Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-767/10-4/MG
z 16 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-767/10-4/MG
Data
2010.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
działalność wykonywana osobiście
koszt
koszt
podróż
podróż
przychód z działalności wykonywanej osobiście
przychód z działalności wykonywanej osobiście
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Organ podatkowy stwierdza, że zwrot przez Wnioskodawcę poniesionych przez Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej uzasadnionych kosztów ściśle związanych z podróżami w celu wykonywaniem czynności kontrolnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego w stosownym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przy założeniu spełnienia warunków wyszczególnionych w treści ust. 13 art. 21 ustawy podatkowej. Zwracane przez Wnioskodawcę na rzecz Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej wydatki związane z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy podatkowej, nie korzystający ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, ponieważ wydatki te nie mieszczą się w dyspozycji przedmiotowego zwolnienia.



Wniosek ORD-IN 247 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2010 r. (data wpływu 08.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet na pokrycie wydatków otrzymywanych przez Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej - jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez Przewodniczącego w związku z podróżami związanymi z wykonywaniem czynności kontrolnych,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez Przewodniczącego związanych z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru.

UZASADNIENIE

W dniu 08.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet na pokrycie wydatków otrzymywanych przez Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 12.10.2010 r. (data nadania 12.10.2010 r., data doręczenia 18.10.2010 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • uiszczenie stosownej kwoty opłaty w wysokości odpowiadającej ilości nakreślonych we wniosku stanów faktycznych.

Wnioskodawca prawidłowo uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, uiszczając stosowną kwotę opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną. Podstawą prawną wypłacania diety dla Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej jest postanowienie podjęte przez Prezydium. Przewodniczący GKR nie jest bowiem podmiotem, o którym mowa w rozporządzeniu Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19.12.2002 r., nie jest również pracownikiem Wnioskodawcy, wobec tego nie mają do niego zastosowania wewnętrzne przepisy prawa pracy obowiązujące u Wnioskodawcy. Zgodnie z § 26 statutu - Główna Komisja Rewizyjna jest najwyższym organem kontrolnym Wnioskodawcy. Przewodniczący GKR pełni swoje obowiązki społeczne, zgodnie ze statutem § 16 ust. 8 pkt 3 - nie otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej wynagrodzenia, a jedynie zwrot uzasadnionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W sprawie diety na pokrycie wydatków ponoszonych przez członków GKR (Główna Komisja Rewizyjna - organ kontroli), czy w sytuacji, w której Przewodniczący nie otrzymuje wynagrodzenia, dieta traktowana jest jako przychody z działalności wykonywanej osobiście art. 13 pkt 7, czy wyłącznie na pokrycie kosztów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16b...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uważa, iż nie jest to przychód Przewodniczącego GKR lecz służy wyłącznie na pokrycie kosztów. Są to koszty związane z wykonywaniem czynności kontrolnych np. podróże do siedziby Stowarzyszenia, podróże do Okręgowych Komisji Rewizyjnych w 16 Okręgach, używanie i konserwacja sprzętu komputerowego, skanera, drukarki oraz internetu, zakup papieru itp. Za swoje czynności nie pobiera wynagrodzenia, jest członkiem Wnioskodawcy, posiada znaczny stopień niepełnosprawności z tytułu wzroku, pełni swoje obowiązki społeczne, zgodnie ze statutem § 16 ust. 8 pkt 3 - nie otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej wynagrodzenia, a jedynie zwrot uzasadnionych kosztów. Przedmiotowe diety Przewodniczącego GKR Stowarzyszenia są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na treści art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o PDOF (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z póź. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez Przewodniczącego w związku z podróżami związanymi z wykonywaniem czynności kontrolnych, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez Przewodniczącego związanych z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje, jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów, stosownie do treści art. 13 pkt 7 ww. ustawy, należy zakwalifikować przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako Stowarzyszenie posiadające osobowość prawną wypłaca diety Przewodniczącemu Głównej Komisji Rewizyjnej, na podstawie postanowienia podjętego przez Prezydium Zarządu. Przewodniczący nie jest pracownikiem Wnioskodawcy, pełni swoje obowiązki społecznie i nie otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenia, a jedynie zwrot uzasadnionych kosztów. Są to koszty związane z wykonywaniem czynności kontrolnych np. podróże do siedziby Stowarzyszenia, podróże do Okręgowych Komisji Rewizyjnych, używanie i konserwacja sprzętu komputerowego, skanera, drukarki oraz internetu, zakup papieru itp.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Należy jednak zaznaczyć, iż stosownie do treści art. 21 ust. 13 ww. ustawy, zwolnienie dla osób niebędących pracownikami, stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W odniesieniu do tej kategorii podatników, tj. osób niebędących pracownikami, pojęcie „podróż” nie jest tożsame z pojęciem „podróż służbowa”, które stosowane jest w odniesieniu do pracowników. W przypadku tych osób podróż, w związku z którą otrzymują diety i inne należności, nie musi wiązać się z wykonywaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego te świadczenia.

W rezultacie podróże Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej odbywane w związku z realizacją działalności stowarzyszenia będą mieściły się w pojęciu podróży zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 ze zm.), z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:

  1. przejazdów;
  2. noclegów;
  3. dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
  4. innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Należy również zwrócić uwagę, że ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w powołanym rozporządzeniu. Stosownie do brzmienia § 4 ust. 1 rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży, przy czym nie przysługuje ona, jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie (§ 4 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z powyższego zwrot przez Wnioskodawcę poniesionych przez Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej uzasadnionych kosztów ściśle związanych z podróżami w celu wykonywaniem czynności kontrolnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z treścią powołanego art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przy założeniu spełnienia warunków wyszczególnionych w treści ust. 13 art. 21 ustawy podatkowej.

Organ podatkowy nie podziela natomiast stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwracanych na rzecz Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej wydatków związanych z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru, ponieważ wydatki te nie mieszczą się w dyspozycji przedmiotowego zwolnienia.

Należy bowiem podkreślić, iż w prawie podatkowym wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, a co za tym idzie winny być stosowane i rozumiane literalnie, zatem jakakolwiek wykładania rozszerzająca przepis dotyczący ww. preferencji podatkowej jest niedopuszczalna.

Elementem konstrukcyjnym zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawo podatnika do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym diet i należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem, a zatem omawiana norma prawna nie pozostawia żadnych wątpliwości co do zakresu jej stosowania, stąd nie może być interpretowana inaczej niż zgodnie z literalnym jej brzmieniem, tym samym w zwolnieniu tym nie mieszczą się wydatki poniesione przez Przewodniczącego związane z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru.

W związku z powyższym zwrot przedmiotowych wydatków Wnioskodawca winien kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy, a tym samym na Wnioskodawcy, jako na płatniku dokonującym zwrotu tych wydatków ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Reasumując, organ podatkowy stwierdza, że zwrot przez Wnioskodawcę poniesionych przez Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej uzasadnionych kosztów ściśle związanych z podróżami w celu wykonywaniem czynności kontrolnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu określonego w stosownym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przy założeniu spełnienia warunków wyszczególnionych w treści ust. 13 art. 21 ustawy podatkowej. Zwracane przez Wnioskodawcę na rzecz Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej wydatki związane z używaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, skanera, drukarki, internetu oraz zakupem papieru stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy podatkowej, nie korzystający ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, ponieważ wydatki te nie mieszczą się w dyspozycji przedmiotowego zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj