Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1220/12-2/KT
z 8 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2012 r. (data wpływu 10.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia praw i obowiązków z umowy przedwstępnej w związku z zawarciem umowy cesji oraz momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia praw i obowiązków z umowy przedwstępnej w związku z zawarciem umowy cesji oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność głównie w branży nieruchomościowej. Wnioskodawca jest stroną umowy (dalej: „Umowa”) zawartej z firmą K. SPV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (obecna nazwa – P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - dalej jako: „Zbywca”), która przewiduje, między innymi, prawo Wnioskodawcy do zakupu od Zbywcy niżej opisanej i zdefiniowanej Nieruchomości za cenę wstępnie ustaloną w Umowie.

Zbywca jest użytkownikiem wieczystym następujących działek gruntu: (i) działek gruntu nr 63, 47/10, 41/18, o powierzchni 941 m², dla których Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr X.1; (ii) działek gruntu nr 47/4, 47/8, 47/19, o powierzchni 758 m², dla których Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW; (iii) działki gruntu nr 46 położonej w W, o powierzchni 35 m², dla której Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr XXX. Łączna powierzchnia wszystkich wyżej wskazanych działek wynosi 1.734 m² (wszystkie działki dalej łącznie zwane: „Grunt”).

Zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę wydanym przez Prezydenta Miasta z dnia 25 września 2008 r., zmienionym następnie decyzją nr 338/Ś/2010 z dnia 11 czerwca 2010 r. wydaną przez Prezydenta Miasta oraz decyzją z dnia 20 lipca 2012 r. wydaną przez Prezydenta Miasta, na Gruncie realizowane są obecnie roboty budowlane związane z przebudową, rozbudową i nadbudową znajdujących się na Gruncie budynków, na cele biurowe z garażem podziemnym według zatwierdzonego projektu budowlanego. W rezultacie powyższych prac budowlanych, na Gruncie powstaną budynki o powierzchni najmu ok. 6.800 m², przeznaczone głównie na cele biurowe, a częściowo także, między innymi, na cele gastronomiczne i handlowe („Budynek”). Budynek powstanie w wyniku kompletnej przebudowy i rozbudowy budynków, które istniały na Gruncie.

Wartość nakładów poniesionych na ulepszenie istniejących budynków przekroczy 30% wartości początkowej. Zbywca odlicza oraz uzyskuje zwrot podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dla celów prowadzonych prac budowlanych związanych z Budynkiem.

Po zakończeniu budowy Budynku oraz wynajęciu najemcom całości lub części powierzchni Budynku, Zbywca zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego Gruntu wraz z posadowionym na nim Budynkiem (dalej łącznie: „Nieruchomość”).

Korzystając z postanowień Umowy zawartej ze Zbywcą, Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Zbywcą umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna”) po cenie ustalonej w Umowie. Umowa Przedwstępna zawierać będzie klauzulę zezwalającą Wnioskodawcy na cesję praw i obowiązków na inny podmiot. Zgodnie z założeniami transakcji, w momencie zawierania Umowy Przedwstępnej Wnioskodawca nie będzie dokonywał płatności na rzecz Zbywcy na poczet ceny za Nieruchomość.

Wnioskodawca zamierza scedować swoje prawa i obowiązki wynikające z Umowy Przedwstępnej na spółkę I. GmbH (dalej: „Nabywca”) działającą na rachunek niemieckiego funduszu Inwestycyjnego I..

Należy wyjaśnić, że Nabywca jest osobą prawną z siedzibą w Niemczech. Działalność Nabywcy obejmuje tworzenie różnego rodzaju funduszy inwestycyjnych, zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, jak również ich reprezentowanie. Jednym z funduszy utworzonych i zarządzanych przez Nabywcę jest specjalny nieruchomościowy fundusz inwestycyjny w Niemczech o nazwie I.(dalej: „Fundusz”). Fundusz inwestuje na polskim rynku nieruchomości poprzez bezpośrednie nabywanie nieruchomości położonych w Polsce. Fundusz może również nabywać udziały w spółkach nieruchomościowych. Fundusz nie ma samodzielnej osobowości prawnej, gdyż jest to fundusz inwestycyjny typu umownego. Dlatego też, aktywa Funduszu są formalnie własnością Nabywcy, lecz utrzymywane są one oddzielnie i zarządzane na rachunek inwestorów Funduszu.

Z uwagi na powyższe, bezpośrednio po zawarciu Umowy Przedwstępnej ze Zbywcą, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Nabywcą przedwstępną umowę cesji praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej (dalej: „Przedwstępna Umowa Cesji”). Na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji, Wnioskodawca zobowiąże się do scedowania na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, a Nabywca zobowiąże się do zaakceptowania takiej cesji. Przedwstępna Umowa Cesji będzie określała wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy od Nabywcy z tytułu cesji Umowy Przedwstępnej. W związku z zawarciem Przedwstępnej Umowy Cesji, Nabywca zapłaci na rzecz Wnioskodawcy określoną zaliczkę lub zadatek na poczet wynagrodzenia za cesję Umowy Przedwstępnej.

Po spełnieniu określonych warunków ustalonych przez strony, Wnioskodawca zawrze z Nabywcą umowę cesji przenoszącą na Nabywcę prawa i obowiązki z Umowy Przedwstępnej (dalej: „Umowa Cesji”). Z tego tytułu Nabywca zapłaci Wnioskodawcy ustalone wynagrodzenie za przedmiotową cesję, z uwzględnieniem zaliczki/zadatku zapłaconego przy zawarciu Przedwstępnej Umowy Cesji.

Zgodnie z założeniami, po zawarciu Umowy Cesji, Nabywca, działając na podstawie Umowy Przedwstępnej, zakupi Nieruchomość od Zbywcy. W konsekwencji tej transakcji, Nabywca wstąpi, jako nowy wynajmujący, w istniejące stosunki najmu i będzie kontynuował działalność polegającą na wynajmie powierzchni Budynku na rzecz najemców.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Nabywca, są zarejestrowani, jako czynni podatnicy VAT w Polsce.


Wnioskodawca zaznacza, iż Nabywca wystąpi z analogicznym wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczącą sposobu opodatkowania podatkiem VAT wyżej opisanej transakcji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT?
  2. Czy przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy?
  3. Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku wynikającego z zawarcia Przedwstępnej Umowy Cesji skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego w tej części z chwilą otrzymania zaliczki lub zadatku?
  4. Czy obowiązek podatkowy wynikający z zawarcia Umowy Cesji powstanie z chwilą wystawienia faktury przez Wnioskodawcę, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wykonania usługi rozumianej jako dzień przejścia na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1)


Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) Ustawy VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega, między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez odpłatną dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod pojęciem „towarów”, dla celów podatku VAT, rozumie się z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 7 Ustawy VAT).

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy, praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej nie można uznać za towary. Dlatego też, cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu Ustawy VAT.


Przez świadczenie usług rozumie się z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze wyżej powołany przepis, w opinii Wnioskodawcy, planowana cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy, która podlegać będzie opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, celem ustawodawcy było opodatkowanie możliwie jak najszerszego zakresu czynności. Dlatego też, jeżeli dana czynność dokonywana za wynagrodzeniem przez przedsiębiorcę w ramach działalności gospodarczej nie stanowi dostawy towarów, to powinna ona zostać uznana za świadczenie usług dla celów VAT. Zasada ta jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem VAT wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Powyższa konkluzja znajduje również potwierdzenie w stanowisku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, według którego zasadniczo każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem w ramach działalności gospodarczej jest traktowana jako odpłatne świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu VAT, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej. Pod pojęciem „świadczenie” należy przy tym rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie

Biorąc pod uwagę, iż w przypadku cesji praw i obowiązków na podstawie Umowy Cesji Nabywca uzyska możliwość zakupu Nieruchomości od Zbywcy na ustalonych warunkach, Nabywca powinien być uznany za beneficjenta świadczenia dokonywanego przez Wnioskodawcę. Z tytułu przedmiotowego świadczenia Nabywca zapłaci Wnioskodawcy określone wynagrodzenie na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji oraz Umowy Cesji.

Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej transakcji wystąpią wszystkie elementy konieczne do stwierdzenia, iż transakcja ta będzie stanowić odpłatne świadczenie usługi, a mianowicie usługodawca (tj. Wnioskodawca), usługobiorca (tj. Nabywca), świadczenie polegające na przeniesieniu praw i obowiązków oraz wynagrodzenie płacone przez Nabywcę do Wnioskodawcy z tytułu przedmiotowego świadczenia.

Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę podlegające opodatkowaniu podstawową stawką VAT.


Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie również w interpretacjach podatkowych oraz orzecznictwie sądowym dotyczącym analogicznych transakcji, czego przykładem jest:

  1. Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14.01.2008 r. (1401/PV-IV/4407/12- 10/2007/MK), w którym stwierdzono między innymi: „W stanie faktycznym wskazanym we wniosku Spółka odpłatnie przenosi ogół praw i obowiązków wynikających z zawartej wcześniej umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu. Zatem, z jednej strony podmiot, na rzecz którego dokonuje się cesji, ma możliwość dochodzenia roszczeń wynikających z umowy przedwstępnej, a z drugiej strony Spółka otrzymuje konkretną wartość materialną w postaci świadczenia pieniężnego Tym samym, istnieje beneficjent świadczenia, występuje element odpłatności świadczonej usługi oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdza, iż odpłatne przeniesienie praw i obowiązków wynikających z zawartych z deweloperami umów przedwstępnych sprzedaży lokali na rzecz innych podmiotów jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem według stawek określonych w art. 41 ww. ustawy.”
  2. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.07.2008 r. (nr IP-PP2-443-725/08- 2/PW), w którym Dyrektor w pełni potwierdził stanowisko podatnika, iż cesja umowy (najmu, dzierżawy, umowy przedwstępnej zakupu nieruchomości) będzie stanowić usługę opodatkowaną VAT według stawki podstawowej.
  3. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 09.04.2009 r. (sygn. III SA/Wa 154/09) stwierdzający, iż przeniesienie praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości w zamian za wynagrodzenie stanowi usługę objętą hipotezą art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1) Ustawy VAT.

Wyżej powołane stanowisko organów podatkowych oraz orzecznictwa w pełni potwierdza przedstawione stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wyświadczy usługę na rzecz Nabywcy, opodatkowaną stawką podstawową VAT.


Ad. 2)


W opinii Wnioskodawcy, przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy.

Jak wynika z wyżej przedstawionej analizy, planowana cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej powinna być, zdaniem Wnioskodawcy, uznana za odpłatne świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy. Dlatego też, usługodawcą w tej transakcji będzie Wnioskodawca, a nie Nabywca. W konsekwencji, w przedmiotowej transakcji jedynym podatnikiem zobowiązanym do rozpoznania obowiązku w podatku VAT będzie Wnioskodawca.

Z uwagi na fakt, iż cesja dotyczyć będzie przeniesienia zarówno praw jak i obowiązków z Umowy Przedwstępnej i że usługodawcą w tej transakcji będzie Wnioskodawca, Nabywca nie może zostać uznany za podmiot świadczący usługę na rzecz Wnioskodawcy w postaci nabycia wierzytelności z Umowy Przedwstępnej (tj. prawa do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości na warunkach ustalonych w Umowie Przedwstępnej). W szczególności, w żaden sposób nie byłoby uprawnione twierdzenie, że Nabywca świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę ściągania długów, w rozumieniu art. 43 ust 15 Ustawy VAT. Istotą omawianej cesji praw i obowiązków nie jest bowiem jakiekolwiek ściąganie długów przez Nabywcę, a wyłącznie przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków związanych z zawartą Umową Przedwstępną. Nabycie tych praw i obowiązków umożliwi Nabywcy zakup Nieruchomości od Zbywcy na warunkach ustalonych między Zbywcą i Wnioskodawcą. W żadnym wypadku nie może być zatem w takiej sytuacji mowy o jakiejkolwiek usłudze ściągania długów świadczonej przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy

Powyższa konkluzja znajduje także potwierdzenie w wyżej powołanej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.07.2008 r. (nr IP-PP2-443-725/08-2/PW), który stwierdził między innymi, iż „Organ pierwszej instancji prawidłowo ocenił przedstawiony stan faktyczny we wniosku i prawidłowo uznał, że cesja praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej dokonana za odpłatnością na inny podmiot nie stanowi obrotu wierzytelnością, lecz jest świadczeniem usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek określonych w art. 41 ustawy o tym podatku.”


Ad. 3)


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku wynikającego z zawarcia Przedwstępnej Umowy Cesji skutkować będzie powstaniem obowiązku podatkowego w tej części z chwilą otrzymania zaliczki lub zadatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Art. 19 ust. 11 Ustawy VAT stanowi z kolei, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zgodnie z założeniami transakcji, wskutek zawarcia Przedwstępnej Umowy Cesji, Nabywca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy określonej zaliczki lub zadatku na poczet wynagrodzenia za cesję praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, którego pełna kwota będzie należna do zapłaty na postawie Umowy Cesji. Mając to na uwadze, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę przedmiotowego zadatku lub zaliczki, z chwilą otrzymania tych kwot po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki lub zadatku.


Ad. 4)


Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy wynikający z zawarcia Umowy Cesji powstanie z chwilą wystawienia faktury przez Wnioskodawcę, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wykonania usługi rozumianej jako dzień przejścia na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej.

Zgodnie z art. 19 ust. 4 Ustawy VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Powyższy przepis będzie miał zastosowanie w odniesieniu do cesji praw i obowiązków dokonanej w wyniku zawarcia Umowy Cesji między Wnioskodawcą i Nabywcą. W konsekwencji, obowiązek podatkowy po stronie Wnioskodawcy powstanie z chwilą wystawienia faktury na Nabywcę, nie później jednak niż w siódmym dniu od dnia wykonania usługi. W opinii Wnioskodawcy, wykonaniem usługi w omawianym przypadku będzie dzień przejścia na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zatem, aby ocenić czy cesja praw i obowiązków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należy ustalić, czy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usługi.


Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Niewątpliwie cesja praw i obowiązków nie mieści się w powyższej definicji, pozostaje więc rozpatrzyć, czy zbycie praw i obowiązków stanowi świadczenie usługi.


Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. w związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Umowa cesji praw i obowiązków wypełnia znamiona określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym stanowi świadczenie usług w rozumieniu tej ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca - spółka prowadząca działalność głównie w branży nieruchomości – jest stroną Umowy zawartej z inna spółką z o.o. (Zbywca), która przewiduje prawo Wnioskodawcy do zakupu od Zbywcy nieruchomości (grunt wraz z posadowionymi na nim budynkami) za cenę wstępnie ustaloną w Umowie.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Zbywcą umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości po cenie ustalonej w Umowie. Umowa Przedwstępna zawierać będzie klauzulę zezwalającą Wnioskodawcy na cesję praw i obowiązków na inny podmiot. Zgodnie z założeniami transakcji, w momencie zawierania Umowy Przedwstępnej Wnioskodawca nie będzie dokonywał płatności na rzecz Zbywcy na poczet ceny za Nieruchomość.

Wnioskodawca zamierza scedować swoje prawa i obowiązki wynikające z Umowy Przedwstępnej na trzecią spółkę (Nabywca) działającą na rachunek niemieckiego funduszu inwestycyjnego. Nabywca jest osobą prawną z siedzibą w Niemczech.

Bezpośrednio po zawarciu Umowy Przedwstępnej ze Zbywcą, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Nabywcą przedwstępną umowę cesji praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej. Na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji, Wnioskodawca zobowiąże się do scedowania na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, a Nabywca zobowiąże się do zaakceptowania takiej cesji. Przedwstępna Umowa Cesji będzie określała wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy od Nabywcy z tytułu cesji Umowy Przedwstępnej. W związku z zawarciem Przedwstępnej Umowy Cesji, Nabywca zapłaci na rzecz Wnioskodawcy określoną zaliczkę lub zadatek na poczet wynagrodzenia za cesję Umowy Przedwstępnej.

Po spełnieniu określonych warunków ustalonych przez strony, Wnioskodawca zawrze z Nabywcą umowę cesji przenoszącą na Nabywcę prawa i obowiązki z Umowy Przedwstępnej. Z tego tytułu Nabywca zapłaci Wnioskodawcy ustalone wynagrodzenie za przedmiotową cesję, z uwzględnieniem zaliczki/zadatku zapłaconego przy zawarciu Przedwstępnej Umowy Cesji.

Zgodnie z założeniami, po zawarciu Umowy Cesji, Nabywca, działając na podstawie Umowy Przedwstępnej, zakupi Nieruchomość od Zbywcy.


Zarówno Wnioskodawca, jak i Nabywca, są zarejestrowani, jako czynni podatnicy VAT w Polsce.


Z przedstawionych okoliczności wynika więc, iż przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej przez Wnioskodawcę (cedanta) na rzecz innego podmiotu (Nabywcy) będzie świadczeniem, za które Wnioskodawca otrzyma ustalone wynagrodzenie (świadczenie pieniężne). Pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą zaistnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca podejmie bowiem określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei Nabywca stanie się niewątpliwie beneficjentem tej czynności – będzie bezpośrednim jej konsumentem, odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy. Jednocześnie, czynność ta (przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji) nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zatem, przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy, które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podstawową w wysokości 23%.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z kolei, w myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi (art. 19 ust. 5).

Ponadto, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ustawodawca przewidział również szczególne przypadki dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, jednak w przedmiotowej sprawie nie maja one zastosowania.

Zatem, odnosząc powołane przepisy do opisanego zdarzenia przyszłego należy uznać, że obowiązek podatkowy z tytułu zawarcia przez Wnioskodawcę odpłatnej umowy cesji powstanie – zgodnie z ww. art. 19 ust. 4 ustawy - z chwilą wystawienia faktury dla Nabywcy, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi, tj. dnia przejścia praw i obowiązków, będących przedmiotem cesji, na Nabywcę.

Natomiast, stosownie do cyt. art. 19 ust. 11 ustawy, w stosunku do otrzymanej – przed wykonaniem usługi - przez Wnioskodawcę zaliczki (zadatku) na poczet wynagrodzenia należnego od Nabywcy za cesję, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w tej części.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj