Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-922/10-5/JK
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-922/10-5/JK
Data
2010.09.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokument elektroniczny
dokument elektroniczny
faktura
faktura
faktura elektroniczna
faktura elektroniczna
odbiór
odbiór


Istota interpretacji
Czy można uznać, że faktura VAT została doręczona nabywcy, w przypadku kiedy najemca pisemnie zostanie powiadomiony o możliwości osobistego odbioru faktury w siedzibie X?



Wniosek ORD-IN 849 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie doręczania faktur – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie doręczania faktur. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.) o opis zdarzenia przyszłego do postawionego pytania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


X prowadzi działalność w zakresie między innymi wynajmu nieruchomości mieszkalnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej, oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów na podstawie poz. 15 zał. do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. zwolnił z obowiązku rejestrowania ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży z tytułu usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, których świadczenie przez podatników w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Chcąc skorzystać ze zwolnienia wynikającego z poz. 15 załącznika Wnioskodawca rozważa możliwość drukowania oryginałów kopii faktur w formie papierowej wraz z umożliwieniem osobistego odbioru przez najemców oryginałów faktur VAT w Biurze Obsługi Klienta, po uprzednim pisemnym poinformowaniu ich o takiej możliwości. Rozwiązanie to znacznie ograniczyłoby koszty Zainteresowanego związane z dystrybucją około 40 tyś. faktur.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy można uznać, że faktura VAT została doręczona nabywcy, w przypadku kiedy najemca pisemnie zostanie powiadomiony o możliwości osobistego odbioru faktury w siedzibie X...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl cytowanego wyżej § 19 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., w szczególności stwierdzenia (...) oryginał otrzymuje nabywca (...) należy uznać, iż ustawodawca nie obwarował w przepisach formy doręczania faktur VAT. A zatem, faktura VAT może być przesłana za pośrednictwem poczty, kuriera jak również odebrana osobiście przez najemcę. Zarówno poczta, kurier czy odbiór osobisty sprawiają, że faktura VAT ostatecznie trafia do nabywcy. Uwzględniając powyższe należy uznać, że faktura VAT osobiście odebrana przez najemcę, po uprzedniej pisemnej informacji, została mu skutecznie doręczona.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), w powiązaniu z poz. 15 załącznika do powołanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. przy zastosowaniu kas rejestrujących usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).


Stosownie do § 19 ust. 1 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Z powołanej regulacji prawnej jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymuje oryginał faktury. Otrzymanie faktury związane jest niewątpliwie z jej doręczeniem. Jednakże, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „doręczać”. Zgodnie z definicją „Słownika współczesnego języka polskiego” (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996 r.) – termin ten oznacza: dostarczyć coś komuś i oddać do jego rąk, natomiast „dostarczać” - to powodować, żeby coś znalazło się w określonym miejscu.


Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie nakładają obowiązku doręczenia faktury w konkretnie określony sposób (przesłanie za pośrednictwem poczty czy kuriera lub odbiór osobisty).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie m.in. wynajmu nieruchomości mieszkalnych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Chcąc skorzystać ze zwolnienia wynikającego z poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Zainteresowany rozważa możliwość drukowania oryginałów kopii faktur w formie papierowej wraz z umożliwieniem osobistego odbioru przez najemców oryginałów faktur VAT w Biurze Obsługi Klienta, po uprzednim pisemnym poinformowaniu ich o takiej możliwości. Rozwiązanie to znacznie ograniczyłoby koszty związane z dystrybucją około 40 tyś. faktur.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że faktura VAT osobiście odebrana przez najemcę w Biurze Obsługi Klienta, po uprzednim pisemnym poinformowaniu go o takiej możliwości, została mu skutecznie doręczona.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnień określonych w § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie doręczenia faktur. Kwestia w zakresie przesyłania faktur drogą elektroniczną została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-922/10-4/JK z dnia 17 września 2010 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj