Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-874/10-4/JF
z 7 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-874/10-4/JF
Data
2010.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
usługi związane z nieruchomościami
usługi związane z nieruchomościami


Istota interpretacji
Stosownie do art. 28e ustawy, miejscem opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskich placówek dyplomatycznych i Ministerstwa Spraw Zagranicznych usług teletechnicznych i robót budowlanych oraz „wizji lokalnej” jako związanych z nieruchomościami będzie terytorium kraju położenia nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 286 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2010 r. (data wpływu 08.09.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22.09.2010 r. nr IPPP3-443-874/10-2/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • miejsca opodatkowania i stawki podatku:
    - świadczonych prac przygotowawczych (wizja lokalna) jest nieprawidłowe,
    - usług teletechnicznych - jest prawidłowe
  • odrębnego opodatkowania dostawy towarów i świadczenia usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania i stawki podatku świadczonych prac przygotowawczych (wizja lokalna) oraz usług teletechnicznych.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 22.09.2010 r. znak IPPP3-443-874/10-2/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w dniu 1 marca 2010 r. zawarła z Ministerstwem Spraw Zagranicznych umowę na wykonanie usług teletechnicznych oraz dostaw materiałów dla placówek dyplomatycznych polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w konkretnych lokalizacjach na całym świecie, zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. Przedmiotowa umowa jest rezultatem przeprowadzenia postępowania przetargowego z wyłączeniem zastosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych ze względu na art. 4 pkt 5 niniejszej ustawy.

Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy odbiorcą dostaw i usług są placówki dyplomatyczne, natomiast zleceniodawcą i płatnikiem jest polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zarówno Ministerstwo Spraw Zagranicznych, jak i placówki dyplomatyczne nie są podatnikami.

  1. Dostawy materiałów odbywają się z Polski, natomiast usługi teletechniczne wykonują pracownicy Spółki i Jej podwykonawcy w konkretnych lokalizacjach. Fakturowanie odbywa się dwuetapowo - najpierw wizja lokalna, następnie wykonanie właściwych usług.
  2. Spółka przy wymienionych w pkt 1 działaniach korzysta z polskich firm podwykonawczych, które wykonują roboty teletechniczne w konkretnych lokalizacjach poza granicami Polski.

W uzupełnieniu do tej części wniosku wskazano, iż jako „wizja lokalna” w odniesieniu do podpisanej przez Wnioskodawcę oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych umowy Spółka uznaje:

  • wyjazd przedstawicieli zleceniobiorcy do konkretnej placówki,
  • inwentaryzację dla celów projektowych i wykonawczych istniejącego okablowania,
  • audyt okablowania w celu podjęcia przez zleceniodawcę decyzji o zakresie modernizacji lub jej braku,
  • sporządzenie raportu z audytu w formie papierowej, elektronicznej i fotograficznej,
  • sporządzenie dokumentacji projektowej.

Tzw. „wizja lokalna” jest niezależnym świadczeniem na rzecz zleceniodawcy, acz objętym jedną umową z ewentualną modernizacją. Na podstawie wyników wizji i audytu zleceniodawca podejmuje decyzję o zakresie modernizacji i wykonaniu przez zleceniobiorcę usługi teletechnicznej.

Czynności wizji lokalnej są wykonywane w konkretnych nieruchomościach w różnych krajach świata, zarówno na terenie Unii Europejskiej jak i na terenie krajów trzecich. Wnioskodawca już na etapie składania wniosku podkreślał, iż przedmiotowa umowa z Ministerstwem Spraw Zagranicznych jest rezultatem przeprowadzenia postępowania przetargowego z wyłączeniem zastosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych ze względu na art. 4 pkt 5 niniejszej ustawy, tj. objęcie części omawianego zamówienia publicznego tajemnicą państwową. Wobec powyższego lista placówek objęta jest klauzulą „tajne”.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż nieruchomości są własnością Ministerstwa Spraw Zagranicznych lub są dzierżawione. Usługi przygotowawcze (wizja lokalna) jak i usługi teletechniczne są wykonywane przez pracowników Spółki, a także przez polskich podwykonawców, którzy fakturują swoją usługę Spółce. W związku z tym mamy do czynienia z sytuacją wykonywania usług przygotowawczych i teletechnicznych na nieruchomościach położonych za granicą Polski, przez polskich podwykonawców na zlecenie i na rzecz polskiej Spółki, która jest płatnikiem podatku VAT, ale nie jest właścicielem lub dzierżawcą rzeczonych nieruchomości. Jednocześnie Spółka jest zleceniobiorcą takich samych usług na zlecenie i na rzecz Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie jest płatnikiem podatku VAT.

  1. Spółka zamierza podpisać umowę na usługi teletechniczne i roboty budowlane, w której zleceniodawcą, płatnikiem, odbiorcą dostaw i usług będą Polskie Placówki Dyplomatyczne z siedzibą poza granicami Polski. Usługa będzie wykonywana w konkretnych lokalizacjach za granicą. Placówki dyplomatyczne nie są podatnikami w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawy materiałów miałyby się odbywać z Polski jak i z innych krajów świata. Wykonawcami usług byliby pracownicy Spółki, podwykonawcy z Polski oraz podwykonawcy z innych krajów.

W uzupełnieniu do tej części wniosku wskazano, że jako usługi budowlane w odniesieniu do umów wskazanych w stanie faktycznym Spółka uznaje wymianę i instalację okablowania strukturalnego (sieci telekomunikacyjne, komputerowe, kontrola dostępu itp.), wykonanie oraz wyposażenie wyspecjalizowanych pomieszczeń (serwerownie) spełniających wymagania bezpieczeństwa informatycznego. Placówki dyplomatyczne znajdują się na terytorium Unii Europejskiej a także na terytorium krajów trzecich.

W sytuacji, gdy umowa zostanie podpisana, będzie obejmowała, w zależności od placówki, usługi budowlane typu modernizacja okablowania strukturalnego oraz wykonanie lub modernizacja serwerowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji nr 1, w której Wnioskodawca wystawia faktury VAT dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych właściwe jest opodatkowanie stawką 22% podatku VAT...
  2. Czy w wypadku usługi prac przygotowawczych (wizja lokalna) oraz usługi teletechnicznej (wykonanie okablowania) wykonanych przez podwykonawców w konkretnej nieruchomości położonej poza granicami kraju, ale na zlecenie polskiego płatnika i podatnika VAT (Wnioskodawcy) należy zastosować stawkę 0% czy też stawkę 22% podatku VAT.
  3. Czy w sytuacji opisanej w pkt 3 dotyczącym zdarzenia przyszłego właściwe jest opodatkowanie stawką 0% podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Zdaniem Spółki w wypadku usługi wizji lokalnej należy zastosować stawkę 22% podatku VAT - opodatkowanie według miejsca siedziby odbiorcy usługi (art. 28b ustawy), natomiast w wypadku usług teletechnicznych usługi te powinny podlegać kwalifikacji według miejsca położenia nieruchomości (art. 28e ustawy) - czyli nie podlegać polskim przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Zdaniem Spółki usługa prac przygotowawczych (wizja lokalna) powinna podlegać stawce w wysokości 22% podatku VAT- opodatkowanie według miejsca siedziby odbiorcy usługi (art. 28b ustawy), natomiast w wypadku usług teletechnicznych powinny one podlegać kwalifikacji według miejsca położenia nieruchomości (art. 28e ustawy) - czyli nie podlegać polskim przepisom ustawy o VAT.

Ad. 3. Według Spółki mamy do czynienia z dwiema sytuacjami: a) dostawą materiałów, b) wykonaniem usług teletechnicznych.

  1. W wypadku dostawy materiałów z Polski do polskiej Placówki Dyplomatycznej poza granicami kraju mamy do czynienia (po otrzymaniu dokumentów poświadczających opuszczenie terenów Unii Europejskiej) z eksportem towarów, który jest opodatkowany stawką 0% (art. 41 ust. 4 Ustawy o podatku od towarów i usług). W wypadku dostawy spoza Polski do Polskiej Placówki Dyplomatycznej w innym kraju niż Polska mamy do czynienia ze sprzedażą poza terytorium kraju, czyli czynnością nie podlegającą opodatkowaniu VAT.
  2. W wypadku wykonywania usług związanych z konkretnymi nieruchomościami (wykonanie usług teletechnicznych i budowlanych) miejscem świadczenia usługi jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy). W powyższym wypadku jest to terytorium obcego państwa wobec czego nie podlega polskim przepisom Ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie miejsca świadczenia usług teletechnicznych i robót budowlanych uznaje się za prawidłowe, w zakresie odrębnego opodatkowania dostawy towarów i świadczenia usług oraz opodatkowania usługi „wizji lokalnej” uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W celu określenia, czy przedmiotowe usługi, które świadczy i zamierza świadczyć Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 28b ustawy. I tak, na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Stosownie do ust. 2 w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. Natomiast w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (ust. 3). Z kolei, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c (ust. 4).

Pozostałe z zastrzeżeń wymienionych w art. 28b ust. 1 uregulowane są w art. 28e, art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j oraz 28n i związane są z rodzajem świadczonej usługi, tj. dotyczą usług związanych z nieruchomościami, usług transportu pasażerów, usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne oraz usług restauracyjnych i cateringowych, usług krótkotrwałego wynajmu środków transportu, oraz usług turystyki.

I tak stosownie do art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.

Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „nieruchomości”, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze m.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ze względu na powyższe wszelkie prace wykonywane w nieruchomości jak roboty montażowe, instalacyjne, budowlane należy uznać za związane z nieruchomością. Również za związane z nieruchomością uznać należy usługi odnoszące się ściśle do nieruchomości, zwłaszcza jeśli w części wykonywane są w tej nieruchomości. Są to takie usługi jak oględziny, inwentaryzacja czy wykonywanie projektów na podstawie zgromadzonych materiałów.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę na dostawę materiałów oraz wykonanie usługi „wizji lokalnej” i usług teletechnicznych wykonywanych w polskich placówkach dyplomatycznych na rzecz Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zamierza również wykonywać usługi teletechniczne i roboty budowlane na rzecz polskich placówek dyplomatycznych położonych poza terytorium kraju. Spółka zamierza również dostarczać materiały z Polski oraz z innych krajów świata. Usługa „wizji lokalnej” (usługa przygotowawcza) polega na dokonaniu w konkretnej placówce inwentaryzacji istniejącego okablowania, jego audycie, sporządzeniu raportu (w formie papierowej, fotograficznej i elektronicznej) oraz przygotowaniu projektu. Usługa ta jest usługą niezależną i jest odrębnie fakturowana, chociaż wynika z umowy o wykonanie usług teletechnicznych (modernizacyjnych). W ramach usług teletechnicznych i robót budowlanych Spółka ma zamiar dokonywać wymiany i instalacji okablowania (sieci telekomunikacyjne, komputerowe, kontrola dostępu) oraz wykonanie i wyposażenie serwerowi. Usługi teletechniczne i przygotowawcze mogą być zlecone podwykonawcom.

W szczególności, należy zwrócić uwagę na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, w którym Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z opisu sprawy świadczone przez Wnioskodawcę (i przez zleceniobiorców na rzecz Wnioskodawcy) zarówno usługi teletechniczne i roboty budowlane jak i usługa „wizji lokalnej” faktycznie wykonywane są w konkretnych nieruchomościach położonych w różnych krajach poza terytorium kraju – do tego miejsca wyjeżdżają osoby usługi te wykonujące, tam odbywają się oględziny i inwentaryzacja oraz fotografie a także roboty budowlane i montażowe. Zasada opodatkowania usług związanych z nieruchomością w miejscu położenia nieruchomości ma zastosowanie, gdy usługę można przyporządkować do konkretnego miejsca, którego położenie jest możliwe do zlokalizowania. Jeśli zatem usługa świadczona przez Wnioskodawcę dotyczy konkretnej nieruchomości, wówczas jest opodatkowania na terytorium położenia tej nieruchomości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że materiały dostarczane przez Spółkę z Polski jak i innych krajów świata służyć będą wykonaniu wskazanych przez Spółkę usług teletechnicznych i robót budowlanych (takich jak wymiana i instalacja okablowania strukturalnego, wykonanie i wyposażenie serwerowi). Dostawa tych materiałów nie stanowi celu realizowanego świadczenia, bowiem świadczeniem zasadniczym pozostaje wykonanie usługi. W tej sytuacji, gdy świadczenie Wnioskodawcy obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami całościowego zobowiązania Strony transakcji, mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, jakim są usługi: teletechniczna i budowlano-montażowa.

W związku z tym, realizowanej przez Spółkę dostawy materiałów służących wykonaniu usług teletechnicznych i robót budowlanych nie należy odrębnie rozpatrywać i trzeba uznać, że dostawa tych materiałów jest świadczeniem służącym wykonaniu usługi kompleksowej. W konsekwencji ocenie prawno-podatkowej podlega kompleksowa usługa teletechniczna i usługa budowlano-montażowa (roboty budowlane).

Zatem, stosownie do art. 28e ustawy, miejscem opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskich placówek dyplomatycznych i Ministerstwa Spraw Zagranicznych usług teletechnicznych i robót budowlanych oraz „wizji lokalnej” jako związanych z nieruchomościami będzie terytorium kraju położenia nieruchomości.

W związku z powyższym, świadczone usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg stawki obowiązującej na terytorium Polski.

Skoro Wnioskodawca jako miejsce wykonania usług teletechnicznych i robót budowlanych oraz „wizji lokalnej” wskazuje nieruchomości położone poza terytorium kraju (na terytorium Unii Europejskiej oraz krajów trzecich), zatem miejscem świadczenia świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie terytorium tych krajów.

Następstwem powyższego opodatkowanie i udokumentowanie przedmiotowych usług winno odbyć się zgodnie z przepisami kraju miejsca świadczenia usługi. Przepisy te określą sposób rozliczania podatku oraz podmiot, który jest do tego zobowiązany.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie miejsca świadczenia usług teletechnicznych i robót budowlanych za prawidłowe, natomiast w zakresie odrębnego opodatkowania dostawy towarów i świadczenia usług oraz opodatkowania usługi „wizji lokalnej” za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj