Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-138/13-2/KC
z 13 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2013 r. (data wpływu 21.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości rozliczenia podatku z tytułu importu z zastosowaniem procedury uproszczonej w kwartalnej deklaracji – jest prawidłowe.
  • terminu przedstawienia organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczenia podatku z tytułu importu z zastosowaniem procedury uproszczonej w kwartalnej deklaracji oraz terminu przedstawienia organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca chciałby zastosować w odprawie celnej w imporcie procedurę uproszczoną zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik rozlicza podatek według deklaracji VAT-7K. W ww. artykule niejednoznacznie opisano przypadek podatnika opłacającego kwartalnie podatek VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Podatnik może zastosować w/w procedurę zachowując formę deklaracji VAT-7K?
  2. Jeśli tak to w jakim okresie ma składać organowi celnemu odpowiednie dokumenty (art. 33a ust. 6)?
  3. Kiedy Podatnik ma odprowadzać podatek należny z tytułu importu towaru?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1. Podatnik uważa, że może zastosować uproszczoną procedurę celną, składają deklaracje kwartalne.


Ad. 2. Odpowiednie dokumenty winien składać 4 miesiące po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.


Ad. 3. Podatek należy Podatnik winien odprowadzać kwartalnie zgodnie z deklaracją VAT-7K.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości rozliczenia podatku z tytułu importu z zastosowaniem procedury uproszczonej w kwartalnej deklaracji oraz za nieprawidłowe w zakresie terminu przedstawienia organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. import towarów na terytorium kraju.


Z kolei w art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


W kwestii importu towarów należy przywołać również art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca podaje, iż jest podatnikiem podatku VAT, który składa kwartalne deklaracje podatkowe VAT-7K. Chciałby zastosować w odprawie celnej w imporcie procedurę uproszczoną zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług, jednak w artykule tym niejednoznacznie opisano przypadek podatnika opłacającego kwartalnie podatek VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy może zastosować uproszczoną procedurę celną, składają deklaracje kwartalne a jeśli tak to w jakim okresie ma składać organowi celnemu odpowiednie dokumenty oraz kiedy ma odprowadzać podatek należny z tytułu importu towaru.


W myśl art. 33 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 16, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.


Zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.


Stosownie do art. 33a ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

  1. przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

    1. zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,
    2. potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.


Z kolei zgodnie z brzmieniem art. 33a ust. 5 ustawy w przypadku gdy objęcie towaru procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia wymienionego w ust. 1, jest dokonywane przez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych, uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikowi, na rzecz którego jest składane zgłoszenie celne. Przepisy ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.

Podatnik jest obowiązany do przedstawienia organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów (33a ust. 6 ustawy). W przypadku gdy podatnik, w terminie, o którym mowa w ust. 6, nie przedstawił dokumentów, o których mowa w tym przepisie, traci prawo do rozliczenia podatku na zasadach określonych w ust. 1, w odniesieniu do kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów, którą miał rozliczyć w deklaracji podatkowej. Podatnik jest obowiązany do zapłaty organowi celnemu kwoty podatku wraz z odsetkami (art. 33a ust. 7 ustawy).


Przywołane przepisy pozwalają na zastosowanie mechanizmu rozliczania podatku od importu towarów w ramach deklaracji podatkowej tylko w razie łącznego spełnienia określonych w ustawie warunków. Warunki te można podzielić na następujące grupy:

  • po pierwsze - są one związane z dopełnieniem określonych formalności celnych (dokonywanie importu towarów w ramach określonej procedury celnej);
  • po drugie - są one związane z dokonaniem zawiadomienia o zamiarze rozliczania podatku od importu towarów w ramach deklaracji podatkowej;
  • po trzecie - są one związane z koniecznością przedstawienia pewnych dokumentów organowi celnemu, przed którym dokonywane są formalności związane z importem towarów.

Uznać należy, że rozliczenie w ten sposób podatku należnego od importu towarów możliwe jest zarówno w odniesieniu do podatników składających deklaracje miesięczne, jak i podatników składających deklaracje kwartalne. Przepis nie zawiera bowiem żadnych ograniczeń w tym względzie. Zawarte w ust. 1 zastrzeżenie "w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy" odnosi się do procedury uproszczonej, a nie do terminów rozliczania podatku należnego.

Przepisy cyt. powyżej art. 33a ustawy umożliwiają Wnioskodawcy, który dokonywać będzie importu towarów, w określonych warunkach rozliczenie podatku należnego od importu towarów w ramach deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od importu. W tym przypadku Wnioskodawca nie ma obowiązku wpłacania podatku od importu towarów na rachunek urzędu celnego. Podatek należny rozlicza w ramach deklaracji podatkowej VAT-7K a podatek należny jest składnikiem sumy podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym.


Na podstawie art. 19 ust. 7 ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem(…).


Zgodnie z art. 4 pkt 9 Rozporządzenia Rady (EWG) NR 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, długiem celnym w przywozie jest nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności przywozowych.



Długu celnego dotyczą przepisy art. 189 w.k.c., a samego powstania długu celnego - art. 201 i kolejne w.k.c. Zgodnie z tymi przepisami dług celny powstaje:

  1. w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, w sytuacjach gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku:
    1. dopuszczenia do wolnego obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym,
    2. objęcia takiego towaru procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności przywozowych;
  2. z chwilą nielegalnego wprowadzenia towaru, w sytuacjach gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku:
    1. nielegalnego wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty towaru podlegającego należnościom przywozowym,
    2. nielegalnego wprowadzenia na pozostałą część obszaru celnego Wspólnoty towaru podlegającego należnościom przywozowym i umieszczonego w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym;
  3. z chwilą usunięcia towaru spod dozoru celnego, w sytuacji gdy dług celny powstaje w wyniku usunięcia spod dozoru celnego towaru podlegającego należnościom przywozowym;
  4. w chwili zaprzestania spełniania obowiązku, którego niewykonanie powoduje powstanie długu celnego, bądź w chwili objęcia towaru odpowiednią procedurą, jeżeli zostało później stwierdzone, że nie dopełniono jednego z warunków wymaganych do objęcia towaru tą procedurą bądź do zastosowania obniżonych lub zerowych stawek należności przywozowych, ze względu na jego przeznaczenie, w przypadkach gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku:
    1. niewykonania jednego z obowiązków wynikających z czasowego składowania towaru podlegającego należnościom przywozowym lub ze stosowania procedury celnej, którą towar ten został objęty,
    2. niedopełnienia jednego z warunków wymaganych do objęcia towaru procedurą lub do zastosowania obniżonych bądź zerowych stawek należności przywozowych ze względu na przeznaczenie towaru;
  5. w chwili, gdy towar zostaje zużyty, lub w chwili, kiedy zostaje po raz pierwszy użyty na warunkach innych niż te, które zostały przewidziane w odpowiednich przepisach, w przypadku gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku zużycia lub użycia towaru podlegającego należnościom przywozowym, w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, na warunkach innych niż przewidziane w tych przepisach.


Odwołanie się przez ustawodawcę do pojęć prawa celnego oraz powiązanie powstania obowiązku podatkowego z tytułu VAT z chwilą powstania długu celnego służy przede wszystkim ujednoliceniu i uproszczeniu procedur związanych z pobieraniem opłat z tytułu importu.

Wnioskodawca, jako podatnik rozliczający się kwartalnie i korzystający jednocześnie z procedury uproszczonej, przewidzianej przepisami celnymi, winien wykazać podatek należny z tytułu importu towarów w tej deklaracji kwartalnej, która składana jest za okres, kiedy ten dług celny powstał.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.


W kwestii terminu, w jakim Wnioskodawca winien przedstawić urzędowi celnemu dokumenty potwierdzające rozliczenie podatku należnego z tytułu importu w deklaracji, należy wziąć pod uwagę treść ust. 1 art. 33a ustawy, gdzie stwierdza się, iż podatnik może rozliczyć kwotę podatku z tytułu importu w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Z powyższego wynika, iż możliwość rozliczenia podatku z tytułu importu towarów w deklaracji okresowej dotyczy samego faktu a nie okresu, za który rozliczenie to powinno nastąpić. Oznacza to, że wyznaczony przez ust. 6 art. 33a ustawy okres 4 miesięcy koresponduje z ust. 1 tego artykułu w tym sensie, że podatnik, zarówno ten rozliczający się miesięcznie, jak i ten rozliczający się kwartalnie, powinien w ciągu nie dłuższym niż 4 miesiące od dnia powstania obowiązku podatkowego w imporcie towarów rozliczyć podatek należny w związku z obowiązkiem wynikającym z art. 33a ust. 1 ustawy. Tym samym, Wnioskodawca nie składa organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu import towarów w ciągu 4 miesięcy po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy w imporcie, lecz w ciągu 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowego importu towarów.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Podsumowując, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może zastosować uproszczoną procedurę celną, składając kwartalne deklaracje podatkowe VAT-7K, odpowiednie dokumenty potwierdzające rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów złożyć powinien organowi celnemu w okresie 4 miesięcy od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, natomiast podatek należny z tytułu importu towaru wykaże w deklaracji podatkowej VAT-7K składanej za kwartał, w którym powstał dług celny, tj. obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj