Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-797/10-5/JK
z 30 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-797/10-5/JK
Data
2010.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenia
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
projekt
projekt
urząd
urząd
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją zadania własnego.



Wniosek ORD-IN 594 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 1 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Remont Kanału i przepustu na odcinku 300 mb” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Remont Kanału i przepustu na odcinku 300 mb”. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. „Remont kanału i Przepustu na odcinku 300 mb”. Gmina jest zarządcą Kanału i przepustu. Kanał …przepływa z kierunku północnego na południowy przez tereny rolne, następnie przez centrum miasta i dalej przez tereny rolne do ujścia do rzeki. Kanał ten na pewnych odcinkach przebiegających przez tereny zurbanizowane został zabudowany (głównie rurociągi), a na niektórych odcinkach został umocniony. Z uwagi na wieloletnie braki w konserwacji, praktycznie na całym odcinku kanał jest silnie zarośnięty i zamulony, z licznymi przewężeniami i odsypiskami znacznie ograniczającymi przepływy wód. Istniejące budowle na kanale wieluńskim, ze względu na swój stan techniczny jak również ze względu na projektowaną rozbudowę – zwiększenie szerokości dna kanału, wymagają docelowo również przebudowy. Kanał ten jest dla Miasta głównym odbiornikiem wód opadowych oraz oczyszczonych ścieków komunalnych z miejskiej oczyszczalni ścieków. Właśnie przebudowa oczyszczalni i zwiększenie jej przepustowości oraz zamiar porządkowania sieci kanalizacji deszczowej, jest główną przesłanką do rozbudowy koryta i tym samym zwiększenia przepustowości. Przedmiotowy zakres robót polegał będzie na remoncie tj. odtworzeniu stanu pierwotnego odcinka ujściowego kanału wraz z przepustem.

W pierwszym etapie przewiduje się:

  1. remont przepustu w km 0+300 Kanału
    - typ przepustu - skrzynkowy
    1. światło B/H - 3,5 x 2,0 m
    2. długość przepustu - L = 19 m
    3. rzędna wlotu - 168,50 m npm.
    4. rzędna wylotu – 168,48 m npm.
  2. remont umocnień kanału na odcinku ujściowym tj. od ujścia do rzeki do drogi gminnej (300 mb). Prace przy odtworzeniu stanu pierwotnego będą polegać głównie na oczyszczeniu koryta rzeki (z roślinności i namułów), odtworzeniu umocnień stopy skarp oraz powierzchni skarpy, przy zachowaniu dotychczasowych parametrów koryta kanału tj.
    1. szerokość dna - 2 m
    2. nachylenie skarp – 1:n = 1:2

Wszystkie elementy przepustu zostały zaprojektowane na obciążenie ruchome klasy „A” wg normy PN-85/S-10030 „obiekty mostowe”.

Przedmiotowe zadanie nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy.

W uzupełnieniu sprawy Zainteresowany wskazał, iż Gmina będzie płatnikiem faktur VAT. Właścicielem Kanału jest Skarb Państwa reprezentowany przez Marszałka Województwa, w imieniu którego występuje Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Gmina jest właścicielem przepustu drogowego. Zarząd Miejski przejął w użytkowanie Kanał od Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych na podstawie umowy z dnia … 2001 r. Zgodnie z ww. umową Gmina przejęła obowiązki dotyczące utrzymania i konserwacji Kanału. Umowa użyczenia dotycząca Kanału wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r. Po wygaśnięciu obecnie obowiązującej umowy zostanie zawarta nowa umowa obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r.

Przedmiotowe zadanie należy do zadań własnych Gminy w szczególności zadania własne obejmują sprawy określone zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanego zadania, ponieważ zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2001 r. art. 86 ust. 1, VAT naliczony w fakturach wystawionych dla Gminy nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. „Remont kanału i Przepustu na odcinku 300 mb”. Gmina jest i będzie zarządcą Kanału i przepustu. Zakres robót polegał będzie na remoncie tj. odtworzeniu stanu pierwotnego odcinka ujściowego kanału wraz z przepustem. Przedmiotowe zadanie nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy.

Zadanie to należy do zadań własnych Gminy wynikające z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zatem, w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia podatku naliczonego, wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „Remont kanału i Przepustu”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj