Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-300/12-4/ISN
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania ruchomymi i nieruchomymi składnikami majątku produkcyjnego oraz udostępniania ich na rzecz spółki będącej komandytariuszem Zainteresowanego na podstawie umowy dzierżawy. Siedzibą działalności gospodarczej Spółki jest terytorium Polski.

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie w miejscu siedziby działalności gospodarczej inwestycji polegającej na zakupie nowej linii produkcyjnej. Nowa inwestycja obejmuje budowę budynku, w którym będzie znajdowała się linia oraz zakup i instalację z próbnym uruchomieniem nowej linii.

Inwestycja będzie składała się głównie z następujących elementów:

  1. Projekt wstępny polegający na przygotowaniu założeń techniczno-ekonomicznych dla inwestycji. Projekt ten będzie obejmował:
    1. Specyfikację maszyn linii produkcyjnej,
    2. Rozmieszczenie maszyn w nowym budynku,
    3. Przygotowanie oferty na linię technologiczną,
    4. Przygotowanie danych do decyzji środowiskowej,
    5. Analiza możliwości technologicznych i technicznych innych linii jako źródła półproduktu dla nowej linii.

    Usługa wykonania projektu wstępnego będzie świadczona przez spółkę posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Danii i nieposiadającą siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

  2. Projekt budowlany, przeniesienie i wymiana instalacji, usługi budowlane mające na celu wzniesienie nowego budynku, w którym zostanie umieszczona linia produkcyjna. Ta część inwestycji będzie w większości udokumentowana fakturami wystawionymi przez kontrahentów posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

  3. Dostawę maszyn stanowiących części składowe linii produkcyjnej wraz z ich montażem, kosztami transportu oraz wszelkimi usługami inżynierów niezbędnymi do uruchomienia nowej linii produkcyjnej. Maszyny, podobnie jak projekt wstępny, zostaną dostarczone przez spółkę z siedzibą w Danii – z Polski lub innych krajów Unii Europejskiej.

  4. Koszty dodatkowe, takie jak uczestnictwo w testach linii.

Środki trwałe będące przedmiotem inwestycji będą po jej zakończeniu dzierżawione komandytariuszowi.

Zainteresowany poinformował, że linia produkcyjna będąca przedmiotem zapytania po jej zamontowaniu nie będzie częścią składową nieruchomości w myśl art. 47 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 96 ze zm.). Linia będzie zamontowana w jednej nieruchomości, znajdującej się na terytorium kraju, (…). Linię będzie można zdemontować i przenieść w inne miejsce, gdzie może pełnić funkcję, do jakiej została stworzona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 26 września 2012 r.).

Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym usługa wykonania projektu wstępnego opisanego w pkt 1, stanowi dla Spółki import usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa wykonania projektu wstępnego inwestycji stanowi dla niego import usług opodatkowany stawką VAT 23%. W związku z powyższym, dostawca nie nalicza podatku od towarów i usług w stosunku do tej transakcji.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n. Miejsce świadczenia usługi wykonania projektu wstępnego inwestycji powinno, zdaniem Zainteresowanego, być określone w oparciu o cytowany powyżej opis, a zatem usługa ta podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby Spółki jako usługobiorcy, czyli w Polsce.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. W oparciu o przytoczony powyżej przepis Wnioskodawca, jako usługobiorca usługi wykonania projektu wstępnego inwestycji, świadczonej przez spółkę z siedzibą w Danii i nieposiadającą siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, jest podatnikiem w odniesieniu do tej usługi.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym powyżej przypadku usługodawca nie rozlicza podatku należnego.

Na mocy art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W związku z tym, że jak dowiedziono powyżej, w stosunku do usługi wykonania projektu wstępnego inwestycji Zainteresowany na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 jest podatnikiem, świadczenie to stanowi dla niego import usług. Transakcja ta podlega opodatkowaniu stawką VAT 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. l46a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zobowiązanym do rozpoznania obowiązku podatkowego (i uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego) jest Spółka jako nabywca. Dostawca nie nalicza podatku w związku z opisaną transakcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka nabywa/nabywać będzie od spółki duńskiej, usługę wykonania projektu wstępnego dla nowej inwestycji (linia produkcyjna).

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ww. transakcja stanowi/stanowić będzie świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy/zależeć będzie, czy dana usługa podlega/podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z analizy sprawy wynika, że Spółka spełnia definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W kontekście rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenie ma określenie rzeczy składowej nieruchomości. Jak zauważa się w doktrynie (M. Bednarek, Mienie, Zakamycze, Kraków 1997), dany przedmiot uzyskuje atrybut części składowej innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), jeżeli zostanie on połączony z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

  1. więź fizykalno-przestrzenna,
  2. więź funkcjonalna (gospodarcza), a połączenie będzie miało
  3. charakter trwały (nie dla przemijającego użytku)

przy czym przesłanki te musza być spełnione łącznie.

Wskutek takiego połączenia przedmiot połączony traci samodzielny byt w sensie fizycznym, gospodarczym i prawnym, stanowiąc z pozostałymi składnikami rzeczy jedną całość traktowaną w obrocie jako dobro samoistne (rzecz w znaczeniu techniczno-prawnym).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przez część składową nieruchomości należy rozumieć taką rzecz, której odłączenie od rzeczy nadrzędnej będzie powodowało zerwanie więzi fizykalno-przestrzennej i funkcjonalnej (gospodarczej), wynikiem czego będzie uszkodzenie lub istotne zmiany całości lub części składowej.

Wnioskodawca wskazał, że linia produkcyjna będąca przedmiotem zapytania po jej zamontowaniu nie będzie częścią składową nieruchomości w myśl art. 47 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 96 ze zm.). Linia będzie zamontowana w jednej nieruchomości, znajdującej się na terytorium kraju, (…). Linię będzie można zdemontować i przenieść w inne miejsce, gdzie może pełnić funkcję, do jakiej została stworzona.

W konsekwencji, miejsce świadczenia usługi wykonania projektu wstępnego dla nowej inwestycji (linii produkcyjnej), należy ustalić na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy.

Tym samym, miejscem świadczenia usługi świadczonej przez kontrahenta z siedzibą w Danii na rzecz Zainteresowanego, stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy, jest/będzie miejsce w którym usługobiorca posiada siedzibę, a zatem terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że spółka duńska świadcząca usługę wykonania projektu wstępnego dla ww. inwestycji, posiada siedzibę działalności gospodarczej w Danii i nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. podmiot, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą.

Jednakże podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

W świetle powyższych przepisów, przez import usług rozumie się zatem transakcje spełniające łącznie następujące warunki:

  • miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi – zgodnie z przepisami – jest terytorium Polski,
  • usługodawcą jest podatnik mający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Unii Europejskiej, czy też poza jej terytorium,
  • usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, bądź osoba fizyczna.

W świetle powyższego, nabycie przez Wnioskodawcę usługi wykonania projektu wstępnego dla inwestycji (linii produkcyjnej) od podmiotu duńskiego – podatnika nieposiadającego w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca działalności gospodarczej, stanowi/stanowić będzie dla Zainteresowanego import usługi, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju.

Reasumując, opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usługa wykonania projektu wstępnego dla linii produkcyjnej, stanowi/stanowić będzie dla Spółki import usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie importu usług. Natomiast stan faktyczny/zdarzenie przyszłe w zakresie dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca zostały rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2012 r. znak ILPP4/443 -300/12-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj