Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-768/10/PP
z 9 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-768/10/PP
Data
2010.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
kontrahent zagraniczny
przelew
przelew
rachunek bankowy
rachunek bankowy
rachunki
rachunki


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo określa identyfikator miesiąca według dnia faktycznej zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego na przelewie za CIT – 10 mimo, że termin płatności upłynął w miesiącu poprzednim?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawidłowości wypełnienia polecenia przelewu kwoty podatku na rachunek urzędu skarbowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości wypełnienia polecenia przelewu kwoty podatku na rachunek urzędu skarbowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i czynny podatnik podatku VAT. Prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. Świadczy usługi telewizji kablowej dla osób fizycznych i firm (lokali gastronomicznych i sklepów rtv). Oferuje klientom programy stacji krajowych i zagranicznych. Z tego tytułu otrzymuje m.in. faktury VAT od kontrahentów zagranicznych za licencje z tytułu rozprowadzonych kanałów.

Z każdą stacją telewizyjną podpisane są szczegółowe umowy mówiące o sposobie naliczania opłat i okresach rozliczeniowych za dostarczane kanały. Przeważnie umowy zawarte są na 2 lub 3 lata z możliwością automatycznego przedłużenia na kolejne 12-miesięczne okresy. Kwoty za opłaty licencyjne na fakturach od kontrahentów zagranicznych wystawione są w euro lub w dolarach. W ewidencji VAT ujmowane były jako import usług na podstawie sporządzonych faktur wewnętrznych.

Wnioskodawca jest zobowiązany na podstawie art. 26 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-10) od wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 czyli w dniu zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego odprowadzić kwoty podatku w terminie 7-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z art. 26 ust. 1 pobrano podatek. Wnioskodawca z każdą stacją ma indywidualnie ustaloną kwotę zryczałtowanego podatku (CIT-10) udokumentowaną umową oraz uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji określającym miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych. Zryczałtowany podatek określany jako CIT-10 Wnioskodawca odprowadza w terminie do 7-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby firmy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na przelewie określa identyfikator miesiąca, w którym dokonał zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego. Postępuje tak również, gdy uiszcza fakturę za licencje po terminie płatności tzn. termin faktury przypadł na 31 stycznia 2010r., a Wnioskodawca z powodu późnego dostarczenia przez pocztę faktury wpłacił ją 4 lutego 2010r. Wtedy to identyfikator na przelewie za CIT-10 określił jako lutowy (miesiąc faktycznej wpłaty za fakturę), a zryczałtowany podatek CIT-10 odprowadził do 7 marca 2010r. Wysokość podatku wyliczył od kwoty, która ustalił następująco: kurs waluty (wg banku, w którym dokonał zapłaty) z dnia faktycznej zapłaty razy kwota z faktury VAT od kontrahenta zagranicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo określa identyfikator miesiąca według dnia faktycznej zapłaty za fakturę od kontrahenta zagranicznego na przelewie za CIT – 10 mimo, że termin płatności upłynął w miesiącu poprzednim...

Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać określenie identyfikatora według miesiąca, w którym nastąpiła wpłata należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 60 § 3 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności i po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego, może określić, w drodze rozporządzenia, wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego, uwzględniając dane identyfikujące wpłacającego oraz tytuł wpłaty.

Wzór ten został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1636). Jak wynika z załącznika nr 2 do powyższego rozporządzenia w poz. 12 wzoru formularza należy wstawić symbol formularza lub płatności. W niniejszym przypadku będzie to symbol CIT – 10. Natomiast w poz. 11 formularza winien zostać określony okres jakiego dotyczy dokonywana wpłata. W przedmiotowej sprawie będzie to miesiąc w którym Wnioskodawca zapłacił za fakturę kontrahentowi zagranicznemu i pobrał od tej wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj