Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-532/12/AZb
z 24 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wkład prywatny w postaci wpłat gotówkowych dokonywanych przez kontrahenta na rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli tak to czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wkład prywatny w postaci wpłat gotówkowych dokonywanych przez kontrahenta na rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli tak to czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 lipca 2012r. znak: IBPP1/443-532/12/AZb.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka jako osoba prawna w 2000 roku założyła niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego.

W dniu 9 czerwca 2000r. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta pod nazwą G. S.A. Ośrodek W. w K.

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawierało:

  1. nazwę organu ewidencyjnego,
  2. datę i numer wpisu do ewidencji,
  3. nazwę, typ i rodzaj placówki oraz jej adres,
  4. oznaczenie osoby prowadzącej placówkę.

Zaświadczenie nie zawierało rodzajów kursów prowadzonych przez G. S.A. Ośrodek W. w K. z uwagi na obowiązujący na dzień wydania zaświadczenia wzór. W dniu 7 maja 2012r. został sporządzony aneks nr 1 do zaświadczenia z dnia 9 czerwca 2000r. wprowadzający dodatkowy zapis w brzemieniu: „G. S.A. Ośrodek W. w K. jest placówką kształcenia ustawicznego wymienioną w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)”.

Wnioskodawca wskazuje, iż Ośrodek W. nie jest jednostką odrębnie funkcjonującą jako odrębny podatnik - nie posiada odrębnego NIP. Jest to jednostka organizacyjna działająca w strukturze Wnioskodawcy i wszystkie czynności podejmowane przez nią są czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Jednocześnie jest to jednak niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego wpisana do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta (Prezydenta).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji na prowadzone usługi szkoleniowe.

G. S.A. Ośrodek W. w K. złożyła w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w K. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (zwanej dalej PO KL) - Priorytetu VIII (regionalne kadry gospodarki), działania 8.1. (Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie), poddziałania 8.1.1 (Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw) projekt na realizację szkoleń dla T. S.A. (zwanej dalej T.) pod nazwą: „...”. Projekt zamknięty obszarem, realizowany będzie w D., K. i T. Zadania związane z realizacją projektu dedykowane są trzem zakładom ciepłowniczym: Przedsiębiorstwo E. D. G. S.A. (D), P. S.A. (K), P. Sp. z o. o. (T) pozostające w zależności T. S.A. oraz ich pracowników.

Przedmiotowe usługi szkoleniowe w projekcie pn. „...” są świadczone w ramach szkolenia zawodowego personelu grupy T., który uznał, że jego pracownicy (osoby) potrzebują tych szkoleń w związku z podjęciem działań mających za zadanie stworzenie grupy biznesowej C. oraz przyjęcie ujednoliconego podejścia do wiedzy i kompetencji pracowników pod względem technicznym i jakościowym jak również zarządczym. Powyższe potrzeby pracodawcy są zawarte we wniosku o dofinansowanie stanowiącym załącznik do umowy zawartej przez Wnioskodawcę z WUP.

Zgodnie z celem projektu osoby biorące udział w kursach będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników kursów oraz mającym na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy.

Dotychczasowa strategia grupy T. przewidywała indywidualne ścieżki kształcenia pracowników. Zabrakło ujęcia systemowego i tzw. zarządzania personelem. Dlatego celem projektu jest rozwój zawodowy dla 614 pracowników trzech zakładów ciepłowniczych grupy T. oraz dostosowanie kwalifikacji i umiejętności pracowników umożliwiający wzrost konkurencyjności na regionalnym rynku poprzez:

  1. pogłębianie nawyku ciągłego uczenia się,
  2. wzrost umiejętności administracyjno-prawnych,
  3. wzrost umiejętności praktycznych (przygotowania zawodowe) poprzez udział w szkoleniach technicznych nastawionych na efektywniejsze wykorzystanie możliwości technologicznych spółek,
  4. rozwinięcie wiedzy oraz umiejętności w zakresie poprawności zarządzania i posługiwania się siecią informatyczną.

Działania podejmowane w projekcie przez Wnioskodawcę obejmują zarządzanie projektem i realizację szkoleń. Zgodnie z umową o dofinansowanie, zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) dofinansowanie na realizację tego projektu stanowi nie więcej niż 60% całkowitych wydatków projektu na sfinansowanie kosztów realizacji tego projektu tj. w łącznej kwocie nieprzekraczającej 2.246.020,20 zł, w tym:

  1. 1.909.117.17 zł - płatność ze środków europejskich (85%),
  2. 336.903,03 zł - dotacja celowa z budżetu krajowego (15%).

Kwota wydatków kwalifikowanych (budżet projektu) wynosi 3.743.367,00 zł, w tym 2.246.020,20 zł dotacja oraz wkład własny T. - 1.497.346,80 zł. We wniosku o dofinansowanie (załącznik do umowy z WUP) dokonano podziału kwoty wkładu własnego na: 1.335.403,00 zł wkład (niepieniężny) w postaci wynagrodzeń wypłaconych przez T. swoim pracownikom za czas udziału w szkoleniach, które odbędą się w godzinach pracy oraz 161.943,80 zł stanowi wkład gotówkowy T. - czyli cenę sprzedaży (100%).

Zarówno dotacja jak i wkład gotówkowy służą na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę jako organizatora projektu w związku z jego realizacją, co stanowi 2.407.964,00 zł. Zatem wkład gotówkowy stanowi 6,73% kosztów - wydatków Wnioskodawcy. Wkład gotówkowy stanowi 4,33% budżetu całego projektu i 10,82% całego wkładu prywatnego przedsiębiorcy. Planowane dofinansowanie w omawianym projekcie wynosi 60%, a wkład prywatny przedsiębiorcy 40%. W trakcie realizacji projektu powyższe relacje mogą się zmienić, ale dofinansowanie nie może przekroczyć kwoty 2.246.020,20 zł oraz dofinansowanie nie może stanowić więcej niż 60% zrealizowanych wydatków kwalifikowanych.

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2012r. do 31 grudnia 2013r. Dofinansowanie jest wypłacone w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik nr 4 do umowy o dofinansowanie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacone w formie refundacji kosztów poniesionych przez beneficjenta.

Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu określone szczegółowo we wniosku o dofinansowanie.

Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków dotacji oraz wkładu prywatnego T. w postaci wynagrodzeń pracowników za czas udziału w szkoleniach oraz wpłat gotówkowych. Wysokość wkładu wniesionego w formie wynagrodzeń musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego. Dla udokumentowania wkładu prywatnego w postaci wynagrodzeń wypłacanych swoim pracownikom przedsiębiorstwo T. przedkłada Wnioskodawcy oświadczenie określone w wytycznych do PO KL.

W kwestii podatku VAT, zgodnie z zapisami zawartymi w wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na podstawie których została sporządzona umowa o dofinansowanie, wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług. Zgodnie ze złożonym oświadczeniem, stanowiącym załącznik do umowy, Wnioskodawca potwierdził, że realizując projekt finansowany ze środków EFS w ramach PO KL nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające jego odzyskanie. Zgodnie z umową oraz wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca musi prowadzić wydzieloną ewidencję księgową kosztów realizacji projektu, otrzymanych zaliczek, obrotów na rachunku oraz pozostałych przychodów operacyjnych równych kosztom kwalifikowanym.

Powyższe dofinansowanie nie jest związane z dostawą lub świadczeniem usług i nie stanowi dopłaty do ceny konkretnego świadczenia (szkolenia).

Z uzupełnienia wniosku z dnia 6 sierpnia 2012r. wynika, że na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO KL - nr umowy z dnia 20 stycznia 2012 roku, zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy jako Instytucją Pośredniczącą II stopnia, Wnioskodawca zawarł umowę na realizację projektu pn.: „..." z firmą T. S.A. oraz Przedsiębiorstwem E. Sp. z o.o. w T. (umowa z dnia 5 kwietnia 2012r.), na podstawie której Spółka zobowiązała się na rzecz Uczestników Projektu (tj. T. S.A. oraz P. Sp. z o.o. w T.), będących beneficjentami pomocy udzielanej przez Projektodawcę (Wnioskodawcę), do zarządzania projektem, w szczególności zorganizowania i zrealizowania szkoleń objętych programem szkoleń (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu i wytycznymi PO KL).

Do obowiązków Wnioskodawcy, jako podmiotu zarządzającego projektem pn.: „...” przede wszystkim należy prawidłowa realizacja umowy o dofinansowanie, w tym min.: realizacja projektu zgodnie z budżetem i przyjętym harmonogramem, organizowanie, koordynowanie, monitorowanie i nadzorowanie prawidłowego jego przebiegu, prowadzenie biura projektu, bieżące rozliczanie poniesionych w ramach projektu wydatków, a także osiągnięcie założonych wskaźników projektowych.

Wnioskodawca jednocześnie wyjaśnia, że zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń dla uczestników projektu pn.: „...” w zakresie zapewnienia kadry dydaktycznej, zaplecza techniczno-organizacyjnego szkoleń, przygotowania materiałów szkoleniowych i informacyjnych, prowadzenia dokumentacji szkoleniowej oraz usług cateringowych, zleca podmiotom zewnętrznym (podwykonawcom), którzy posiadają uprawnienia, niezbędną wiedzę oraz doświadczenie i kwalifikacje w zakresie świadczenia poszczególnych usług.

Usługi szkoleniowe świadczone w ramach realizowanego projektu pn.: „...” Wnioskodawca przeprowadza jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Szkolenia, które Wnioskodawca realizuje na rzecz przedsiębiorstw: T. S.A. oraz P. Sp. z o.o., mają na celu wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników i są usługami kształcenia zawodowego w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Jak wynika z treści art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać m.in. niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, która zobowiązana jest do prowadzenia rejestru odpowiedniego typu szkół i placówek. Wnioskodawca jest zarejestrowany w ewidencji prowadzonej przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z póz . zm.) - Zaświadczenie z dnia 9 czerwca 2000r. oraz Aneks nr 1 z dnia 7 maja 2012r. do Zaświadczenia z dnia 9 czerwca 2000r.

Wkład gotówkowy przedsiębiorstwa T. S.A. częściowo stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę. Pozostała część jest pokrywana z dotacji UE oraz w postaci wkładu w wynagrodzeniach osób biorących udział w szkoleniach.

Procentowy udział wkładu gotówkowego w cenie usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest na dzień dzisiejszy niemożliwy do określenia. Wynika to z zasad udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zgodnie z którymi 40% wkład prywatny jaki zobowiązany są wnieść podmioty na rzecz których realizowany jest projekt będzie w maksymalnie 60% pokrywany w postaci wynagrodzeń. Pozostałe minimum 40% będzie wnoszone w gotówce. Wysokości tych kwot są uzależnione od poziomu wynagrodzeń konkretnych uczestników projektu w odniesieniu do kosztów szkolenia w jakim bierze udział dana osoba.

Na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie projektu) z dnia 20 stycznia 2012r., Wnioskodawca jako Beneficjent przyznanego dofinansowania, zobowiązany jest środki finansowe związane z projektem pn.: „...” wykorzystać wyłącznie na pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z jego realizacją, co wynika także z wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.

Spółka, z tytułu realizacji ww. projektu, nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów, które zostały w projekcie poniesione na warunkach określonych w umowie.

W ramach projektu pn. „...” są wykonywane tylko i wyłącznie te szkolenia, które zostały opisane i zaakceptowane we wniosku aplikacyjnym o dofinansowanie ww. projektu i wynikają z potrzeb i planów szkoleniowych przedsiębiorcy oraz mają związek ze stylem zarządzania T. oraz przedmiotem jego działalności. Działania podejmowane w projekcie obejmują: zarządzanie projektem.

Wszystkie realizowane usługi szkoleniowe Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie w zakresie kształcenia i wychowania tj. ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ww. ustawy o systemie oświaty, system ten obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, że osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przeze jednostkę samorządu terytorialnego obowiązana do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają m.in. kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wkład prywatny w postaci wpłat gotówkowych dokonywanych przez Spółkę T. na rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 o VAT? Jeśli tak, to czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany wkład własny w postaci wpłat gotówkowych dokonywanych przez T. na wydzielony rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a udokumentowanie tego wkładu powinno następować w drodze wystawienia faktury VAT.

Od 1 stycznia 2011r., na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwolnione z podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i usług ściśle z tymi usługami związana.

Wnioskodawca uważa, że zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ma dla Spółki zastosowanie w oparciu o zaświadczenie o wpisie do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta, gdzie została ona wpisana na postawie art. 82 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Dodatkowo w dniu 7 maja 2012r. został sporządzony aneks nr 1 do zaświadczenia z dnia 9 czerwca 2000r. wprowadzający zapis w brzemieniu: „G. S.A. Ośrodek W. w K. jest placówką kształcenia ustawicznego wymienioną w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)”.

W związku z powyższym usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu pn.: „...” mieszczą się w zakresie działalności szkoleniowej, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty i mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako osoba prawna w 2000 roku założył niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego i otrzymał zaświadczenie o wpisie ww. placówki do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta pod nazwą G. S.A. Ośrodek W. w K.

Wnioskodawca złożył w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (zwanej dalej PO KL) projekt na realizację szkoleń dla T. S.A. (zwanej dalej T.) pod nazwą: „...”. Zadania związane z realizacją projektu dedykowane są trzem zakładom ciepłowniczym: Przedsiębiorstwo E. D. G. S.A. (D), P. S.A. (K), P. Sp. z o. o. (T) pozostające w zależności T. S.A. oraz ich pracownikom.

Celem projektu jest rozwój zawodowy dla 614 pracowników trzech zakładów ciepłowniczych grupy T. oraz dostosowanie kwalifikacji i umiejętności pracowników umożliwiający wzrost konkurencyjności na regionalnym rynku.

Działania podejmowane w projekcie przez Wnioskodawcę obejmują zarządzanie projektem i realizację szkoleń.

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2012r. do 31 grudnia 2013r.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) dofinansowanie na realizację tego projektu stanowi nie więcej niż 60% całkowitych wydatków projektu na sfinansowanie kosztów realizacji tego projektu tj. w łącznej kwocie nieprzekraczającej 2.246.020,20 zł, w tym:

  1. 1.909.117.17 zł - płatność ze środków europejskich (85%),
  2. 336.903,03 zł - dotacja celowa z budżetu krajowego (15%).

Kwota wydatków kwalifikowanych (budżet projektu) wynosi 3.743.367,00 zł, w tym 2.246.020,20 zł dotacja oraz wkład własny T. - 1.497.346,80 zł. We wniosku o dofinansowanie dokonano podziału kwoty wkładu własnego na: 1.335.403,00 zł wkład (niepieniężny) w postaci wynagrodzeń wypłaconych przez T. swoim pracownikom za czas udziału w szkoleniach, które odbędą się w godzinach pracy oraz 161.943,80 zł stanowi wkład gotówkowy T. - czyli cenę sprzedaży (100%).

Zarówno dotacja jak i wkład gotówkowy służą na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę jako organizatora projektu w związku z jego realizacją.

Zatem wkład gotówkowy stanowi 6,73% kosztów - wydatków Wnioskodawcy. Wkład gotówkowy stanowi 4,33% budżetu całego projektu i 10,82% całego wkładu prywatnego przedsiębiorcy. Planowane dofinansowanie w omawianym projekcie wynosi 60%, a wkład prywatny przedsiębiorcy 40%. W trakcie realizacji projektu powyższe relacje mogą się zmienić, ale dofinansowanie nie może przekroczyć kwoty 2.246.020,20 zł oraz dofinansowanie nie może stanowić więcej niż 60% zrealizowanych wydatków kwalifikowanych.

Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków dotacji oraz wkładu prywatnego T. w postaci wynagrodzeń pracowników za czas udziału w szkoleniach oraz wpłat gotówkowych. Wysokość wkładu wniesionego w formie wynagrodzeń musi wynikać z dokumentacji księgowej podmiotu wypłacającego. Dla udokumentowania wkładu prywatnego w postaci wynagrodzeń wypłacanych swoim pracownikom przedsiębiorstwo T. przedkłada Wnioskodawcy oświadczenie określone w wytycznych do PO KL.

W związku z przestawionymi we wniosku okolicznościami sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy wkład prywatny w postaci wpłat gotówkowych dokonywanych przez Spółkę na rachunek bankowy Wnioskodawcy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 o VAT, jeśli tak, to czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści wniosku, poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji (ze środków UE oraz krajowych) Wnioskodawca otrzymuje również wkład gotówkowy od Spółki T. S.A. w związku z uczestnictwem pracowników grupy T. w szkoleniach. Jak wskazał Wnioskodawca, wkład gotówkowy T. stanowi cenę sprzedaży (100%).

Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT, zaś jego udokumentowanie winno nastąpić poprzez wystawienie faktury VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako osoba prawna w 2000 roku założył niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta pod nazwą G. S.A. Ośrodek W. w K. W dniu 7 maja 2012r. został sporządzony aneks nr 1 do ww. zaświadczenia wprowadzający dodatkowy zapis w brzemieniu: „G. S.A. Ośrodek W. w K. jest placówką kształcenia ustawicznego wymienioną w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)”.

Ośrodek W. nie jest jednostką odrębnie funkcjonującą jako odrębny podatnik - nie posiada odrębnego NIP. Jest to jednostka organizacyjna działająca w strukturze Wnioskodawcy i wszystkie czynności podejmowane przez nią są czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Jednocześnie jest to jednak niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego wpisana do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miasta (Prezydenta).

Usługi szkoleniowe świadczone w ramach realizowanego projektu pn.: „...” Wnioskodawca przeprowadza jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Szkolenia, które Wnioskodawca realizuje na rzecz przedsiębiorstw: T. S.A. oraz P. Sp. z o.o., mają na celu wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników i są usługami kształcenia zawodowego w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w ramach realizowanego projektu pn.: „...”, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zatem wkład własny przedsiębiorcy w formie gotówkowej będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj