Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-126/13/AŻ
z 2 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 30 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty rodzinnej otrzymywanej z Belgii:

  • w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku zapłaconego w Belgii - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty rodzinnej otrzymywanej z Belgii.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 22 marca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-126/13/AŻ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 28 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada dwa obywatelstwa: polskie i belgijskie. W Polsce nie osiąga żadnych dochodów. Jedynym dochodem Wnioskodawczyni jest renta rodzinna po zmarłym mężu, obywatelu Belgii. Renta wypłacana jest przez instytucje belgijskie (cywilną i państwową) i wpływa na konto w belgijskim banku.

W dniu 01 września 2012 r. Wnioskodawczyni przeniosła do Polski swoje miejsce zamieszkania i od tego miesiąca odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od dochodu zagranicznego.

W okresie od 01 stycznia 2012 r. do 30 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni mieszkała we Francji, gdzie podlegała obowiązkowi podatkowemu zgodnie z umową pomiędzy Belgią a Francją.

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne Wnioskodawczyni płaci kwartalnie w Belgii. W Polsce Wnioskodawczyni jest ubezpieczona w pełnym zakresie przez NFZ w oparciu o dokument przekazany przez kasę chorych w Belgii, która pokrywa wszystkie koszty leczenia Wnioskodawczyni poniesione w Polsce.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, iż jej mąż był Belgiem i pracował jako zawodowy wojskowy.

Renta rodzinna wypłacana jest Wnioskodawczyni przez dwa urzędy belgijskie:

  • przez instytucję cywilną (wskazaną w treści wniosku) Wnioskodawczyni rozumie „Państwowe Biuro Emerytur”, które wypłaca jej rentę rodzinną z tytułu pracy zawodowej męża, którą wykonywał zanim został zawodowym wojskowym,
  • z kolei przez instytucję państwową (również wskazaną w treści wniosku) Wnioskodawczyni rozumie „Serwis emerytur sektora publicznego – wojskowe renty rodzinne”, który za pośrednictwem Skarbu Państwa wypłaca Wnioskodawczyni rentę rodzinną z tytułu pracy męża jako zawodowego wojskowego.

Wnioskodawczyni wskazała, iż jej mąż nie zawierał żadnych umów ubezpieczeniowych z prywatnymi instytucjami.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała również, iż składkę na ubezpieczenie zdrowotne płaci z własnych środków. Jest to składka obowiązkowa do wybranej przez Wnioskodawczynię kasy chorych. Na podstawie ubezpieczenia w Belgii Wnioskodawczyni została ubezpieczona przez NFZ na terenie Polski. Składka ta nie podlega odliczeniu od dochodu ani od podatku w Belgii i w żaden sposób nie zostaje zwrócona Wnioskodawczyni.

Dochód Wnioskodawczyni jest nadal opodatkowany w Belgii, jednakże ze względu na jego niski poziom podatek wyniósł zero EURO.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w Polsce Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek dochodowy od dochodu belgijskiego uzyskanego w okresie 4 miesięcy, tj. od 01 września 2012 r. do 31 grudnia 2012 r. czy za cały 2012 r.?
  2. Ze względu na niski poziom dochodu wg skali belgijskiej Wnioskodawczyni płaci tzw. podatek u źródła (bardzo niski ok. 150 zł), czy ten podatek Wnioskodawczyni może odliczyć, jeżeli w Polsce nie ma żadnych dochodów?
  3. Czy Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu belgijskiego składkę na ubezpieczenie zdrowotne? Jeżeli tak, to w jaki sposób i w którym PIT?

Ad. 1

Wnioskodawczyni uważa, iż opodatkowaniu w Polsce podlega wyłącznie dochód belgijski uzyskany w okresie od 01 września 2012 r. do 31 grudnia 2012 r., jako dochód uzyskany przez nią po zmianie rezydencji podatkowej w ciągu roku, a dochód za okres od 01 stycznia 2012 r. do 31 sierpnia 2012 r. podlega rozliczeniu we Francji.

Ad. 2

Wnioskodawczyni uważa, że może odliczyć cały podatek dochodowy zapłacony w Belgii.

Ad. 3

Wnioskodawczyni uważa, że może odliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconą w Belgii od dochodu belgijskiego wykazanego w zeznaniu rocznym w Polsce w PIT-36.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm. oraz 03 kwietnia 2012 r. tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a powołanej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a powołanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy w przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni (obywatelka Polski i Belgii) – która w dniu 01 września 2012 r. przeniosła swoje miejsce zamieszkania do Polski - otrzymuje z Belgii rentę rodzinną po zmarłym mężu. W przedmiotowej sprawie znajdą zatem zastosowanie regulacje konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139).

Zgodnie z art. 18 ww. Konwencji z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania.

Z kolei w myśl art. 19 ust. 1 ww. Konwencji:

  1. Wynagrodzenia inne niż renty i emerytury, wypłacane przez Umawiające się Państwo lub jeden z jego organów lokalnych osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub tego organu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Jednakże takie wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba otrzymująca wynagrodzenie ma miejsce zamieszkania w tym drugim Państwie, i która:

i.jest obywatelem tego Państwa, lub

ii.nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Stosownie do treści art. 19 ust. 2 ww. Konwencji:

  1. Renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. Konwencji części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymuje po zmarłym mężu (obywatelu Belgii) rentę rodzinną.

Renta rodzinna wypłacana jest Wnioskodawczyni przez dwa urzędy belgijskie:

  • przez instytucję cywilną, tj. „Państwowe Biuro Emerytur”, które wypłaca jej rentę rodzinną z tytułu pracy zawodowej męża, którą wykonywał zanim został zawodowym wojskowym oraz
  • przez instytucję państwową, tj. „Serwis emerytur sektora publicznego – wojskowe renty rodzinne”, który za pośrednictwem Skarbu Państwa wypłaca Wnioskodawczyni rentę rodzinną z tytułu pracy męża jako zawodowego wojskowego.

Należy zauważyć, iż art. 18 Konwencji dotyczy opodatkowania emerytur i innych podobnych świadczeń wypłacanych danej osobie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej. Skoro zatem Wnioskodawczyni otrzymuje rentę po zmarłym mężu – a zatem nie w związku z wykonywaną przez siebie uprzednio pracą najemną – nie znajdzie do Niej zastosowania art. 18 Konwencji. Wobec powyższego – ta część otrzymywanej przez Nią renty rodzinnej – która wypłacana jest przez instytucję cywilną, w związku z pracą zawodową męża, którą wykonywał zanim został zawodowym wojskowym podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 21 Konwencji.

Z kolei ta cześć renty, którą Wnioskodawczyni otrzymuje z tytułu pracy męża jako zawodowego wojskowego za pośrednictwem instytucji państwowej podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. b) Konwencji.

Skoro zatem Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i jak wskazuje od dnia 01 września 2012 r. przeniosła do Polski swoje miejsce zamieszkania, to na mocy powołanych przepisów Konwencji (art. 19 ust. 2 lit. b) oraz art. 21) otrzymywana przez nią renta rodzinna – po zmianie rezydencji a więc od 01 września 2012 r. podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast tut. Organ nie jest z kolei uprawniony do wskazania, w którym kraju Wnioskodawczyni winna dokonać rozliczenia przedmiotowego dochodu osiągniętego za okres od 01 stycznia 2012 r. do 30 sierpnia 2012 r., a zatem w okresie, kiedy nie miała miejsca zamieszkania w Polsce. Z wniosku wynika, ze Wnioskodawczyni była w tym okresie rezydentem Francji i otrzymywała rentę z Belgii. Tut. Organ interpretacyjny nie jest upoważniony do interpretacji umów zawartych pomiędzy Francją i Belgią. Może jedynie stwierdzić, że wobec braku w tym okresie rezydencji w Polsce i osiągania renty z Belgii na Wnioskodawczyni za okres od 01 stycznia 2012 r. do 31 sierpnia 2012 r. nie ciąży obowiązek podatkowy z tytułu otrzymywanej w tym okresie renty z Belgii.

Nie można się z kolei zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawczyni, w którym stwierdza, iż może odliczyć cały podatek zapłacony w Belgii. Z powołanych wyżej przepisów umowy polsko-belgijskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania wynika, iż dochód Wnioskodawczyni uzyskany z tytułu renty rodzinnej – od dnia 01 września 2012 r. a zatem od dnia zmiany rezydencji podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem w zeznaniu podatkowym za 2012 r. Wnioskodawczyni winna wykazać dochód uzyskany z tego tytułu (od dnia 01 września 2012 r.) oraz obliczyć od niego podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. wg obowiązującej skali podatkowej.

Zapłaconego w Belgii podatku Wnioskodawczyni nie może odliczać w zeznaniu podatkowym, gdyż jak wynika z przepisów Konwencji mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie– w związku z otrzymywanym przez Wnioskodawczynię świadczeniem z tytuły renty rodzinnej - nie powinno dochodzić do podwójnego opodatkowania - od momentu zmiany miejsca zamieszkania przez Wnioskodawczynię dochód z tego tytułu winien podlegać opodatkowaniu tylko w Polsce. Postanowienia umowy dotyczące metod zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu stosowane są jedynie wówczas, gdy zgodnie z jej uregulowaniami dany dochód podlega opodatkowaniu w obu państwach, a w sytuacji Wnioskodawczyni zgodnie z umową polsko-belgijską renta podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące odliczenia podatku zapłaconego w Belgii należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie możliwości odliczenia przez Wnioskodawczynię składek na ubezpieczenie zdrowotne wskazać należy, iż zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę: składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z ust. 4 art. 27b ww. ustawy obniżenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się, pod warunkiem że:

  1. nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
  2. składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a;
  3. istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, iż składkę na ubezpieczenie zdrowotne płaci z własnych środków. Jest to składka obowiązkowa do wybranej kasy chorych. Składka nie podlega odliczeniu od dochodu ani od podatku w Belgii i w żaden sposób nie zostaje zwrócona Wnioskodawczyni.

Jeżeli zatem podstawą wymiaru składki nie jest dochód zwolniony na podstawie umowy polsko-belgijskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania to w składanym zeznaniu rocznym Wnioskodawczyni ma prawo, na podstawie art. 27b ust. 4 pkt 2 w związku z art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do odliczenia od podatku dochodowego składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych Belgii. Przy czym jak wyżej wskazano kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki. W tym miejscu zaznaczyć należy, że renta po mężu nie jest dochodem zwolnionym w świetle umowy polsko-belgijskiej.

W tej części zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj