Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-15/13/LG
z 16 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012r. (data wpływu 9 stycznia 2012r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 kwietnia 2013r. (data wpływu 8 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości uznania sprzedaży kliszy i wykrojników (narzędzi) za dostawę krajową i opodatkowania tej sprzedaży stawką 23% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości uznania sprzedaży kliszy i wykrojników (narzędzi) za dostawę krajową i opodatkowania tej sprzedaży stawką 23%.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 marca 2013r. znak: IBPP4/443-15/13/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) jest producentem opakowań z tektury falistej. Opakowania są wytwarzane wyłącznie na indywidualne zlecenia klientów. Wśród odbiorców wyrobów Spółki są kontrahenci zarówno krajowi jak i zagraniczni (obszar Unii Europejskiej).

Proces produkcyjny można podzielić na dwa etapy:

  1. Prace przygotowawcze polegające na: przyjęciu zamówienia, uzgodnieniu ceny i szaty graficznej opakowania. Zasadniczym elementem tego etapu jest przygotowanie graficzne opakowania. Podczas tego procesu następuje: opracowanie projektu graficznego opakowania, uzgodnienie projektu z klientem. W oparciu o uzgodniony projekt graficzny opakowania, do dostawcy krajowego wysyłane jest zamówienie na wykonanie klisz i wykrojników - dla każdego wzoru opakowania i dla każdego klienta przygotowywane są one indywidualnie. Narzędzia te pozostają w Spółce nie są wysyłane do klienta wraz z towarem. W procesie produkcji opakowania klisze i wykrojniki zużywają się nierównomiernie, przez co nie można ich przypisać do kosztów realizacji konkretnego zamówienia. Często klient ponawia zamówienie, wobec czego narzędzia te, o ile nie uległy zużyciu w procesie produkcji, wykorzystywane są do kolejnych zamówień tego samego wzoru.
  2. Produkcja opakowań - właściwa produkcja opakowań zgodnie z zamówieniem klienta a następnie transport wyrobu gotowego do miejsca wskazanego przez klienta.

Zgodnie z ustaleniami z poszczególnymi klientami koszt klisz i wykrojników (w części, w całości lub w kwocie przekraczającej 100% wartości kliszy lub wykrojnika) jest przenoszony na nabywcę opakowań na podstawie wystawianej przez Spółkę faktury ze stawką VAT 23%. Klisze, wykrojniki, mimo, iż ich koszt w części lub całości został pokryty przez klienta, poprzez wystawienie na niego faktury, pozostają w Spółce. Jednakże jeżeli klient ma takie życzenie narzędzia te - po zamknięciu zlecenia lub zakończeniu współpracy - są mu przekazywane. Jak do tej pory, taka sytuacja - w przypadku odbiorców zagranicznych - nie miała miejsca.

Ponadto w piśmie z dnia 3 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

Wykonanie klisz i wykrojników, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca zleca firmom zewnętrznym i traktuje jako dostawę towarów, których zakup jest udokumentowany wystawionymi przez firmy zewnętrzne fakturami VAT na Wnioskodawcę, a więc pierwszym nabywcą tych narzędzi jest Wnioskodawca. Firmy zewnętrzne, o których mowa powyżej są zarówno kontrahentami krajowymi jak i z terytorium Unii Europejskiej. Dopiero później – w oparciu o ustalenia z poszczególnymi klientami - koszt klisz i wykrojników (w części, w całości lub w kwocie przekraczającej 100% wartości kliszy lub wykrojnika) jest przenoszony na nabywcę opakowań na podstawie wystawianej przez Wnioskodawcę faktury ze stawką VAT 23%.

W przypadku, gdy koszt narzędzi jest fakturowany na klienta w całości lub w kwocie przekraczającej 100% wartości kliszy lub wykrojnika wówczas z momentem wystawienia faktury sprzedaży dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel.

W przypadku natomiast, gdy wystawiona faktura nie pokrywa w całości kosztów narzędzi, pozostała niezafakturowana część kosztów jest rozliczana w różnym okresie czasu, w odpowiednim wolumenie i cenie produktu. Wówczas dopiero w momencie rozliczenia całości niezafakturowanej części kosztów dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel. W przypadku natomiast, gdy nie dojdzie do całkowitego rozliczenia kosztów narzędzi (np. zostanie zerwana współpraca z klientem) wówczas nigdy nie dojdzie do przeniesienia na klienta prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na fakturze dla odbiorcy zagranicznego (będącego podatnikiem zarejestrowanym dla podatku od towarów i usług w innym kraju niż Polska), w której ujmowany jest koszt klisz i wykrojników Spółka może stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23% traktując tą sprzedaż jako dostawę krajową?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy fakturowaniu kosztu klisz i wykrojników na odbiorcę zagranicznego należy traktować tą sprzedaż jako krajową dostawę, gdyż na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W omawianym przypadku, przedmiot niniejszego wniosku, czyli klisze i wykrojniki, w momencie dostawy znajdują się w siedzibie Spółki, która jest na terenie Polski. Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu wyżej wymienionym podatkiem podlega miedzy innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT przy sprzedaży na terytorium kraju, towarów jakim są klisze i wykrojniki stosuje się stawkę podatku w wysokości 23%.

W związku z czym Spółka przy fakturowaniu kosztów tych narzędzi stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Stanowisko takie jest również reprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: interpretacja indywidualna z 2 września 2009r. sygn. IBPP3/443-469/09/KO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r. (zmiany wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2013r. poz. 35), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r., wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przy czym stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r. (zmiany wprowadzone ww. ustawą z dnia 7 grudnia 2012r.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Z powyższych przepisów wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu ww. warunków, podlega opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT.

Zatem aby daną transakcję opodatkować stawką 0% w pierwszej kolejności należy ustalić czy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (dalej WDT), o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 106 ust.1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosowanie do powyższego, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonywane są przez podatnika. Stosownie zaś do art. 106 ust.1 co do zasady sprzedaż winna być dokumentowana fakturą.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca produkuje na zlecenia klientów z kraju oraz z terytorium Unii Europejskiej opakowania z tektury falistej. Proces produkcyjny opakowań zaczyna się (po przyjęciu zamówienia, uzgodnieniu ceny i szaty graficznej) od przygotowania graficznego opakowania. W oparciu o uzgodniony projekt graficzny opakowania, do dostawcy krajowego wysyłane jest zamówienie na wykonanie klisz i wykrojników - dla każdego wzoru opakowania i dla każdego klienta przygotowywane są one indywidualnie. Narzędzia te pozostają u Wnioskodawcy i nie są wysyłane do klienta wraz z towarem (wyprodukowanymi opakowaniami). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w procesie produkcji opakowań narzędzia te zużywają się nierównomiernie i w związku z tym nie można ich przypisać do konkretnego zamówienia. Wnioskodawca kosztami wykonanych narzędzi obciąża nabywcę opakowań na podstawie wystawionej faktury VAT z zastosowaniem stawki 23%. W przypadku, gdy koszt narzędzi jest fakturowany na klienta w całości lub w kwocie przekraczającej 100% wartości kliszy lub wykrojnika wówczas z momentem wystawienia faktury sprzedaży dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel. Natomiast w sytuacji, gdy wystawiona faktura nie pokrywa w całości kosztów narzędzi, pozostała niezafakturowana część kosztów jest rozliczana w różnym okresie czasu, w odpowiednim wolumenie i cenie produktu. Wówczas dopiero w momencie rozliczenia całości niezafakturowanej części kosztów dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel. W przypadku natomiast, gdy nie dojdzie do całkowitego rozliczenia kosztów narzędzi (np. zostanie zerwana współpraca z klientem) wówczas nigdy nie dojdzie do przeniesienia na klienta prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przystępując zatem do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy się zastanowić czy w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym. Świadczenie takie zostało zdefiniowane przez Trybunał Sprawiedliwość Unii Europejskiej w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-49/96), Trybunał stwierdził, że „W celu ustalenia, dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu art. 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT”. Trybunał wskazał, że „pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas, gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.”

W przedmiotowej sprawie nie dochodzi do przemieszczenia narzędzi (kliszy i wykrojników) z kraju do innego państwa członkowskiego.

Ponadto zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym będącym przedmiotem wniosku wykonanych narzędzi nie można przyporządkować do jednej konkretnej dostawy wyprodukowanych opakowań z użyciem konkretnego narzędzia. W takiej sytuacji zdaniem tut. organu nie sposób uznać, iż mamy do czynienia z bezpośrednim związkiem pomiędzy dostawą danego narzędzia, a dostawą konkretnej partii opakowań w stosunku do której można by uznać, że dostawa narzędzi ma charakter pomocniczy bądź uzupełniający w stosunku do dostawy zasadniczej.

Rozszerzenie metodologii w zakresie badania świadczeń kompleksowych dostarcza orzeczenie Trybunału w sprawie C – 224/11 w którym zauważa się, że sposoby fakturowania i taryfikacji mogą dostarczać wskazówek w odniesieniu do jednolitego charakteru świadczenia. Zatem oddzielne fakturowanie, jak również odrębna taryfikacja świadczeń przemawiają za istnieniem niezależnych świadczeń, jednakże nie przybierają przy tym rozstrzygającego znaczenia.

W przedmiotowej sprawie występują dwie odrębne czynności, tj. wykonanie kliszy i wykrojników oraz produkcja na tych narzędziach opakowań. Mamy do czynienia również z odrębnym fakturowaniem dostawy towarów (wyprodukowanych opakowań oraz kliszy i wykrojników). Przy czym musi dojść do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, aby doszło do dostawy towarów. Ponadto jeśli dojdzie do przemieszczenia wyprodukowanych opakowań na terytorium kraju lub poza jego granice, znajdzie zastosowanie stawka właściwa dla danej transakcji sprzedaży ( w przypadkach gdy dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Zatem mamy tutaj odrębną taryfikację każdej z dostaw.

W kontekście powyższego należy zauważyć, że zarówno od strony materialnej, brak powiązania dostawy narzędzi z konkretną dostawą, jak i od strony formalnej, odrębne fakturowanie i taryfikacja, przedmiotowe dostawy nie sposób uznać za jedną transakcję kompleksową.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie wystąpią dwie odrębne transakcje, tj. wykonanie kliszy i wykrojników oraz sprzedaż wyprodukowanych opakowań. Tym samym mamy tutaj dwa oddzielne zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym rodzącym obowiązek podatkowy na gruncie tego podatku. W konsekwencji dla dostawy narzędzi (w przypadkach, w których dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzani towarem jak właściciel) jako odrębnej sprzedaży należy ustalić odrębną podstawę i stawkę opodatkowania. Jednocześnie ponieważ w sprawie nie dochodzi do przemieszczenia narzędzi (kliszy i wykrojników, które pozostają u Wnioskodawcy) do innego państwa członkowskiego nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

Dla rozstrzygnięcia kwestii miejsca opodatkowania dostawy narzędzi należy przeanalizować poniższe przepisy.

Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei, na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - jest miejsce, w którym towary znajdują się momencie dostawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, iż w rozpatrywanym przypadku dochodzi do dostawy towarów (poza sytuacją, w której nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, a więc do dostawy towarów na terytorium kraju.

Tym samym dostawa ta winna być opodatkowana jak dostawa krajowa.

Tym samym zatem w sytuacjach w których dojdzie do czynności dostawy narzędzi należy ją traktować jako sprzedaż krajową opodatkowaną stawką podstawową w wysokości 23%.

Stosownie do powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania dostawy narzędzi za dostawę krajową i opodatkowania stawką w wysokości 23% dostawy towaru – kliszy i wykrojników należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj