Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-870/10/AJ
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-870/10/AJ
Data
2010.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży


Istota interpretacji
Brak zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 38 załącznika do rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2010 roku został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży zezwoleń na wędkowanie na rzecz osób fizycznych, od 1997 r. rejestrując obrót w kasach fiskalnych. Sprzedaż zezwoleń wędkarskich zaliczona jest do usług związanych ze sportem gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 92.62.13). Wnioskodawca zamierza umożliwić dokonywanie opłat wędkarskich ze strony internetowej, na specjalnie utworzone w tym celu konto bankowe. Dokonanie przelewu na konto bankowe byłoby jednoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na wędkowanie. Jak wskazuje Wnioskodawca, zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych kas rejestrujących oraz warunków stosowania tych kas, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży na rzecz osób fizycznych w kasie fiskalnej oraz wydruku paragonu fiskalnego i wydaniu go nabywcy. Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, z ewidencji w kasie fiskalnej zwolniona jest sprzedaż usług, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bakowy sprzedawcy pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynika, jakiej transakcji dotyczyła, ale zwolnienie nie dotyczy podatników którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r. (§ 2 i poz. 38 załącznika do rozporządzenia). Wnioskodawca aktualnie rejestruje każdą sprzedaż zezwoleń wędkarskich w kasach fiskalnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż zezwoleń wędkarskich ze strony internetowej, gdzie wpłata na konto bankowe będzie warunkiem uzyskania zezwolenia na wędkowanie, jest zwolniona z obowiązku rejestracji w kasie fiskalnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż zezwoleń ze strony internetowej, po uprzednim dokonaniu przelewu na konto bankowe, jest świadczeniem usług sprzedaży zezwoleń na wędkowanie w nowej formie i powinno korzystać ze zwolnienia rejestracji w kasie fiskalnej zgodnie z poz. 38 załącznika do ww. rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, w przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.2)

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży zezwoleń na wędkowanie. Od 1997 r. prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. We wniosku wskazano także, iż sprzedaż zezwoleń wędkarskich zaliczona jest do usług związanych ze sportem gdzie indziej niesklasyfikowanych, PKWiU 92.62.13. Wnioskodawca zamierza umożliwić dokonywanie opłat wędkarskich ze strony internetowej, na specjalnie utworzone w tym celu konto bankowe. Dokonanie przelewu na konto bankowe byłoby jednoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na wędkowanie.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż z uwagi na zapis zawarty w punkcie 2) objaśnień załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia określonego w § 2 w powiązaniu z poz. 38 tego załącznika. Wprowadzenie „nowej formy” sprzedaży za pośrednictwem Internetu z płatnością dokonywaną na rachunek bankowy, nie zmieni faktu, że nadal będzie dokonywana sprzedaż tych samych usług, których przedmiotem jest zezwolenie na wędkowanie, a które Wnioskodawca ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1997 r. Powołany przepis jednoznacznie wyklucza możliwość zastosowania określonego w nim zwolnienia w stosunku do usług, które przed 1 stycznia 2010 r. były przez podatnika ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Stąd też, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii ewentualnego prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 1-33 załącznika do ww. rozporządzenia, gdyż nie było przedmiotem zapytania i nie przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj