Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1562/10/EJ
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1562/10/EJ
Data
2010.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
edukacja
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
sprzęt
sprzęt
uczelnie
uczelnie
urządzenie
urządzenie
wodociągi
wodociągi
wyposażenie
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Politechnikę projektu polegającego na utworzeniu modelu zarządzania systemem zaopatrzenia w wodę



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 22 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 25 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. „..”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub zwrotu tego podatku w związku z realizowanym projektem pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 25 listopada 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. „…” Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktur, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

Wspomniany projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie, ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m. in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Informacje dotyczące projektu:

  1. okres realizacji: 1 września 2010 do 30 marca 2013
  2. źródło dofinansowania:
    Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013
  3. Przedmiot projektu (opis) Przedmiotowy projekt jest zgodny z Osią Priorytetową 1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa – Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu i przyczyni się do:
    • wsparcia Wnioskodawcy w sprzęt i niezbędną infrastrukturę B+R do prowadzenia badań, a następnie wdrożenia na potrzeby innowacyjnych sektorów gospodarki wyników przeprowadzonych badań,
    • podniesienia konkurencyjności regionu poprzez zwiększenie potencjału badawczo-rozwojowego, pracującego na rzecz innowacyjnej gospodarki,
    • wzmocnienie współpracy sektora B+R z przedsiębiorcami,
    • nastąpi transfer nowoczesnych rozwiązań adresowanych do przedsiębiorców,
    • nastąpi komercjalizacja wiedzy.

    W ramach projektu planuje się opracowanie innowacyjnego modelowego systemu zarządzania siecią wodociągową o otwartej budowie modułowej, do bieżącej kontroli stanu pracy sieci i jakości dostarczanej wody, systemu bilingowego dostarczającego danych o użytkownikach do obliczeń hydraulicznych i sprzęgniętego z nim algorytmu optymalizacji wielokryterialnej rozwiązującego różne zadania związane z zarządzaniem siecią. Celem ogólnym projektu jest zwiększenie oferty jednostek sektora B+R na potrzeby gospodarki i zachęcenie przedsiębiorców do wykorzystania wyników prac B+R jako czynnika rozwoju przedsiębiorstw. Cele szczegółowe to zwiększenie potencjału badawczo-rozwojowego Politechniki, stworzenie innowacyjnego zaplecza laboratoryjnego pozwalającego na prowadzenie wieloletnich badań bezpośrednio na funkcjonującej sieci wodociągowej, rozwój systemu badań naukowych ukierunkowanych na wzrost gospodarczy regionu, wprowadzenie mechanizmów wykorzystania badań naukowych w przedsiębiorstwach, opracowanie modelowego, innowacyjnego systemu informatycznego zarządzania siecią wodociągową w małej gminie.
  4. Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu.
    W ramach projektu będzie zakupione dygestorium, łaźnie, spektrofotometr UV, wstrząsarka, ph-metry, tlenomierze, system do pomiaru BZT, mętnościomierz laboratoryjny, przenośne kalorymetry wielofunkcyjne, przepływomierze, hydranty, czujniki ciśnienia, przetworniki, czujniki do azotanów, czujniki do mętności, czujniki do tlenu, czujniki OWO, anteny GSM, meble laboratoryjne, komputery stacjonarne z monitorami LCD, notebook, mapa cyfrowa, oprogramowanie wraz z implementacją i kalibracją.
  5. Efekty projektu.
    Efektem projektu będzie utworzenie innowacyjnego modelu zarządzania systemem zaopatrzenia w wodę – laboratorium terenowe i stacjonarne Politechniki.
  6. Beneficjenci projektu, sposób i zasady wykorzystania efektów projektu.
    Bezpośrednimi beneficjentami projektu będzie kadra naukowo-badawcza Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim pracownicy Wydziału Mechanicznego – poprzez dostęp do laboratoriów mogących realizować prace na rzecz przedsiębiorców, potencjalnych nabywców innowacyjnych prac badawczo-rozwojowych, a także studenci tego Wydziału i uczelni. Beneficjentami końcowymi będą przedsiębiorcy, na których rzecz te badania i prace badawczo-rozwojowe będą realizowane, a ostatecznie społeczeństwo regionu oraz „Gospodarka regionu” poprzez stały dopływ wykwalifikowanych pracowników.Z efektów projektu będą korzystali pracownicy Wnioskodawcy, studenci oraz przedsiębiorcy. Wyniki badań będą prezentowane na seminariach, konferencjach, spotkaniach warsztatowych oraz będą udostępniane nieodpłatnie poprzez publikowanie w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych itp.Wnioskodawca wraz z partnerami: Instytutem Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk i Wodociągami i kanalizacją będą właścicielami efektów projektu.
  7. Projekt nie będzie generował przychodu.
  8. Sprzęt zakupiony w ramach projektu zgodnie z wytycznymi RPO przez okres realizacji projektu oraz przez 5 lat po zakończeniu realizacji projektu będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie nieodpłatnie na cele badawcze wspomagające współpracę z przemysłem z województwa.
  9. Efekty projektu w formie raportów z badań będą udostępnione nieodpłatnie osobom trzecim – wszystkim zainteresowanym podmiotom.
  10. Zakupy dokonywane w związku z realizacja projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy będą dokonywane z zamiarem wykorzystania do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  11. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 10 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że partnerstwo ma polegać na wspólnej realizacji projektu poprzez przekazanie pewnych zadań do realizacji Instytutowi, ze względu na fakt, że Instytut ma bardzo duże doświadczenie w realizacji tego typu projektów. Za zlecone zadania Politechnika wypłaci Instytutowi określone w projekcie kwoty. Jedynym beneficjentem projektu będzie Politechnika, Instytut jako bardziej doświadczony ma pomóc Wnioskodawcy stworzyć laboratorium dostarczając część sprzętu i oprogramowania. Instytut nie wnosi żadnego wkładu finansowego do projektu. Wszystkie faktury będą wystawione na Politechnikę. Jeżeli chodzi o partnerstwo WiK to przedsiębiorstwo użyczy sieci do zainstalowania urządzeń pomiarowych i prowadzenie badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „….” Efektem projektu będzie utworzenie innowacyjnego modelu zarządzania systemem zaopatrzenia w wodę – laboratorium terenowe i stacjonarne Politechniki. Z efektów projektu będą korzystali pracownicy Wnioskodawcy, studenci oraz przedsiębiorcy. Wyniki badań będą prezentowane na seminariach, konferencjach, spotkaniach warsztatowych oraz będą udostępniane nieodpłatnie poprzez publikowanie w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych itp. Projekt nie będzie generował przychodu. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu lub efekty projektu nie będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy będą dokonywane z zamiarem wykorzystania do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem towary te i usługi nie mają bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj