Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-23/10-6/DS
z 26 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-23/10-6/DS
Data
2010.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Udziały w zyskach


Słowa kluczowe
działalność statutowa
działalność statutowa
likwidacja
likwidacja
likwidacja działalności
likwidacja działalności
prawo wodne
prawo wodne
rozliczanie (rozliczenia)
rozliczanie (rozliczenia)
składka członkowska
składka członkowska
spółka wodna
spółka wodna
statut
statut
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwrot wkładów
zwrot wkładów


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej.



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 02.08.2010 r.), z dnia 03 sierpnia 2010 r. (data wpływu 09.08.2010 r.) oraz z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymaniem majątku likwidacyjnego osoby prawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka jest członkiem Spółki x. Statut Spółki x przewiduje, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji Spółki przypada Gminie Miasto X, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 26 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie analizy archiwalnych przepisów podatkowych oraz udostępnionej Jemu przez Spółkę Wodną korespondencji ustalił On, że na mocy art. 13 ust. 2 pkt 3) ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (t. j. Dz. U. Nr 43, poz. 192 z 1983 r.) od 01.01.1983 r. do 31.12.1988 r. składki na rzecz organizacji gospodarczych i społeczno - zawodowych (w tym składki członkowskie na rzecz spółek wodnych), do których podatnik należał, były uważane za koszty uzyskania przychodów.

Od 01.01.1989 r. nastąpiła zmiana prawa w tym zakresie i składki z tyt. członkostwa w Spółce Wodnej (przynależność nieobowiązkowa) zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Członkowie Spółki, którzy współfinansowali inwestycje służące ochronie środowiska, mieli jedynie możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe.

Biorąc pod uwagę, że główną ideą utworzenia Spółki Wodnej oraz Jej funkcjonowania w latach 1986 - 1992 było wybudowanie grupowej oczyszczalni ścieków, to wnoszone składki przez członków Spółki były uznawane za wydatki ponoszone na rzecz ochrony środowiska, co upoważniało Wnioskodawcę do ubiegania się o ulgę podatkową z tego tytułu. Częsta zmiana przepisów podatkowych oraz niejednoznaczne stanowiska organów skarbowych w tej sprawie, powodowały, że korzystanie z powyższych ulg było znacznie ograniczone.

Ponieważ składki członkowskie do Spółki Wodnej były wnoszone w latach 1986 - 1997, a dokumentacja podatkowa z tych lat nie zachowała się, Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić kwot odliczonych w ramach kosztów uzyskania przychodów z tyt. wniesionych składek członkowskich ani też uzyskanych ulg podatkowych z tego tytułu.

W związku z powyższym, Spółka w załączeniu przesyłała kopie dokumentów dotyczących kwestii składek wnoszonych na rzecz Spółki x w aspekcie przysługujących ulg podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychody członka spółki z tyt. zwrotu części majątku, dokonanego przez Gminę Miasto w proporcji do wniesionych składek w związku z likwidacją Spółki x, będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, tj. zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy na zasadach ogólnych...
  2. Czy wartość wniesionych do Spółki Wodnej składek członkowskich na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 3 pomniejszy wartość przychodu do opodatkowania z tyt. otrzymanego zwrotu...
  3. Kto jest płatnikiem podatku w przypadku wystąpienia podatku zryczałtowanego - Gmina, czy członek Spółki otrzymujący zwrot składek...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot składek członkowi spółki spowoduje powstanie przychodu u członka otrzymującego zwrot, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości zryczałtowanej 19%.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W opinii Spółki, ewentualny przychód u członka spółki z tyt. otrzymanego zwrotu części majątku zlikwidowanej spółki wodnej, stanowiący podstawę opodatkowania winien zostać pomniejszony o kwotę składek członkowskich wniesionych do spółki wodnej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

W ocenie Wnioskodawcy, płatnikiem podatku od ww. przychodu winna być Gmina Miasto , która będzie dokonywała zwrotu należnej kwoty członkom spółki w proporcji wniesionych składek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Ustawodawca posługując się w tym przepisie określeniem dochodu jako „wartości majątku otrzymanego” obejmuje obowiązkiem podatkowym w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego każdy dochód uzyskany w związku z likwidacją osoby prawnej, nie dokonując jego rozgraniczenia na dochód z majątku, czy też z walorów pieniężnych, stosując jednolitą stawkę podatkową związaną z zakwalifikowaniem otrzymywanego przez podatnika dochodu do dochodu określonego przepisem art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, ww. przepis nie ogranicza się tylko do opodatkowania dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jedynie do udziału w zyskach spółek prawa handlowego lub spółdzielni, bowiem zastosowanie ogólnego sformułowania i przykładowego katalogu kategorii tych dochodów nie wyklucza opodatkowania również innych praw majątkowych związanych z udziałem w zyskach innej osoby prawnej, w ramach których ta osoba prawna uzyskuje uprawnienia do partycypacji w zyskach innej osoby prawnej, np. w związku z likwidacją spółki wodnej.

Jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 3 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych udziałów lub wkładów w spółdzielni, umorzenia udziałów lub akcji w spółce, w tym kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) oraz wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia, a także zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia.

Zasady powoływania i funkcjonowania, jak również likwidacji spółek wodnych i ich związków określono w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.).

Stosownie do art. 165 ust. 4 tej ustawy, spółka wodna nabywa osobowość prawną z chwilą uprawomocnienia się decyzji starosty o zatwierdzeniu statutu.

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

Natomiast sposób likwidacji określony został w Rozdziale 4 w art. 181-184 Prawa wodnego. Zgodnie z art. 182 ww. ustawy, rozwiązanie spółki wodnej następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest członkiem Spółki x. Statut Spółki x przewiduje, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji spółki przypada Gminie, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki x, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie analizy archiwalnych przepisów podatkowych oraz udostępnionej Jemu przez spółkę wodną korespondencji, od 01.01.1983 r. do 31.12.1988 r. składki na rzecz organizacji gospodarczych i społeczno - zawodowych (w tym składki członkowskie na rzecz spółek wodnych), do których On należał, były uważane za koszty uzyskania przychodów. Od 01.01.1989 r. nastąpiła zmiana prawa w tym zakresie i składki z tyt. członkostwa w spółce wodnej zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Członkowie spółki, którzy współfinansowali inwestycje służące ochronie środowiska, mieli jedynie możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe. Natomiast częsta zmiana przepisów podatkowych oraz niejednoznaczne stanowiska organów skarbowych w tej sprawie, powodowały, że korzystanie z powyższych ulg było znacznie ograniczone.

Wnioskodawca wskazał również, iż składki członkowskie do spółki wodnej były wnoszone w latach 1986 - 1997, a dokumentacja podatkowa z tych lat nie zachowała się, toteż nie jest On w stanie ustalić kwot odliczonych w ramach kosztów uzyskania przychodów z tyt. wniesionych składek członkowskich, ani też uzyskanych ulg podatkowych z tego tytułu.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wartość przekazanego Spółce majątku likwidowanej spółki wodnej stanowić będzie przedmiot opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę wartość majątku w związku z likwidacją Spółki Wodnej, której był On członkiem, po pomniejszeniu o wartość wniesionych do tej spółki składek i świadczeń, stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19% zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku zobowiązany jest na mocy art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych płatnik.

Stosownie do tej regulacji, osoby prawne i jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej (…), które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (…).

Natomiast w myśl art. 26 ust. 7 ww. ustawy, wypłata, o której mowa w ust. 1, 1c i 1d, oznacza wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez zapłatę, potrącenie lub kapitalizację odsetek.

Spółka opisując zdarzenie przyszłe wskazała, iż to gmina – zgodnie ze statutem spółki wodnej – dokona spłaty aktualnych członków likwidowanej spółki wodnej. Zatem w świetle ww. regulacji to na gminie spoczywać będzie obowiązek płatnika.

Wobec powyższego, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych - w myśl art. 26 ust. 1 w związku z ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - będzie Gmina.

Do wniosku Spółka dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach) w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj