Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-883/10/AJ
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-883/10/AJ
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Brak zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 38 załącznika do rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2010 roku został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Osiąga przychody z tytułu wieczystego użytkowania, opłat komunikacyjnych, sprzedaży kart parkingowych i materiałów geodezyjno-kartograficznych. Z uwagi na przekroczenie w 2000 r. obrotu w wysokości 40.000 zł, od 1 marca 2001 r. rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego na obsługę bankową budżetu, od 1 stycznia 2011 roku bank przejmie na okres czterech lat dotychczasowy obrót gotówkowy, wobec czego zapłata wyżej wskazanych należności będzie następowała w całości za pośrednictwem banku. Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie będzie posiadał własnego punktu kasowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w wyżej wskazanym przypadku Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, skoro nie wystąpi obrót gotówkowy... Jakie czynności należy podjąć w przypadku zaprzestania prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej...


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że od 1 stycznia 2011 r. zapłata należności z tytułu: wieczystego użytkowania, opłaty komunikacyjnej, kart parkingowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych będzie następowała w całości za pośrednictwem banku, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaż będzie zwolniona obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W ocenie Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2011 r. nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zakończenie pracy kasy fiskalnej powinno nastąpić zgodnie z § 7 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Ponadto należy wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o wykreślenie kasy z ewidencji kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.2)

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Natomiast od 1 stycznia 2011 r. obowiązywać będzie w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zasady stosowania kas rejestrujących wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338). Z zapisu § 8 ust. 7 tego rozporządzenia wynika, iż zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 2001 r. ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej należności z tyt. wieczystego użytkowania, opłaty komunikacyjnej, kart parkingowych, materiałów geodezyjno-kartograficznych. W związku z zawarciem umowy z bankiem na przejęcie „przejęcie dotychczasowego obrotu gotówkowego”, od 1 stycznia 2011 r. ww. należności będą dokonywane przez klientów na rachunek bankowy za pośrednictwem banku – Wnioskodawca nie będzie posiadał własnego punktu kasowego.

Powołane przepisy wskazują, iż z uwagi na zapis zawarty w punkcie 2) objaśnień do załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 38 tego załącznika. Wprowadzenie nowej formy płatności (za pośrednictwem banku) za świadczone usług czy sprzedaż , nie zmienia faktu, że nadal dokonywana jest sprzedaż tych samych usług (towarów). Powołany przepis jednoznacznie wyklucza możliwość zastosowania określonego w nim zwolnienia w stosunku do usług, które przed 1 stycznia 2011 r. były przez podatnika ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wobec powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem złożonego wniosku, Wnioskodawca nie może od 1 stycznia 2011 r. zrezygnować z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Stąd też, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Mając powyższe na względzie, nie odniesiono się do drugiej części pytania, dotyczącej czynności jakich należy dokonać w związku z zaprzestaniem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Końcowo należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii ewentualnego prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1-32 załącznika do ww. rozporządzenia, gdyż nie było przedmiotem zapytania i nie przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji oraz obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj