Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-216/07-2/PK
z 28 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-216/07-2/PK
Data
2007.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
media
odliczanie podatku naliczonego
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Istota interpretacji
VAT - w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji oraz czynności wykonywanych w ramach programu finansowanego z dotacji.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 roku (data wpływu 06 września 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji oraz czynności wykonywanych w ramach programu finansowanego z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2007 roku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji oraz czynności wykonywanych w ramach programu finansowanego z dotacji.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż

Spółka zamierza wystąpić o przyznanie dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) na udział w programie operacyjnym - program inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (dalej: program EQUAL). Spółka jest bowiem jednym z partnerów partnerstwa na rzecz rozwoju dla działania 3 „Media EQUAL” (dalej: partnerstwo). Realizacja przedmiotowego programu opierać się będzie na następujących umowach:

  • umowa o partnerstwie na rzecz rozwoju działania 3 „Media EQUAL” z dnia 01 sierpnia 2007 roku (dalej: umowa o partnerstwie)
  • umowa bilateralna partnerstwa na rzecz rozwoju „Media EQUAL” w ramach programu operacyjnego - program inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polska 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego na działanie 3 (dalej: umowa bilateralna)
  • umowa o dofinansowanie działania w ramach programu operacyjnego - program inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polska 2004-2006 (dalej: umowa o dofinansowanie)

Przyznane środki unijne będą wykorzystane na wykonywanie zadań działania 3 „Media EQUAL” w ramach tematu „Wspieranie zdolności przystosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii”. Projekt ten obejmuje działania zmierzające do propagowania i stworzenia na rynku polskim jak największej liczby miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu, a także testowania i popierania nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec zatrudnionych jak i poszukujących pracy.

W celu uzyskania dotacji Spółka zamierza zawrzeć umowę bilateralną z Wyższą Szkołą (dalej: administrator/lider), która pełni rolę przedstawiciela partnerstwa w procesie uzyskiwania dotacji ze środków unijnych.

Umowa bilateralna stanowi, iż przekazanie Spółce dotacji uzależnione będzie od spełnienia określonych warunków, którymi są:

  • przekazanie administratorowi/liderowi najpóźniej w dniu podpisania umowy bilateralnej oświadczenia o możliwości odzyskania podatku od towarów i usług lub braku takiej możliwości. W przypadku braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, podatek ten zostanie umieszczony w wydatkach kwalifikowanych działania 3 w ramach programu EQUAL. W przypadku możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług, podatek ten zostanie potraktowany jako koszt niekwalifikowany, tzn.: nie będzie podlegał refundacji
  • złożenie wniosku o płatność
  • uzyskanie akceptacji dokumentów potwierdzających dokonanie wydatków zgodnie z budżetem (faktur lub innych dokumentów finansowych). Akceptacji tej udziela fundacja (pełniąca funkcję krajowej struktury wsparcia; dalej: KSW), działająca w imieniu instytucji zarządzającej EQUAL.

Zgodnie z zasadami programu EQUAL, realizacja tego programu następuje poprzez utworzone w tym celu partnerstwa. Podstawą funkcjonowania partnerstwa, którego członkiem jest Spółka jest umowa o partnerstwie. Przedmiotowa umowa została zawarta w dniu 01 sierpnia 2007 roku. Umowa ta określa podział zadań dla każdego z partnerów oraz zasady współpracy partnerów z administratorem.

Jak wynika z § 4 ust. 2 pkt 9 umowy o partnerstwie, spółka odpowiedzialna będzie za wykonanie następujących zadań:

  • promocji projektu oraz partnerstwa Radiu oraz na stronie internetowej Radia
  • udziału w pracach zespołów przygotowujących rezultaty do upowszechniania prze media biorące udział w partnerstwie
  • udział w pracach grupy zarządzającej
  • patronacie medialnym konferencji międzynarodowej.

Następnie, po ich wykonaniu, Spółka zobowiązana będzie do zawarcia z administratorem umowy o nieodpłatne przeniesienie autorskich praw majątkowych do rezultatów powierzonych zadań w realizowanym wspólnie projekcie.

Zakres zadań i odpowiedzialności administratora, zgodnie z § 3 umowy o partnerstwie będzie obejmował m.in.:

  1. reprezentowanie partnerów przed instytucją zarządzającą EQUAL i krajową strukturą wsparcia,
  2. koordynowanie, monitorowanie i nadzorowanie prawidłowości działań partnerów przy realizacji zadań powierzonych partnerom,
  3. wsparcie partnerów w realizacji powierzonych zadań,
  4. zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu,
  5. przedkładanie wniosków o płatność do krajowej struktury wsparcia,
  6. opracowywanie i przedkładanie rocznego raportu o nieprawidłowościach związanych z realizacją projektu dla krajowej struktury wsparcia.

Administrator będzie również reprezentował partnerstwo wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w tym uprawniony będzie do zawarcia w ich imieniu i na rzecz partnerstwa, umowy o dofinansowanie z KSW (53 ust. 2 umowy o partnerstwie). Umowa o dofinansowanie stanowić będzie podstawę przekazania środków unijnych administratorowi przez instytucję zarządzającą w przypadku programu EQUAL funkcję instytucji zarządzającej pełni ministerstwo pracy i polityki społecznej, a w jego ramach departament zarządzania EFS. Środki finansowe stanowiące przedmiot dotacji w części finansowanej z budżetu UE (75%) zostaną przekazane przez KSW w imieniu instytucji zarządzającej. Pozostała część dotacji w wysokości 25% finansowana będzie ze środków budżetu państwa. Umowa o dofinansowanie określać będzie prawa i obowiązki stron związane z przekazaniem i wykorzystaniem przez partnerstwo środków finansowych na realizację działania 3 „Media EQUAL”. Dla potrzeb przedmiotowej umowy administrator/lider został wskazany jako beneficjent, jednak faktycznie są nimi wszyscy partnerzy, w tym także Spółka.

Dofinansowanie przekazywane będzie Spółce w transzach. Zgodnie z 7 ust. 112 umowy o dofinansowanie, pierwsza transza w wysokości 30% dofinansowania, przekazana będzie na rachunek administratora/lidera w terminie 21 dni od daty zaakceptowania przez KSW wniosku o płatność. Kolejne wypłaty środków mają następować nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Przekazanie środków przez administratora/lidera, m.in. Na rzecz spółki, nastąpi w terminie dalszych 14 dni ( 7 ust. 5 umowy bilateralnej).

W tak przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca wnosi o odpowiedź, na następujące pytania:

  • czy otrzymana dotacja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm)...
  • czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarowo i usług...
  • czy Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań programu dla którego została przyznana dotacja, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem przypadków wskazanych w ustawie, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje (tzw. dotacje przedmiotowe), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak na przykład dotacje na pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny. Takie dofinansowanie musi być jednak bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Nie podlegają jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług poprzez co nie wpływają na cenę dostarczanych towarów/świadczonych usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana, czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Dotacja, którą Spółka zamierza otrzymać w ramach programu EQUAL będzie stanowiła dofinansowanie na realizację określonych w umowie o partnerstwie zadań, a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny. Stąd też, zdaniem Spółki, nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, np.: w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie z dnia 18 grudnia 2006 roku (sygn. PP/443-17/06/AG), w piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 18 sierpnia 2005 roku (sygn. RO.XV/443/VAT-402/60/JB/055), w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 15 maja 2006 roku (sygn. 1435/PP1/443-28/06/ŁK.

Również Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej: ETS lub Trybunał) wielokrotnie wypowiadał się w zakresie warunków od spełnienia których uzależnione jest opodatkowanie VAT dotacji. I tak np. w orzeczeniu w sprawie C-184/00 Office de Produits Wallons Asbf przeciwko państwu belgijskiemu, Trybunał uznał, że sam fakt, iż dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług nie wystarczą by dotacja ta była opodatkowana. Konieczne jest bowiem by była ona wypłacana danemu podmiotowi bezpośrednio w celu umożliwienia mu dostarczenia określonych towarów lub świadczenia określonych usług. Spółka jednak w ramach programu EQUAL nie będzie świadczyła żadnych usług, a jedynie będzie realizowała wynikające z umowy na rzecz rozwoju powierzone jej zadania, m.in. przygotowanie i nagranie audycji promujących program oraz wyemitowanie zapowiedzi audycji i singli sponsorskich przy audycjach. Głównym bowiem celem programu EQUAL jest zwalczanie wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy w drodze współpracy partnerskiej. Cel ten może zostać osiągnięty m.in. poprzez przeprowadzenie szerokiej kampanii społecznej w środkach masowego przekazu, tak aby w najbardziej skuteczny sposób trafiły do odbiorcy, czyli całego społeczeństwa. Spółka będzie jednym z realizatorów tego celu. A zatem, skoro:

  • wykonywane przez Spółkę zadania nie są skierowane do określonego odbiorcy, tylko do grupy bliżej nie określonych podmiotów, czyli całego społeczeństwa, w konsekwencji - nie istnieje stosunek prawny pomiędzy spółką a odbiorcą (który nie jest zindywidualizowany),
  • Spółka za wykonanie powyższych zadań nie otrzyma wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów, uznać należy, iż Spółka nie będzie świadczyła usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd przyznana dotacja, jako niezwiązana z konkretną czynnością opodatkowaną (świadczeniem usług), nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania następnego Spółka zauważa, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarowo i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane za wynagrodzeniem.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia odpłatności (wynagrodzenia), które stanowi jeden z podstawowych warunków opodatkowania VAT czynności dostawy towarów lub świadczenia usług. Również na gruncie Dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr L 347 z 11 grudnia 2006 roku), a wcześniej VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr L 145 z 13 czerwca 1977 roku), nie zdefiniowano pojęcia odpłatności.

W związku z powyższym, w tym zakresie należy odwołać się orzecznictwa ETS, który w wydawanych wyrokach podjął się próby zdefiniowania przedmiotowego pojęcia (np. orzeczenie ETS w sprawie 102/86 pomiędzy Apple and Pear Development Council a Commissioneres of Customs Excise - Wielka Brytania; orzeczenie ETS w sprawie C-16/93 pomiędzy R.JA Tolmsa a Inspecteur der Omzetbeasting Leeuwarden).

Trybunał wielokrotnie w wydawanych wyrokach wyjaśniał, że aby można było mówić o odpłatności, pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem musi istnieć bezpośredni związek. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje natomiast wówczas, gdy z jednej strony mamy do czynienia z bezpośrednią i zindywidualizowaną korzyścią na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i gdy w konsekwencji jego wykonania świadczącemu usługę lub dostawcy towaru przysługuje wynagrodzenie z tego tytułu. Jednocześnie Trybunał wskazuje, iż dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Kolejnym i zarazem niezbędnym czynnikiem zaistnienia odpłatności jest, aby wynagrodzenie należne odbiorcy było wyrażalne w pieniądzu, tj. aby istniała realna możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Z orzecznictwa ETS, jak również z samej konstrukcji podatku VAT wynika, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w ramach którego występuje świadczący oraz odbiorca usługi jako dwa odrębne podmioty, łączy ich stosunek prawny na podstawie którego usługa zostanie wykonana, a nadto elementem finalnym, a jednocześnie niezbędnym za spełnione świadczenie, jest wynagrodzenie należne wykonawcy usługi.

W ramach programu EQUAL Spółka odpowiedzialna jest za wykonanie określonych zadań polegających na promocji i patronacie medialnym realizowanego projektu, jak i partnerstwa oraz na udziale w pracach poszczególnych zespołów tworzonych w ramach tego projektu. Następnie, po ich wykonaniu Spółka zobowiązana będzie, zgodnie z projektem umowy o partnerstwie, do przeniesienia praw autorskich do rezultatów powyższych działań na rzecz administratora. Za wykonanie powyższych czynności spółka nie otrzyma wynagrodzenia. Partnerzy bowiem realizując przydzielone im zadania nie będą świadczyć sobie nawzajem usługi lecz będą wypełniać zadania opisane umowie o partnerstwie rolą administratora będzie natomiast pośrednictwo w przepływie dotacji otrzymanej od instytucji zarządzającej programem EQUAL poprzez fundację, która za pośrednictwem administratora, przekazywała będzie Spółce i partnerstwu środki unijne.

Z tego też względu Spółka stoi na stanowisku, że podejmowane w ramach projektu działania nie są usługą i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Spółki przy wykonywaniu zadań w ramach programu EQUAL nie dochodzi do zobowiązania do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz określonej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. „zmierzanie” do osiągnięcia rezultatów, które stanowią pewną zgeneralizowaną ideę przejawiającą się we wdrożeniu programu EQUAL nie można uznać za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Spółka nie otrzymuje również wynagrodzenia, a wyłącznie zwrot kosztów w postaci dotacji z EFS.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 19 grudnia 2005 roku (sygn. I US II-43/122/05), w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z dnia 05 lipca 2006 roku (sygn. 1434/PV/443-99/06/ABS).

Zgodnie z zasadą numer 7 „VAT i inne podatki oraz opłaty” Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 roku zmieniającego Rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (zwane dalej: Rozporządzeniem), VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta końcowego lub indywidualnego odbiorcę pomocy w ramach programu pomocowego na podstawie artykułu 87 Traktatu lub pomocy przyznanej przez organy wyznaczone przez państwa członkowskie. Jednocześnie przedmiotowe Rozporządzenie wskazuje, iż podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów z zakresu podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Spółki otrzymanie środków finansowych z EFS dla realizacji zadań określonych w ramach programu EQUAL, nie będzie związane z prowadzoną przez spółkę działalnością opodatkowaną VAT. Do zadań Spółki będzie należała promocja projektu i partnerstwa, patronat medialny oraz udział w pracach zespołów i grupy zarządzającej w ramach realizacji programu. Spółka nie będzie więc wykonywała czynności, które w sposób bezpośredni czy pośredni związane byłyby z prowadzoną przez nią działalnością i nie będą one wykorzystywane do wykonywania przez spółkę czynności opodatkowanych. Podstawowy warunek umożliwiający podatnikom VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie będzie w tym przypadku spełniony. Zagadnienie prawa do odliczenia podatku VAT oraz kwestia istnienia związku pomiędzy zakupami, a czynnościami opodatkowanymi, wielokrotnie stanowiło przedmiot orzeczeń ETS. Sąd kierując się zasadą neutralności, uznając, że odliczenie podatku jest wynikającym z tej zasady prawem podatnika, a nie przywilejem, przyznał podatnikom VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług za każdym razem, kiedy są nabywane z zamiarem wykorzystania ich w związku z prowadzoną działalnością podlegająca opodatkowaniu VAT (np.: w wyroku w sprawie c-268/83 pomiędzy D.A. Rompelman i E.A. Rompelman a minister van financien; C-98/98 pomiędzy Commissioners of customs and excise a Midland bank plc).

Brak związku z prowadzoną działalnością podlegająca opodatkowaniu VAT stanowi przesłankę uniemożliwiającą ze skorzystania z prawa do odliczenia. W związku z powyższym zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do uznania nieodliczonego podatku VAT jako kwalifikowanego wydatku podlegającego zwrotowi, powiększającego kwotę dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj