Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-894/10-5/SM
z 1 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-894/10-5/SM
Data
2010.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania
miejsce wykonywania czynności
miejsce wykonywania działalności
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
Miejsce świadczenia wykonywanych czynności.



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2010 r. (data wpływu 13.09.2010 r.), uzupełnionego w dniu 07.10.2010 r. oraz w dniu 19.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-894/10-2/SM z dnia 27.09.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania transakcji. Wniosek został uzupełniony (w zakresie odpisu z KRS i prawidłowych podpisów) w dniu 07.10.2010 r. oraz w dniu 19.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-894/10-2/SM z dnia 27.09.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, na rzecz podmiotu gospodarczego z siedzibą w Holandii wykonał usługę doradztwa w zakresie sprzedaży przedsiębiorstwa. Formą prawną podmiotu jest odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka holenderska przedstawiła wypis z rejestru handlowego prowadzonego przez Holenderską Izbę Handlową, potwierdzający jej rejestrację jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Transakcja była związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą prowadzoną przez partnera holenderskiego.

Spółka holenderska świadczy usługi finansowe i holdingowe (hol.: holding en financiering) na potrzeby których zakupuje usługi prawne i doradcze. Odpowiednikiem tej działalności wg polskiej klasyfikacji działalności będzie opisana w PKD 64.20 - działalność holdingów finansowych, obejmująca: „działalność spółek holdingowych, które poprzez posiadanie odpowiednich udziałów (akcji) w innych spółkach (spółkach zależnych) zapewniają sobie nad nimi kontrolę, z wyłączeniem zarządzania nimi”. W praktyce działalność Spółki skupia się na organizowaniu finansowania potrzebnego do zakupu udziałów i akcji. W przypadku transakcji będącej przedmiotem niniejszego zapytania Spółka była kredytobiorcą kredytów przeznaczonych na zakup udziałów w przedsiębiorstwie.

Według informacji uzyskanych przez Wnioskodawcę od Spółki, zgodnie z prawem holenderskim nie ma ona obowiązku rejestracji dla celów podatku VAT. W związku z powyższym Spółka nie posiada nr VAT ani VAT-UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo określił Holandię jako miejsce opodatkowania transakcji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) wprowadza szczególną definicję podatnika, którą stosuje się dla celów ustalenia miejsca opodatkowania usług. Zgodnie z tą definicją podatnikami są:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osoby prawne niebędące podatnikiem na podstawie lit. a), które są zidentyfikowane do celów podatku lub podatku od wartości dodanej,
  3. podatnicy, którzy prowadzą również działalność lub dokonują transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 są uznawani za podatników w odniesieniu do wszystkich świadczonych na ich rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, o ile usługa ta jest przeznaczona na cele związane z działalnością gospodarczą (wnioskując a contrario do wyłączenia usług przeznaczonych na cele osobiste wynikającego z art. 28b ust. 4). Spółka holenderska jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowana we właściwym rejestrze spółek i działająca w obszarze usług holdingów finansowych jest niewątpliwie podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą. Miejscem siedziby Spółki, zgodnie z wypisem z rejestru handlowego, jest Holandia. Spółka nie wskazała żadnego innego stałego miejsca prowadzenia działalności, w szczególności jako miejsca, dla którego wykonywana jest usługa.

Z rodzaju działalności Spółki i bezpośrednio z nią związanego charakteru usługi świadczonej przez Wnioskodawcę wynika wprost, że nie jest to usługa świadczona na cele osobiste podatnika, jego pracowników lub udziałowców - co zgodnie z art. 28b ust. 4 stanowiłoby przesłankę dla określenia miejsca świadczenia usługi jak dla podmiotu niebędącego podatnikiem.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i analizy przepisów Rozdziału 3 ustawy o VAT transakcja przeprowadzona przez Wnioskodawcę spełnia wszelkie wymogi dla uznania jej za usługę wykonaną na rzecz podatnika posiadającego siedzibę w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej i dla celów prowadzonej przez ten podmiot działalności gospodarczej, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu siedziby usługobiorcy, czyli w Holandii. Wnioskodawca powinien zatem w wystawionej dla kontrahenta fakturze wykazać usługę nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Dla ustalenia miejsca świadczenia usług usługodawca nie ma obowiązku badania, czy kontrahent z innego państwa UE jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ponieważ warunek taki nie został zawarty w definicji podatnika stosowanej dla celów ustalenia miejsca świadczenia usługi, o ile podatnik ten prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą. Wymóg taki został natomiast wyraźnie określony dla uznania za podatnika osoby prawnej niebędącej podatnikiem z racji prowadzenia działalności gospodarczej. Już sam fakt istnienia takiego rozróżnienia w ustawie (definicja podatnika z art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy w porównaniu z definicją z art. 28a pkt 1 lit. b) wskazuje na to, że czynnikiem konstytuującym podatnika jest w pierwszej kolejności samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Definicja podatnika została wprowadzona w związku z zawarciem w ustawie dwóch podstawowych reguł odnoszących się do miejsca świadczenia, dla zastosowania których istotne jest to, czy usługa świadczona jest dla przedsiębiorcy, czy też dla konsumenta. Pojęcie podatnika zdefiniowane w ww. art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy obejmuje nie tylko podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustawie o podatku od towarów i usług, czyli podatników podatku od towarów i usług określonych w art. 15 tej ustawy, lecz również podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w innych systemach prawnych, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach. Należy zauważyć, że w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podmiotem zobowiązanym do opodatkowania transakcji (dostawy towarów lub świadczenia usług) w zaistniałej sytuacji jest nie tylko czynny podatnik rozliczający ten podatek, ale dotyczy to także podatników, wykonujących np. wyłącznie czynności zwolnione od podatku (o czym przesądza ww. art. 28a pkt 2 ustawy), a także podatników zwolnionych podmiotowo od tego podatku (art. 113 ust. 13 ustawy).

Takie same rozwiązania zawarte są w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. U UE L z 2006 r. nr 347, str. 1 ze zm.). Z uregulowań dotyczących miejsca świadczenia usług wynika, że podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 2 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług (art. 43 pkt 1 Dyrektywy). Podobnie, w myśl art. 283 ust. 1 lit. c) Dyrektywy (Procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw) nie obejmuje dostaw towarów i świadczenia usług przez podatnika niemającego siedziby w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że Wnioskodawca wykonał usługę doradztwa w zakresie sprzedaży przedsiębiorstwa na rzecz podmiotu gospodarczego z siedzibą w Holandii. Formą prawną podmiotu jest odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka holenderska przedstawiła wypis z rejestru handlowego prowadzonego przez Holenderską Izbę Handlową, potwierdzający jej rejestrację jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Transakcja była związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą prowadzoną przez partnera holenderskiego. Według informacji uzyskanych przez Wnioskodawcę od Spółki, zgodnie z prawem holenderskim nie ma ona obowiązku rejestracji dla celów podatku VAT. W związku z powyższym Spółka nie posiada nr VAT ani VAT-UE.

Z uwagi zatem na fakt, że podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca świadczył usługi, prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Holandii, wypełnia on definicję podatnika, o której mowa w ww. art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy. Miejsce świadczenia (będącym zarazem miejscem opodatkowania) tej usługi nie będzie zatem terytorium naszego kraju, a miejsce, gdzie siedzibę posiada kontrahent Wnioskodawcy, tj. Holandia.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj