Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-993/10/PK
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-993/10/PK
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia od podatku
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010r. (data wpływu 10 sierpnia 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010r. (data wpływu 13 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2010r. (data wpływu 13 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2010r., znak: IBPP1/443-741/10/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów i produktów z branży elektrycznej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne nabywcom swoich towarów i produktów, na podstawie zawartych umów, po osiągnięciu określonego poziomu obrotu netto w określonym czasie. Premie te nie łączą się z konkretną transakcją. Kwota premii nie jest zależna od wykonania przez nabywców jakichkolwiek dodatkowych czynności. Pułap zakupów określony jest kwotowo. Wysokość premii wyliczana jest procentowo. Premie przyznane przez Wnioskodawcę kontrahenci dokumentowali przez wystawienie faktury VAT.

W uzupełnieniu ww. wniosku ORD-IN Wnioskodawca podał, że kontrahenci wykonują na rzecz Wnioskodawcy czynności marketingowo-promocyjne określone w zawartych umowach, zmierzające do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów, polegające na:

  • umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo Wnioskodawcy w rejonie ekspozycji towarów;
  • prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów Wnioskodawcy;
  • przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu Wnioskodawcy;
  • doradztwie w zakresie asortymentu;
  • akcjach reklamowych – kolportażu materiałów reklamowych;
  • prowadzeniu promocji sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy;
  • stałym zakupie towarów u Wnioskodawcy.

Zawierane umowy ustalające zasady wynagrodzenia za świadczone usługi określają jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podejmowane przez kontrahentów.

Premie pieniężne nie zostaną wypłacane w przypadku niedotrzymania warunków koniecznych do wypłaty premii określanych w umowach, głównie tj.: w przypadku nie osiągnięcia obrotu na określonym poziomie w ustalonym okresie (kwartał, półrocze) lub nieterminowych płatności.

Faktury VAT otrzymywane z tytułu premii pieniężnych udzielanych związane są z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Z umów zawartych miedzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania premii głównie od takich działań jak: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe regulowanie należności. W zależności od kontrahenta, z którym zawiera się umowy, warunkiem również są inne działania tj.: eksponowanie towarów dostawcy, reklama towarów dostawcy, itp.

Premii nie można przypisać do konkretnej jednostkowej dostawy, ponieważ dotyczy ona określonego ciągu zachowań (osiągnięcie wolumenu sprzedaży). Pułap obrotu ustalony jest kwotowo na podstawie faktur VAT. Wysokość premii ustalana jest natomiast jako procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze). Wysokość obrotów i progi procentowe są określone przez kontrahentów w strukturach prowizyjnych na dany rok, stanowiących załączniki do umów z poszczególnymi kontrahentami. Sposób kalkulacji polega na ilorazie stopy procentowej i kwoty wygenerowanego obrotu. Premia jest wypłacana kwartalnie lub półrocznie w następnym miesiącu po zakończeniu każdego kwartału (półrocza).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik otrzymujący fakturę VAT dokumentującą udzieloną premię ma prawo do odliczenia wykazanego w niej podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przedstawionym stanie faktycznym premie pieniężne udzielane przez Wnioskodawcę nie są związane z określoną dostawą, lecz ich wypłata związana jest z określonym zachowaniem kontrahentów, a zatem jest świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym premia powinna być udokumentowana fakturą VAT, a jej otrzymanie daje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na tej fakturze. Powyższe stanowisko, do którego stosował się Wnioskodawca, jest zgodne z ogólną interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r., nr pp3-812-1222/2004/AP/4026, dokonaną na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Ministerstwo uznało, że premia pieniężna związana z konkretną dostawą powinna być traktowana jak rabat. Natomiast premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego premię.

W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca podał, że w przedstawionym stanie faktycznym premie pieniężne udzielane przez Spółkę nie są związane z określoną dostawą, lecz jej wypłata związana jest z określonym zachowaniem Spółki i jej kontrahentów, a zatem jest świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Dostawcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których nabywcom wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy). Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywców do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny, polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów i produktów z branży elektrycznej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne nabywcom swoich towarów i produktów, na podstawie zawartych umów, po osiągnięciu określonego poziomu obrotu netto w określonym czasie.

Pułap obrotu ustalony jest kwotowo na podstawie faktur VAT. Wysokość premii ustalana jest natomiast jako procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze). Wysokość obrotów i progi procentowe są określone przez kontrahentów w strukturach prowizyjnych na dany rok, stanowiących załączniki do umów z poszczególnymi kontrahentami. Sposób kalkulacji polega na ilorazie stopy procentowej i kwoty wygenerowanego obrotu. Premia jest wypłacana kwartalnie lub półrocznie w następnym miesiącu po zakończeniu każdego kwartału (półrocza).

Premie pieniężne nie zostaną wypłacane w przypadku niedotrzymania warunków koniecznych do wypłaty premii określanych w umowach, głównie tj.: w przypadku nie osiągnięcia obrotu na określonym poziomie w ustalonym okresie (kwartał, półrocze) lub nieterminowych płatności.

Z umów zawartych miedzy Wnioskodawcą a kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania premii głównie od takich działań jak: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowe regulowanie należności. W zależności od kontrahenta, z którym zawiera się umowy, warunkiem również są inne działania tj.: eksponowanie towarów dostawcy, reklama towarów dostawcy, itp.

Inne działania, które kontrahenci wykonują na rzecz Wnioskodawcy, to czynności marketingowo-promocyjne określone w zawartych umowach, zmierzające do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów, polegające na:

  • umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo Wnioskodawcy w rejonie ekspozycji towarów;
  • prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów Wnioskodawcy;
  • przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu Wnioskodawcy;
  • doradztwie w zakresie asortymentu;
  • akcjach reklamowych – kolportażu materiałów reklamowych;
  • prowadzeniu promocji sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy;
  • stałym zakupie towarów u Wnioskodawcy.

Zawierane umowy ustalające zasady wynagrodzenia za świadczone usługi określają jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podejmowane przez kontrahentów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne udzielane nabywcom mają dwojaki charakter:

  1. część z nich stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług – w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT;
  2. część z nich stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że część z premii udzielanych przez Wnioskodawcę stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług. W przypadku niektórych z jego kontrahentów istnieje bowiem stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą – beneficjentem usługi, a kupującym – świadczącym usługę, na mocy którego otrzymanie premii uzależnione jest od podejmowania przez kupującego na rzecz Wnioskodawcy czynności marketingowo-promocyjnych określonych w zawartych umowach, a zmierzających do zwiększenia poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy. Te inne działania polegają na umieszczaniu w widocznym miejscu w swoim lokalu handlowym logo Wnioskodawcy w rejonie ekspozycji towarów, prezentowaniu w swoim lokalu handlowym próbek wyrobów, tablic ekspozycyjnych i katalogów Wnioskodawcy, przedstawianiu swoim klientom pełnej oferty kontrahenta i oferowaniu jego wyrobów z danego asortymentu Wnioskodawcy, doradztwie w zakresie asortymentu, akcjach reklamowych – kolportażu materiałów reklamowych, prowadzeniu promocji sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy i stałym zakupie towarów u Wnioskodawcy.

Zdaniem tut. organu w zakresie, w jakim premie pieniężne są wypłacane z tytułu świadczenia tychże czynności, stanowią one wynagrodzenie za świadczenie usług. Tym samym należy uznać, że w tym zakresie stosunek prawny łączący strony wiąże się ze świadczeniem wzajemnym, co wyczerpuje definicję odpłatnego świadczenia usług, a wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej obowiązany jest do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy Wnioskodawca udzielający premii pieniężnej z tytułu świadczenia usług ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących te usługi, skoro jak wskazał Wnioskodawca w stanie faktycznym związane one są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez podatnika tego podatku.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze VAT dokumentującej wypłaconą przez niego premię pieniężną udzieloną kontrahentowi w zamian za świadczenie przez tego kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy wskazanych we wniosku usług marketingowo-promocyjnych.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku działania kontrahentów nie wypełniają definicji odpłatnego świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że część z premii udzielanych przez Wnioskodawcę można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem wartość obrotu uprawniająca kupujących od niego towary do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalana jest na podstawie obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą, a danym kontrahentem w danym okresie (kwartał i półrocze). W przypadku wypłacanych przez Wnioskodawcę premii można stwierdzić, jaka w danym okresie była liczba dostaw, a tym samym przyporządkować bonus do konkretnych transakcji. Zatem przedmiotowy rabat, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będzie do obniżenia ceny towarów. Istnieje bowiem możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli jest ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat może być przyporządkowany przez wypłacającego premię (sprzedawcę) do konkretnej dostawy.

Kontrahenci Wnioskodawcy w tym przypadku nie świadczą na jego rzecz usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi i należałoby je dokumentować fakturą dotyczącą premii pieniężnej.

Ponadto w świetle zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę jako dostawcę należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z rabatem (bowiem premia pieniężna jest wyliczana od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą z danym kontrahentem w danym okresie). Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w takim przypadku podmiot udzielający premii pieniężnej (rabatu) obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


W przypadku wypłacania premii pieniężnych mających charakter rabatu potransakcyjnego wynikającego z dokonywania nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowego regulowania należności, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w otrzymywanych od kontrahentów Wnioskodawcy fakturach VAT dokumentujących wypłacane przez niego premie pieniężne, bowiem faktury te nie dokumentują dokonania zakupu żadnych towarów ani świadczenia usług przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w otrzymanych od kontrahentów fakturach VAT dokumentujących wyłącznie wynagrodzenie za otrzymane od Wnioskodawcy premie pieniężne z tytułu dokonywania nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie oraz terminowego regulowania należności, uregulowanych w umowach zawartych miedzy Wnioskodawcą a kontrahentami, bez wykonywania dodatkowych czynności przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy.

Reasumując, w zakresie, w jakim premia pieniężna stanowiąca procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kupującym w danym okresie (kwartał i półrocze) wynika z podejmowania przez danego kupującego na rzecz Wnioskodawcy czynności marketingowo-promocyjnych wyszczególnionych we wniosku, należy uznać ją za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług. W takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej obowiązany jest do wystawienia faktury VAT. Jednocześnie Wnioskodawca ma prawo do odliczenia wykazanego w niej podatku VAT. Natomiast w zakresie, w jakim premia pieniężna stanowiąca procent od obrotu zrealizowanego między Wnioskodawcą a danym kupującym w danym okresie (kwartał i półrocze) wynika z osiągania określonego poziomu zakupów w określonym czasie i dokonywania terminowych lub przedterminowych płatności za faktury sprzedaży, bez wykonywania dodatkowych czynności przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, należy uznać ją za rabat, którego udzielenie Wnioskodawca winien udokumentować fakturą korygującą. W takim przypadku podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego w tych fakturach, gdyż faktury te nie dokumentują dokonania zakupu żadnych towarów ani świadczenia usług przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacjach przedstawionych w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych otrzymywania opisanych premii pieniężnych przez odbiorców Wnioskodawcy, jak również prawidłowości dokumentowania przez kontrahentów Wnioskodawcy opisanych premii pieniężnych, i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy otrzymujących te premie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj