dystrybutora na terytorium Polski pojazdów marki X oraz części zamiennych do tych pojazdów.

XPL współpracuje z siecią punktów sprzedaży pojazdów marki X zlokalizowanych na terenie całego kraju, w tym z Wnioskodawcą. Punkty sprzedaży są prowadzone przez autoryzowanych dealerów X, którzy są odrębnymi od XPL podatnikami VAT, prowadzącymi samodzielnie i na własny rachunek działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż i serwis pojazdów marki X. Dealer prowadzący autoryzowany punkt sprzedaży pojazdów marki X jest zobowiązany m.in. do właściwego oznakowania, na własny koszt, swojego obiektu zgodnie z określonymi standardami. Niemniej, w ramach realizacji działań mających na celu dbałość o właściwe postrzeganie marki X w Polsce, zwiększenie konkurencyjności punktów sprzedaży pojazdów X oraz rozwój rynku sprzedaży pojazdów marki X, XPL zaoferowała Dealerom (w tym Wnioskodawcy), którzy otwierają nowe punkty sprzedaży pojazdów marki X, wsparcie finansowe ich inwestycji w postaci dofinansowania części kosztów zakupu atrakcyjnego wizualnie oznakowania tych punktów. W tym celu z Wnioskodawcą (Dealerem) dokonującym inwestycji w zakresie otwarcia nowego punktu sprzedaży i wyrażającymi wolę skorzystania z dofinansowania XPL zawarła umowę o dofinansowanie kosztów zakupu oznakowania firmowego (Umowa). Umowa przewiduje, że:

  • Dealer na własny rachunek i na własny koszt nabędzie oznakowanie do nowootwieranego punktu sprzedaży pojazdów marki X,
  • po nabyciu oznakowania Dealer przedstawi XPL dokumenty potwierdzające zakup i zapłatę za nabyte oznakowanie,
  • XPL dofinansuje Dealerowi wartość oznakowania poprzez zwrot części kosztów nabycia oznakowania (w formie przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy Dealera),
  • w przypadku zakończenia współpracy między stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) przed upływem 10 lat od dnia zawarcia Umowy o dofinansowanie Dealer będzie zobowiązany do zwrotu XPL otrzymanej kwoty dofinansowania.

Zasadniczo, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę w zakresie dystrybucji pojazdów marki X, na Dealerze ciąży obowiązek zdemontowania oznakowania punktu sprzedaży i nieposługiwania się znakiem X.

Ze względu na to, że celem dofinansowania jest rozwój sieci sprzedaży w Polsce, a co za tym idzie, przeznaczone jest ono dla wsparcia finansowego tylko Dealerów otwierających nowe punkty sprzedaży pojazdów marki X, Umowa zastrzega, że oznakowanie będące przedmiotem dofinansowania nie może być przenoszone czy instalowane w innych obiektach, niż nowootwierany punkt sprzedaży należący do Dealera otrzymującego dofinansowanie.

W przypadku Dealera otwierającego obecnie nowe punkty sprzedaży i zawierającego Umowę o dofinansowanie, postępowanie z oznakowaniem, którego koszt zakupu dofinansowuje XPL, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę jest nieznacznie zmodyfikowane. Z uwagi na troskę XPL o właściwe postępowanie z wizualnym przedstawieniem znaku firmowego X na przedmiotowym oznakowaniu Umowa o dofinansowanie przewiduje, że w przypadku gdyby doszło do zakończenia współpracy z Dealerem przed wskazanym 10-letnim okresem, XPL zobowiązuje się do odkupu tego oznakowania od Dealera, a Dealer do jego sprzedaży do XPL. Zakończenie współpracy po upływie 10-letniego okresu nie skutkuje już takim zobowiązaniem stron, w szczególności ze względu na fakt, iż nie przewiduje się aby XPL była zainteresowana wykorzystaniem elementów oznakowania w swojej działalności po tak długim okresie ich użytkowania przez Dealera. Dealer pozostaje jedynym właścicielem oznakowania (XPL nie nabędzie żadnego udziału we własności oznakowania ze względu na przekazanie dofinansowania). Ze względu na to, że celem dofinansowania jest rozwój sieci sprzedaży w Polsce, a co za tym idzie, przeznaczone jest ono dla wsparcia finansowego tylko Dealerów otwierających nowe punkty sprzedaży pojazdów marki X, Umowa zastrzega, że oznakowanie będące przedmiotem dofinansowania nie może być przenoszone czy instalowane w innych obiektach, niż nowootwierany punkt sprzedaży należący do Dealera otrzymującego dofinansowanie. Ponadto z przedmiotowej umowy wynika, że:

  • Jeśli zakończenie współpracy miedzy stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) nastąpi przed upływem 10 lat od zawarcia umowy, Wnioskodawca wówczas będzie musiał zwrócić przedmiotowe dofinansowanie.
  • Po zakończeniu współpracy między stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) po upływie 10 lat od jej zawarcia oznakowaniem musi zostać zdemontowane. W gestii dealera jest decyzja odnośnie tego co zrobi z oznakowaniem.
  • Z zawartej umowy nie wynikają jakiekolwiek prawa XPL do oznakowania po upływie 10 lat od jej zawarcia. XPL zastrzega sobie prawo do odkupienia oznakowania tylko w okresie 10 lat od momentu podpisania umowy na finansowanie.
  • Jeśli zakończenie współpracy miedzy stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) nastąpi po upływie 10 lat od zawarcia umowy, Wnioskodawca wówczas nie będzie musiał zwrócić przedmiotowego dofinansowania.

Jak już wskazano wyżej, aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisanego w przedmiotowej sprawie stanu faktycznego wynika, że w istocie otrzymane dofinansowanie nie stanowi zapłaty za dostawę towarów na rzecz XPL, gdyż w wyniku zawartej umowy o dofinansowanie nie dochodzi do dostawy towarów.

Nie można jednak uznać, że nie występuje tu także żadne świadczenie usług. Jak już podano świadczeniem usług jest każde zachowanie na rzecz innego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że aby otrzymane kwoty dofinansowania nie podlegały opodatkowaniu musiałyby być przyznanymi Wnioskodawcy kwotami, za przyznanie których kontrahent nie oczekiwałby żadnego zachowania ze strony Wnioskodawcy, a taka sytuacja w przedmiotowej sprawie nie występuje.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca jest zobowiązany do właściwego oznakowania punktu sprzedaży na własny koszt.

Jednocześnie, aby obniżyć te koszty Wnioskodawca ma możliwość skorzystania z propozycji kontrahenta i uzyskania częściowego dofinansowania kosztów zakupu tegoż oznakowania.

W tym celu podpisuje z kontrahentem umowę, która zobowiązuje Wnioskodawcę do określonego zachowania się względem kontrahenta przyznającego dofinansowanie w przypadku zakończenia umowy o współpracy przed upływem 10 lat.

Mianowicie umowa zobowiązuje Wnioskodawcę do dokonania odsprzedaży oznakowania na rzecz XPL (jak podano we wniosku XPL zobowiązuje się do odkupu oznakowania, a dealer do jego sprzedaży na rzecz XPL). Z wniosku wynika też, że motywem udzielenia dofinansowania ze strony XPL jest dbałość o właściwe postępowanie przez dealera (Wnioskodawcę) z wizualnym przedstawieniem znaku firmowego na przedmiotowym oznakowaniu. Umowa zastrzega też, że oznakowanie będące przedmiotem dofinansowania nie może być przenoszone czy instalowanie w innych obiektach niż nowootwierany punkt sprzedaży należący do Wnioskodawcy otrzymującego dofinansowanie. Zasadniczo w przypadku rozwiązania umowy w zakresie dystrybucji samochodów na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zdemontowania oznakowania punktu sprzedaży i nieposługiwania się znakiem firmowym.

Takie warunki wskazują na ewidentne korzyści jakie chce uzyskać XPL poprzez udzielone dofinansowanie wynikające z konkretnego zachowania się Wnioskodawcy. Podpisanie zatem takiej umowy ogranicza wykonanie prawa własności oznakowania, jakie przysługuje Wnioskodawcy, na czas określony tj. 10 lat. W tym czasie Wnioskodawca nie może bowiem w sposób dowolny postąpić z będącym jego własnością towarem.

W świetle powyższego należy uznać, że otrzymane dofinansowanie związane jest z konkretnym zobowiązaniem się Wnioskodawcy do określonego zachowania się na rzecz kontrahenta w przyszłości. Stanowi zatem zapłatę za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj