Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-688/10-5/MK
z 31 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-688/10-5/MK
Data
2010.08.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
rada osiedla
rada osiedla
spółdzielnie mieszkaniowe
spółdzielnie mieszkaniowe
wynagrodzenia
wynagrodzenia
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
1. Czy przyjęta zmiana stosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń Przewodniczącym i członkom Rad Osiedli jest prawidłowa przy uwzględnieniu faktu, że Rada Mieszkańców Osiedla (RMO) nie jest organem stanowiącym Spółdzielni?
2. Czy Spółdzielnia winna dokonać korekty w zakresie opodatkowania wypłaconych wynagrodzeń za okres I-IV 2010 r. w ten sposób, że w najbliższym miesiącu wypłaci wynagrodzenie bez potrąceń podatku dochodowego i dodatkowo wypłaci każdemu członkowi RMO i Przewodniczącym kwotę równą wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Pozostałą nadpłatę podatku dochodowego odliczy od podatku przekazanego urzędowi skarbowemu w kolejnych miesiącach br.



Wniosek ORD-IN 520 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty deklaracji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty deklaracji.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 lipca 2010 r., nr ILPB2/415-688/10-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Powyższe uzupełniono w dniu 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) dokonuje miesięcznych wypłat wynagrodzeń dla Przewodniczącego i członków Rady Mieszkańców Osiedli. Podstawą do ustalenia wysokości tego wynagrodzenia jest ogłoszone w Monitorze Polskim w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów lub w Dzienniku Ustaw w drodze rozporządzenia Rady Ministrów - minimalne wynagrodzenie za pracę. Wypłacone należności Spółdzielnia traktuje jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w pkt 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W oparciu o wyżej powołane przepisy, przychody otrzymywane przez ww. osoby stanowią kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Spółdzielnia dokonując wyliczenia należących się wynagrodzeń, ustala wysokość zaliczki na podatek dochodowy pomniejszając podstawę opodatkowania o koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 pkt 9 ppkt 5 w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym. Po zakończeniu roku podatkowego sporządzona została informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Kwoty wypłat wynagrodzeń są ujęte w poz. 16 „przychody z osobiście wykonywanej działalności”.

W związku z ukazującymi się w ostatnim okresie coraz liczniejszymi indywidualnymi interpretacjami dotyczącymi kwalifikacji przychodów członków Rady Osiedli i stosowaniem do nich odpowiednich przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, Spółdzielnia uznała, że przyjęty przez nią sposób postępowania jest niewłaściwy. Wypłacone bowiem wynagrodzenia przewodniczącemu i członkom Rady Mieszkańców Osiedli (nie jest to organ stanowiący Spółdzielni) zaliczyć należy do innych źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia jako płatnik zobowiązana jest do sporządzenia informacji PIT-8C w których powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. W tym przypadku Spółdzielnia nie będzie obowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Ma natomiast obowiązek przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenia oraz jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym właściwym wg miejsca zamieszkania podatnika - informacje PIT-8C - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Informacja ta będzie stanowiła dla członków Rad Mieszkańców Osiedli i Przewodniczącego przychód z innych źródeł, który będą obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym otrzymali wynagrodzenie.

W związku z powyższym Spółdzielnia postanowiła od miesiąca maja br przyjąć prawidłowy sposób rozliczania przedmiotowych wynagrodzeń, a więc zaliczyła je do przychodów z innych źródeł, natomiast do wynagrodzeń wypłaconych w okresie l-IV 2010 r. dokonać korekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przyjęta zmiana stosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń Przewodniczącym i członkom Rad Osiedli jest prawidłowa przy uwzględnieniu faktu, że RMO nie są organem stanowiącym Spółdzielni.
  2. Czy Spółdzielnia winna dokonać korekty w zakresie opodatkowania wypłaconych wynagrodzeń za okres l-IV 2010 r. w ten sposób, że w najbliższym miesiącu wypłaci wynagrodzenie bez potrąceń podatku dochodowego i dodatkowo wypłaci każdemu członkowi RMO i Przewodniczącym kwotę równą wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Pozostałą nadpłatę podatku dochodowego odliczy od podatku przekazanemu urzędowi skarbowemu w kolejnych miesiącach br.


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie, natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie pierwsze w dniu 31 sierpnia 2010 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-688/10-4/MK.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie korekty w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych za okres l-IV 2010 r. jest konieczne, ponieważ pozwoli na ustalenie w sposób prawidłowy całości rocznego przychodu uzyskanego przez członków Rad Mieszkańców Osiedli z tego samego tytułu.

Spółdzielnia sporządzi korektę w następujący sposób.

Potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych w okresie I-IV 2010 r. Spółdzielnia zwróci członkom Rad Mieszkańców Osiedli, a odprowadzony podatek do Urzędu Skarbowego potrąci z bieżących, wpłat z tytułu tego podatku.

Wypłacone kwoty wynagrodzeń za okres l-IV br Spółdzielnia doliczy do wynagrodzeń, które będą wypłacone w kolejnych miesiącach do końca bieżącego roku. Po zakończeniu roku całość wypłaconych wynagrodzeń za 2010 r. z przedmiotowego tytułu zostanie wykazana w informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Punktem wyjścia dla rozważań będących przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest pozycja płatnika nadana mu przez ustawodawcę w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Wskazać tu należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Zgodnie z treścią art. 72 § 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę:

  • nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  • podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jednakże nie w każdej z tych sytuacji płatnikowi przysługuje prawo do żądania stwierdzenia nadpłaty.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 75 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

  1. w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
  2. w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,
  3. nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.


Z przedstawionej regulacji wynika jednoznacznie, że płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty tylko w sytuacjach powodujących uszczerbek w jego majątku, gdy na skutek własnych błędów zadeklarował oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej albo większej od pobranej.

Z treści wniosku wynika, że Spółdzielnia od stycznia do kwietnia 2010 r. włącznie pobierała z tytułu miesięcznych wypłat wynagrodzeń dla Przewodniczącego i członków Rady Mieszkańców Osiedli zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pomniejszone o koszty uzyskania przychodów - które przekazywała do urzędu skarbowego.

Zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2010 r. nr ILPB2/415-688/10 -4/MK, przychód z tytułu udziału w posiedzeniach Rad Osiedli stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższego jest obowiązek Spółdzielni (płatnika) do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń, w których dochód będzie równy przychodowi (art. 42a ww. ustawy).

Biorąc pod uwagę pozycję płatnika nadaną mu przez ustawodawcę, jako pośrednika w poborze podatku oraz dokonując analizy elementów stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż Spółdzielnia nie miała obowiązku poboru zaliczek.

W takim przypadku nie wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Po stronie płatnika nie powstała nadpłata wobec czego nie jest on uprawniony do wystąpienia z żądaniem stwierdzenia nadpłaty. W analizowanej sytuacji prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenia nadpłaty przysługuje, na podstawie art. 75 § 1 tej ustawy, podatnikowi. Żądanie stwierdzenia nadpłaty może zostać zgłoszone przez podatnika już od momentu pobrania zaliczki, nie zaś dopiero po zakończeniu roku podatkowego, gdyż nadpłatę stanowi w tym wypadku kwota nienależnie pobrana tytułem zaliczki (art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej).

Z kolei zagadnienia dotyczące korygowania deklaracji podatkowych zostały uregulowane w przepisach art. 81 i art. 81b ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta deklaracji ma na celu umożliwienie podatnikom, płatnikom i inkasentom poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Mając na względzie wyżej poczynione uwagi stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Wobec powyższego w przypadku świadczeń członków Rad Osiedli za okres od stycznia do kwietnia 2010 r., Spółdzielnia jest zobowiązana po zakończeniu roku podatkowego w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego do sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj