Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1164/10/SD
Data
2010.12.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
odsetki
odsetki
prowizje
prowizje
przychód
przychód
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek oraz prowizji i innych opłat uzyskanych od przedsiębiorców w części sfinansowanej ze środków dotacji (zwrotnej) oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek oraz prowizji i innych opłat uzyskanych od przedsiębiorców w części sfinansowanej ze środków dotacji (zwrotnej) oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek oraz prowizji i innych opłat uzyskanych od przedsiębiorców w części sfinansowanej ze środków dotacji (zwrotnej) oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka realizuje projekt, w ramach Działania 1.1 „Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości” Schemat A „Wsparcie kapitałowe funduszy” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt ten jest realizowany w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Województwem, w imieniu którego działa Zarząd Województwa w dniu 21 czerwca 2010 r. Realizacja projektu polega na udzielaniu pożyczek dla MŚP z terenu województwa. Spółka otrzymała na ten cel kwotę 10 mln. złotych. Projekt ma być realizowany 5 lat, po tym okresie następuje 5 letni okres zachowania trwałości projektu. Po okresie realizacji i zachowania trwałości, otrzymane środki powiększone o przychody osiągnięte przez Spółkę dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego oraz pomniejszone o koszty administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym (średniorocznie max. 3% wartości dofinansowania) oraz wartość utraconego kapitału, podlegają zwrotowi na konto Instytucji Zarządzającej, albo po tym okresie może zostać podjęta decyzja o przedłużeniu umowy i dalszym funkcjonowaniu funduszu pożyczkowego. Kapitał funduszu pożyczkowego składa się z 10.000.000 zł. zwrotnej dotacji oraz 1.111.112 zł wkładu własnego Spółki. Całość kapitału funduszu zgodnie z umową o dofinansowanie zaewidencjonowana jest na jednym koncie bankowym.
Na przychody funduszu składają się: - wszelkiego rodzaju opłaty pobierane od MŚP,
- odsetki od udzielonych pożyczek,
- odsetki od lokat,
- odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.
Koszty funduszu (zapisane w umowie o dofinansowanie): - koszty administracji i zarządzania funduszem,
- utracony kapitał.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek oraz prowizji i innych opłat uzyskanych od przedsiębiorców w części sfinansowanej ze środków dotacji (zwrotnej) oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Zdaniem Spółki, ponieważ w podpisanej umowie w części informującej o pomniejszaniu przychodów o poniesione wydatki nie zostały wymienione podatki, czyli Ministerstwo Finansów nie przewiduje opcji płacenia ich z tytułu osiągniętych przychodów. Jednak z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wg stanu prawnego na dzień 01 stycznia 2010 r., zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 nie wynika wprost, że przychody jakie zostały określone w pytaniu są wolne od podatku. Z drugiej jednak strony pomimo, że Spółka administruje tylko środkami (są zwrotne) są to niewątpliwie środki pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej w części z Unii Europejskiej i budżetu państwa.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizuje projekt, w ramach Działania 1.1 „Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości” Schemat A „Wsparcie kapitałowe funduszy” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt ten jest realizowany w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Województwem w imieniu którego działa Zarząd Województwa, w dniu 21 czerwca 2010 r. Realizacja projektu polega na udzielaniu pożyczek dla MŚP z terenu województwa. (…) Po okresie realizacji i zachowania trwałości, otrzymane środki powiększone o przychody osiągnięte przez Spółkę dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego (m.in. z tytułu odsetek od udzielonych pożyczek oraz prowizji i innych opłat uzyskanych od przedsiębiorców w części sfinansowanej ze środków dotacji (zwrotnej) oraz odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych) oraz pomniejszone o koszty administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym oraz wartość utraconego kapitału, podlegają zwrotowi na konto Instytucji Zarządzającej.
Zatem, o ile w istocie środki finansowe uzyskane przez Spółkę m.in. z ww. tytułów podlegają zwrotowi do ww. instytucji wraz z „kwotą główną” przekazanych środków (i taki sposób rozliczania wynika wprost z zawartej umowy o dofinansowanie), przychody te nie stanowią przychodu Spółki dla celów podatkowych, albowiem nie mają definitywnego charakteru. Skoro zatem ww. środki nie stanowią przychodu podatkowego to kwestia czy korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania (i na jakiej podstawie) jest bezprzedmiotowa.
Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację indywidualną.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|